Gå til innhold

Stadig flere mobbes i skolen


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det politikerne våre som skal gjøre noe?

Det er jo våre barn, og politikerne demonstrerer jo daglig at de ikke er hverken til å stole på eller styringsdyktige...

Det må bevilges mer penger conan. Ta vår skole f.eks. I fjor var vi så heldig at vi hadde en helsesøster ansatt på prosjekt. Hun hadde spesialisert seg på mobbing og gjorde underverker på skolen. Nå fikk vi ikke beholde henne i år. Grunnen var mangel på penger.

Fortsetter under...

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • conan

    14

  • Solsikke

    10

  • nalle noll

    9

  • vin

    5

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Det må bevilges mer penger conan. Ta vår skole f.eks. I fjor var vi så heldig at vi hadde en helsesøster ansatt på prosjekt. Hun hadde spesialisert seg på mobbing og gjorde underverker på skolen. Nå fikk vi ikke beholde henne i år. Grunnen var mangel på penger.

Nei, foreldrene må engasjere seg mer i barna sine og ta ansvar for deres oppdragelse og adferd, og skolen må både få igjen og ta igjen disiplinen. Hiv ut unger som ikke vet å oppføre seg, bøtelegg foreldre som ikke følger opp osv. Litt god gammeldags stigmatisering av uengasjerte foreldre er på sin plass...

Å kaste penger på skolen har man jo prøvd i en årrekke. og ting blir jo bare værre. Norge er blandt de land i verden som bruker mest penger pr. elev på utdannelse, og likefullt er resultatene i beste fall middelmådige...

Lærerne kan jo snart ikke fag, fordi de bruker all sin tid på å lære pedagogikk. At de er flinke til å lære bort, er jo vel og bra, men at de snart ikke kan noe å lære bort, er jo trist. Jeg skjønner at elever som ikke blir utfordret til å lære noe, finner på bedre å gjøre...

enig med deg ang. pedagogikken.

Det var etter vi innførte den greia der ting begynte å gåsom det gikk.

Kunne kanskje ha utvikla seg denne veien for det (hvem vet:)

Men vi kan ikke bare gi opp heller.

Skolene har ikke fått mye penger nei.

Jeg skal love deg at skolene sliter pga mangel av midler både til ansatte og vedlikehold

Trinn 1. Det er et stadig mindre antall medlemmer i landets politiske partier som velger hvem som folket skal få velge mellom. Alle som har litt erfaring fra organisasjonslivet, vet at selv om en organisasjon kan ha mange medlemmer, så er det bare noen få som i realiteten bestemmer...

Trinn 2. Folket i valg, eller retter sagt ca 60% av folket i valg. Og, ikke bare har andre bestemt hvem du skal velge blandt, men andre har i sin klokskap bestemt at en stemme i Finmark representerer ca 4 ganger større innflytelse på Stortinget enn en stemme i Oslo eller Akershus...

Hva er forresten poenget ditt?

Hei,

Du skriver: "Hva er forresten poenget ditt?"

At man kanskje bør komme med en bedre "løsning til styring av landet" enn bare å rakke ned på politikerene en masse...??

Hva er alternativet? Diktatur?

Med vennlig hilsen

Nei, foreldrene må engasjere seg mer i barna sine og ta ansvar for deres oppdragelse og adferd, og skolen må både få igjen og ta igjen disiplinen. Hiv ut unger som ikke vet å oppføre seg, bøtelegg foreldre som ikke følger opp osv. Litt god gammeldags stigmatisering av uengasjerte foreldre er på sin plass...

Hei,

Du skriver: "Litt god gammeldags stigmatisering av uengasjerte foreldre er på sin plass..."

Og hva hjelper det hvis foreldrene ikke bryr seg...???

Med vennlig hilsen

Selvsagt er barna svært flinke til å skjule ting. Men det gir lærerne ingen unnskyldninger. Når de gang på gang får beskjed om at det er et problem i klassen deres og gang på gang benekter det. Da er det klart de har et problem. Svært mange lærere gir dessverre bare fan.

