Prozak Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Nei det har vi ikke. Og jeg kan ikke fatte og forstå poenget med at så mange skal ha det i dette fredlige landet. Det er som sing sier - så godt som alle som har våpen har det av sportslige grunner. Ergo har det ingenting å gjøre med om landet er fredelig eller ikke :-) "............" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74970-fu-har-du-v%C3%A5pen-hjemme/page/7/#findComment-377611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Jeg så ikke intervjuet du sikter til, men vet at kammerlås var en ett av de tiltak forsvaret stilte seg positiv til i den rapporten/vurderingene som ble utført etter drapene på Geilo(?) Som jeg har forstått det så var det kostnadene (50 mill) og mangel på støtte i Stortinget når det ble behandlet der, som var årsaken til at det ikke ble gjennomført. Dette har jo med beredskap å gjøre, og jeg skal ikke legge frem mitt eget syn på det nå. Da blir diskusjonen raskt noe som handler om vesentlig mer enn oppbevaring av beredskapsvåpen hjemme. Men en ting som er helt sikkert er at det finnes mange ting i samfunnet der vi må ofre noe for å oppnå det vi ønsker - også ofre som går på helsa og livet løs. Biltrafikken er en ting, sol-sommer-båtliv en annen, alkohol en tredje osv. Og ofrene fra de tre ovennevnte eksempler er hinnsides de få tragedier som er et følge av at noen går amok med et beredskapsvåpen.... Mvh Ble det med den nye våpenloven påbudt med godkjent våpenskap for håndvåpen da? Dette burde da også gjelde militære våpen, for de som er i HV etc... ".........." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74970-fu-har-du-v%C3%A5pen-hjemme/page/7/#findComment-377616 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Da mannen var i HV hadde vi et AG3 gevær i huset. Han ble fritatt pga jobb-situasjon, og sakene ble levert inn. Liker ikke å ha våpen-deler slengende rundt i skuffer og skap... Nå har vi en veldig klåfingra unge, og jeg grøsser ved denne kombinasjonen. Nå har imidlertid jeg blitt overført til HV, så jeg må vel hente ut grønne klær og gevær, jeg nå da - hvis jeg ikke finner på en annen lur løsning (fritak pga små barn, går det an?) Ta ut sluttstykket og legg det på jobben eller hos en nabo. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74970-fu-har-du-v%C3%A5pen-hjemme/page/7/#findComment-377618 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Ble det med den nye våpenloven påbudt med godkjent våpenskap for håndvåpen da? Dette burde da også gjelde militære våpen, for de som er i HV etc... ".........." Ble det IKKE, skulle det være :-) ".........." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74970-fu-har-du-v%C3%A5pen-hjemme/page/7/#findComment-377619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reg@l Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Det nærmeste vi kommer våpen er vel kjøkkenknivene. Pappa var med i HV da jeg var yngre og bodde hjemme. Hvilket innebar at vi hadde AG3 på kottet. Mamma var forbanna på hele greiene og pappa forsøkte å få levert det inn, men fikk beskjed om at han MÅTTE ha det hjemme. Det var en stor dag for gamlefar da han fikk levert inn "leketøyet" som han kalte det. Han var ikke akkurat en patriotisk HV soldat... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74970-fu-har-du-v%C3%A5pen-hjemme/page/7/#findComment-377626 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dimi Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Hei Dæven, en kvinne i millitæret, det var stort, kan man bli overført til heimervernet. Er ikke det valgfrit. Hilsen Jeg fikk ikke noe valg - jeg ble underrettet pr. brev. Kan ikke si at jubelen sto i taket, nei. Jeg var vel sinnsyk i gjerningsøyeblikket den gangen jeg gikk inn i forsvaret... