Gå til innhold

Hva er untatt offentligheten? av kommunale brev

Anbefalte innlegg

Gjest May-Britt2

jeg lurer på om noen av dere hva som er untatt offentligheten av kommunale brev o.l?

Saken er den at jeg har en sak gående med kommunen om trafikksikkerheten i området vårt. Velforeningen som jobbet med saken ble dessverre lagt på is og det ble utnevnt andre til å jobbe med disse sakene. Vedkommende som ble satt til å jobbe med min sak, altså trafikksikkerheten i området har motsatt standpunkt enn meg. Han ønsker 50 sone i 30 sone, samt en del andre ting. Nå er det gjort en måling oppe hos oss. Jeg er litt redd for at jeg ikke skal få vite hva denne målingen sier, derfor lurer jeg på følgende: kan jeg forlange kopi av dette brevet? Jeg som privatperson altså?

Fortsetter under...

Postlistene i kommunen er åpne for alle, og du kan velge hvilke brev du vil se. Om du er part i en sak, ville jeg krevd å få alt som vedrører saken.

Det er lite som kan unndras offentligheten. Det gjelder personlige opplysninger (og da er det i så fall bare de personlige opplysningene som er hemmelige, ikke dokumentet i seg selv) og interne dokumenter, i hovedsak. Et slikt dokument som du referer til, kan umulig oppfattes som verken internt eller inneholde personlige opplysninger. Det kan neppe true rikets sikkerhet, heller.

Dersom saksbehandler vil hemmeligholde dokumentet, be vedkomne om å gi deg korrekt paragraf for å få lov til dette. Offentlighetsloven finner du sikkert på www.lovdata.no

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...