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74970-fu-har-du-v%C3%A5pen-hjemme/page/7/#findComment-377628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Det er som sing sier - så godt som alle som har våpen har det av sportslige grunner. Ergo har det ingenting å gjøre med om landet er fredelig eller ikke :-) "............" Jeg koser meg med skyting og det har ikkeno med voldelighet hos meg å gjøre. God, sikker og ansvarlig våpenopplæring har ikke drept noen, men uvitenhet, usikker oppbevaring og manglende displin har. Usikkert oppbevarte våpen skal ikke forekomme, og folk som har barn mellom 5 og 18 år burde kanskje vurdere å oppbevare våpen hos en nabo, eller skille våpen og dele dem gjensidig mellom flere naboer med låsbaroppbevaring, så de ikke kan settes sammen til noe skytbart. Kjøkkenutstyr er også våpen men ikke så effektive. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74970-fu-har-du-v%C3%A5pen-hjemme/page/7/#findComment-377629 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dimi Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Ta ut sluttstykket og legg det på jobben eller hos en nabo. God ide, men jeg har i første omgang tenkt å avslutte "medlemsskapet" - har du noen gode råd? Jeg har for tiden svangerskapspermisjon + en toåring å ta vare på - mannen har ca 185 reisedøgn i året, så dette er kanskje god nok grunn til dimmitering? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74970-fu-har-du-v%C3%A5pen-hjemme/page/7/#findComment-377634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 God ide, men jeg har i første omgang tenkt å avslutte "medlemsskapet" - har du noen gode råd? Jeg har for tiden svangerskapspermisjon + en toåring å ta vare på - mannen har ca 185 reisedøgn i året, så dette er kanskje god nok grunn til dimmitering? Du fikk en hørselsskade på grunn av en jaktulykke med hagle. Attest får du på et legesenter. Da får man store problemer med å høre høyere toner enn plystring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74970-fu-har-du-v%C3%A5pen-hjemme/page/7/#findComment-377642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Ja, vi har våpen hjemme. 3 stk Globalkniver og 3 stk Victorinox. De er skarpe! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74970-fu-har-du-v%C3%A5pen-hjemme/page/7/#findComment-377648 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solsikke Skrevet 1. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2002 Hvis man har barn som er veldig opptatt av våpen og krig så er det muligens på tide at de får litt bedre kjennskap til våpen gjennom et skytterlag eller en annen egnet forening. Da slipper man at de går bananas den dagen de får tak i et våpen. Sånn generelt.. Ja hadde hans interesse for våpen fortsatt hadde vi nok vært nødt til å gjøre noe med det. Dette var da han var 5-6 år. For øvrig har han fått prøve å skyte med vanlig rifle (tror det var det) samt at han har skutt mye med Luftgevær sammen med sin onkel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74970-fu-har-du-v%C3%A5pen-hjemme/page/7/#findComment-377656 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Ja, vi har våpen hjemme. 3 stk Globalkniver og 3 stk Victorinox. De er skarpe! Særlig tannpirker'n på Victorinox'en det er farlige saker ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74970-fu-har-du-v%C3%A5pen-hjemme/page/7/#findComment-377657 Del på andre sider Flere delingsvalg…
naiv Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Ikke skytevåpen - kun motorsag, slegge, hakke og div kjøttkniver. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74970-fu-har-du-v%C3%A5pen-hjemme/page/7/#findComment-377662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pansret Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Jeg har bare kjeften til kjerringa, og det er skarpe saker som går rett til beinet. Hverken folk eller dyr går fri uten sår og dype arr. De lange gule tenna og de grønne øynene har hun bare til pynt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74970-fu-har-du-v%C3%A5pen-hjemme/page/7/#findComment-377666 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Glemte at jeg har en softgun, fin å skyte veps når de setter seg på en meters hold (med litt trening). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74970-fu-har-du-v%C3%A5pen-hjemme/page/7/#findComment-377670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Singularity Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Ble det med den nye våpenloven påbudt med godkjent våpenskap for håndvåpen da? Dette burde da også gjelde militære våpen, for de som er i HV etc... ".........." Det ble krav om våpenskap ved oppbevaring av hel- og halvautomatiske rifler samt pistol og revolver. Våpenloven regulerer sivile våpen, ikke Forsvarets våpen. Strengt tatt burde man vel sette krav om en sikring av militære våpen med kammerlås eller våpenskap, men det er det i så fall Forsvaret som måtte betale - man kan ikke pålegge HV-soldater å stå for denne utgiften selv. Jeg tror at Forsvaret stiller krav om våpenskap for de som har søkt om å fått tillatelse til å benytte militærvåpen til sivil skyting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74970-fu-har-du-v%C3%A5pen-hjemme/page/7/#findComment-377673 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Singularity Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Hei Sing, Du har helt rett i at det her er snakk om flere forskjellige "klasser" våpen: HV våpen, jakt-våpen, konkurranse-våpen og våpensamlinger (i tillegg til "psykopat-våpen"! ;-) ) La meg også si at selv om jeg personlig ikke "liker" våpen (fordi jeg har fått feil ende av dem mot hodet mitt for mange ganger til at det var morsomt mere! :-) ) så er jeg ikke en "fanatisk våpen-motstander". Min interesse i å få sikret våpnene er utelukkende for å redde liv, ikke av "politiske" årsaker. 1) HV Våpen: Her mener jeg at de bør oppbevares i sentrale våpen-lagre. Vi kjenner ikke til noen "realistisk fiende" som kan angripe Norge på så kort varsel at HV soldater ikke kan nå frem til slike lagre. 2) Jakt-våpen: Dette er kanskje de mest "kompliserte", nettopp fordi mange brukere kan ha et helt kurrant krav på "jeg bruker det til jakt veldig ofte". Men kanskje man kunne laget regler hvor våpen var nedlåst hos jakt-klubbene utenfor jakt-sesongen? 3) Konkurranse-våpen: Disse brukes vel mest på skytebaner, og kan vel derfor låses ned der? (Mener det er slik lovverket er i Storbritannia.) 4) Våpen-samlinger: Disse kan vel "ufarliggjøres" på en estetisk måte. (Fjerne en liten del av mekanismen, eller noe lignende). Videre er det ikke behov for ammunisjon her. === Og som en bonus: ta med medlemmene i våpen-klubber til sykehusene i Rio de Janeiro/Johannesburg for å se "hva som blir igjen" av mennesker som er skutt! ;-) Med vennlig hilsen Det er ikke så stor forskjell på våpenklassene som man som utenforstående lett kan tro, og det er en viss grad av overlapping. Til praktisk rifle brukes halvauto-utgaver av militære rifler. Mange jaktrifler kan brukes til konkurranseskyting og vice versa. En del som både er konkurranseskyttere og jegere jakter med enhåndsvåpen i land hvor dette er tillatt. Våpensamlinger kan omfatte en eller flere av alle disse kategoriene. Det er en fordel å få sikret våpnene på et vis, men jeg tror at en slik løsning som du skisserer her vil ha et relativt sett lite utslag. Det ville ha en langt mer positiv effekt om man satte de ressursene (og det er faktisk en god del det ville koste) inn i psykiatrien, samtidig som man fikk en kontrollert og begrenset form for varselsplikt for helsepersonell til et våpenregister når det gjaldt personer som var psykisk ustabile. En teknisk løsning for å få til det som ikke strider mer mot personvernhensyn enn strengt tatt nødvendig vil kunne komme. 1. Sentrale våpenlagre kan være en idé, som riktignok vil kunne gå utover beredskapen til en viss grad. Å ha HV i en potensielt høy beredskap er en økonomisk sett billig måte å ha en beredskap på. Å erstatte den med en del høymobile infanteribrigader ville koste svært mye penger. Samtidig vil en kammerlås kunne løse hele problemstillingen med personer i psykisk ubalanse som misbruker våpenet like godt som en sentrallagring. Jeg mener at våpen hos HV-personell og reservebefal fortsatt bør oppbevares hjemme. Kammerlås bør innføres for personell som ikke bruker våpenet til sivil skyting (og da bør det stilles krav om våpenskap). 2. Her ville ditt opplegg være rimelig håpløst, i og med at det er en del som bruker det til trening og konkurranser i tillegg til jakt. Man ville da måtte kunne "skrive ut" våpenet fra den sentrale oppbevaringen når som helst, og da vil de uansett kunne misbrukes av de ytterst få som kunne tenkes å finne på noe sånt. 3. I Nord-Irland er det som du beskriver. I England og Skottland er det i de fleste tilfeller forbud mot korte våpen (mindre enn 60 cm). Så pistol- og revolverskyting må foregå med våpen med ekstra langt løp og/eller en "underarmsstøtte" som gjør våpenet lovlig langt. Men det er lov til å oppbevare alle våpen hjemme, riktignok da med krav til sikker oppbevaring tilsvarende de vi har i Norge. Også her er forslaget ditt rimelig håpløst. Våpnene brukes ikke bare på _en_ skytebane, men ved konkurranser på skytebaner rundt omkring i hele landet (og for de dyktige skytterene også i utlandet). Så også her vil man måtte kunne skrive ut våpenet for bruk andre steder enn "hovedskytebanen", og da vil de uansett kunne misbrukes av de ytterst få som kunne tenkes å finne på noe sånt. 4. Våpensamlinger er ikke så stort problem, rett og slett fordi det finnes så få av dem. Skal man bli godkjent som våpensamler må man være medlem av en organisasjon godkjent av PD. Den eneste organisasjonen som er det så langt er en losjeliknende organisasjon hvor man må anbefales av et medlem som aspirant, være aktiv som det i 2 år og så anbefales av 2 "faddere" med lang fartstid for å bli fullt medlem. Det forutsetter en interesse og et engasjement som utelukker de useriøse. I tillegg til de svært omfattende praktiske problemene og den begrensede effektiviteten disse tiltakene vil ha har vi det at et slikt regelsett vil sees på som "barnehagementalitet" fra myndighetenes side fra stort sett alle våpeneiere - og høres ut som tåpelig ressursbruk også for andre. Jeg mener at den ordningen vi har idag er god nok. I utgangspunktet bør kravet om våpen skap (som i dag gjelder fra første hel- eller halvauto rifle eller pistol/revolver eller ved mer enn 4 rifler med annen mekanisme/hagler) bruke utvides til å gjelde alle våpen bortsett fra luftvåpen. Videre at HV-våpen sikres med kammerlås eller våpenskap. Da er vi kommet så langt som vi kan komme, bortsett fra utsilingen som jeg nevnte tidligere i svaret. Jeg er forøvrig enig med rodells siste avsnitt i forhold til relevans jfr. ditt siste avsnitt - men jeg regner med at du mente det humoristisk :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74970-fu-har-du-v%C3%A5pen-hjemme/page/7/#findComment-377733 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dewey Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 God ide, men jeg har i første omgang tenkt å avslutte "medlemsskapet" - har du noen gode råd? Jeg har for tiden svangerskapspermisjon + en toåring å ta vare på - mannen har ca 185 reisedøgn i året, så dette er kanskje god nok grunn til dimmitering? Jada, har en samboer som var i samme situasjon som deg, han var overført til HV mot sin vilje (pga at han som usikker 18-åring ikke turde følge overbevisningen sin og nekte). Han har meldt seg ut, sendte inn et skjema som behandles (det tar etpar år), og som han kan klage på hvis de ikke vil la ham gå. Det hele er ganske greit - men det er lurt å vite om alt dette før MP gjør livet like surt for dere som for oss (lang ekkel historie!). Folkereisning mot krig har detaljene, de har nettside. Forøvrig har samboeren min aldri hatt våpen hjemme, han hadde dem innelåst på et avstengt loft hos foreldrene sine. Helt hårreisende at folk har sånt liggende og slenge hjemme med statens velsignelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74970-fu-har-du-v%C3%A5pen-hjemme/page/7/#findComment-378046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 2. oktober 2002 Del Skrevet 2. oktober 2002 Det er ikke så stor forskjell på våpenklassene som man som utenforstående lett kan tro, og det er en viss grad av overlapping. Til praktisk rifle brukes halvauto-utgaver av militære rifler. Mange jaktrifler kan brukes til konkurranseskyting og vice versa. En del som både er konkurranseskyttere og jegere jakter med enhåndsvåpen i land hvor dette er tillatt. Våpensamlinger kan omfatte en eller flere av alle disse kategoriene. Det er en fordel å få sikret våpnene på et vis, men jeg tror at en slik løsning som du skisserer her vil ha et relativt sett lite utslag. Det ville ha en langt mer positiv effekt om man satte de ressursene (og det er faktisk en god del det ville koste) inn i psykiatrien, samtidig som man fikk en kontrollert og begrenset form for varselsplikt for helsepersonell til et våpenregister når det gjaldt personer som var psykisk ustabile. En teknisk løsning for å få til det som ikke strider mer mot personvernhensyn enn strengt tatt nødvendig vil kunne komme. 1. Sentrale våpenlagre kan være en idé, som riktignok vil kunne gå utover beredskapen til en viss grad. Å ha HV i en potensielt høy beredskap er en økonomisk sett billig måte å ha en beredskap på. Å erstatte den med en del høymobile infanteribrigader ville koste svært mye penger. Samtidig vil en kammerlås kunne løse hele problemstillingen med personer i psykisk ubalanse som misbruker våpenet like godt som en sentrallagring. Jeg mener at våpen hos HV-personell og reservebefal fortsatt bør oppbevares hjemme. Kammerlås bør innføres for personell som ikke bruker våpenet til sivil skyting (og da bør det stilles krav om våpenskap). 2. Her ville ditt opplegg være rimelig håpløst, i og med at det er en del som bruker det til trening og konkurranser i tillegg til jakt. Man ville da måtte kunne "skrive ut" våpenet fra den sentrale oppbevaringen når som helst, og da vil de uansett kunne misbrukes av de ytterst få som kunne tenkes å finne på noe sånt. 3. I Nord-Irland er det som du beskriver. I England og Skottland er det i de fleste tilfeller forbud mot korte våpen (mindre enn 60 cm). Så pistol- og revolverskyting må foregå med våpen med ekstra langt løp og/eller en "underarmsstøtte" som gjør våpenet lovlig langt. Men det er lov til å oppbevare alle våpen hjemme, riktignok da med krav til sikker oppbevaring tilsvarende de vi har i Norge. Også her er forslaget ditt rimelig håpløst. Våpnene brukes ikke bare på _en_ skytebane, men ved konkurranser på skytebaner rundt omkring i hele landet (og for de dyktige skytterene også i utlandet). Så også her vil man måtte kunne skrive ut våpenet for bruk andre steder enn "hovedskytebanen", og da vil de uansett kunne misbrukes av de ytterst få som kunne tenkes å finne på noe sånt. 4. Våpensamlinger er ikke så stort problem, rett og slett fordi det finnes så få av dem. Skal man bli godkjent som våpensamler må man være medlem av en organisasjon godkjent av PD. Den eneste organisasjonen som er det så langt er en losjeliknende organisasjon hvor man må anbefales av et medlem som aspirant, være aktiv som det i 2 år og så anbefales av 2 "faddere" med lang fartstid for å bli fullt medlem. Det forutsetter en interesse og et engasjement som utelukker de useriøse. I tillegg til de svært omfattende praktiske problemene og den begrensede effektiviteten disse tiltakene vil ha har vi det at et slikt regelsett vil sees på som "barnehagementalitet" fra myndighetenes side fra stort sett alle våpeneiere - og høres ut som tåpelig ressursbruk også for andre. Jeg mener at den ordningen vi har idag er god nok. I utgangspunktet bør kravet om våpen skap (som i dag gjelder fra første hel- eller halvauto rifle eller pistol/revolver eller ved mer enn 4 rifler med annen mekanisme/hagler) bruke utvides til å gjelde alle våpen bortsett fra luftvåpen. Videre at HV-våpen sikres med kammerlås eller våpenskap. Da er vi kommet så langt som vi kan komme, bortsett fra utsilingen som jeg nevnte tidligere i svaret. Jeg er forøvrig enig med rodells siste avsnitt i forhold til relevans jfr. ditt siste avsnitt - men jeg regner med at du mente det humoristisk :-) Et meget godt og reflektert svar Singularity. Jeg ser at Sør har svart rodell på en svært lite gjennomtenkt måte, men jeg tar meg ikke tid til å plukke hans teoretiske og foreklede svar fra hverandre. Det har jo du egentlig allerede gjort i din "utredning". Jeg tror ikke Sør tar seg tid til å svare deg. Til det svarer du for godt tilbake:-) Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74970-fu-har-du-v%C3%A5pen-hjemme/page/7/#findComment-378242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest malun Skrevet 2. oktober 2002 Del Skrevet 2. oktober 2002 Når ble det forbudt å ha våpen innelåst på stua? Hehe, godt poeng. Jeg tenkte nok litt for mye enten-eller der. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74970-fu-har-du-v%C3%A5pen-hjemme/page/7/#findComment-378340 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.