Hei. Leser med skrekk og gru nedover tråden her. Ble mobbet som barn selv, og er i dag lærer. Jeg forsøker så godt jeg kan å være obs på mobbing, og er veldig opptatt av forebyggende arbeid, som trening av empati og de andre sosiale ferdighetene. Jeg er så enig med deg, Solsikke, at sikkert mange lærere gir blanke... Og noen sliter, som du sier Leenie, med å holde oversikten. Det ER mye som presses inn i en lærerstilling.

Feks.: Jeg kommer inn fra inspeksjon, og tre elever kommer mot meg og vil ta opp noe som har skjedd. Selvfølgelig gjør vi det. Resten av klassen settes i gang med noe, mens jeg tar med de tre på gangen. (I mangel av bedre sted å være, en gang er et dårlig konferanserom!!!!) I klasserommet klarer de som oftest fint å være uten lærer en liten stund, men ikke akkurat denne timen, SELVFØLGELIG!! Så når problemet er løst, og de tre er venner igjen, må jeg til med ny runde fordi "Per" og "Ola" har blitt uvenner inne i timen. Samtidig henger det over meg at "Kari" skulle hatt tilpassede lekser og dertil veiledning før hun går hjem, og vi har ennå ikke fått gått igjennom dobbelt konsonant med de som synes det er vanskelig, og hovedtema for timen må vente til neste, som igjen forsyver alt, slik at vi neppe kommer igjennom ukeopplegget. Pes, ja, det er vanskelig, Leenie. Men jeg som jobber i grunnskolen, ser at ved å satse på det sosiale miljøet i klassen, bedrer læringsmiljøet også. Men det er ikke til å skyve under en stol at det går utover noe.... i denne timen det faglige...

Et lite hjertesukk fra en

Annonse

Å kaste penger på skolen har man jo prøvd i en årrekke. og ting blir jo bare værre. Norge er blandt de land i verden som bruker mest penger pr. elev på utdannelse, og likefullt er resultatene i beste fall middelmådige...

Lærerne kan jo snart ikke fag, fordi de bruker all sin tid på å lære pedagogikk. At de er flinke til å lære bort, er jo vel og bra, men at de snart ikke kan noe å lære bort, er jo trist. Jeg skjønner at elever som ikke blir utfordret til å lære noe, finner på bedre å gjøre...

Nå tror jeg du er littegranne på tynn is her! Ihvertfall opplevde jeg, da jeg gikk på lærerhøyskolen, at pedagogikk var et utrolig nedprioritert fag! Vi hadde 3 timer i uka.

Nei, foreldrene må engasjere seg mer i barna sine og ta ansvar for deres oppdragelse og adferd, og skolen må både få igjen og ta igjen disiplinen. Hiv ut unger som ikke vet å oppføre seg, bøtelegg foreldre som ikke følger opp osv. Litt god gammeldags stigmatisering av uengasjerte foreldre er på sin plass...

Om du leser innlegget mitt til vin lenger ned her. Så stiller jeg meg spørsmålet om hvor foreldrene er. Og hva de gjør galt? Men nå er ikke unger så veldig beregnelig heller. De hører ikke på alt vi foreldre sier. Men ja jeg er enig med deg at uengasjerte foreldre helt klart burde "uthenges"

Nå vet jeg dessverre av erfaring at de foreldrene som virkelig har "problembarn" svært sjeldent eller aldri stiller opp på foreldremøter eller fellesarrangementer.

Hei. Leser med skrekk og gru nedover tråden her. Ble mobbet som barn selv, og er i dag lærer. Jeg forsøker så godt jeg kan å være obs på mobbing, og er veldig opptatt av forebyggende arbeid, som trening av empati og de andre sosiale ferdighetene. Jeg er så enig med deg, Solsikke, at sikkert mange lærere gir blanke... Og noen sliter, som du sier Leenie, med å holde oversikten. Det ER mye som presses inn i en lærerstilling.

Feks.: Jeg kommer inn fra inspeksjon, og tre elever kommer mot meg og vil ta opp noe som har skjedd. Selvfølgelig gjør vi det. Resten av klassen settes i gang med noe, mens jeg tar med de tre på gangen. (I mangel av bedre sted å være, en gang er et dårlig konferanserom!!!!) I klasserommet klarer de som oftest fint å være uten lærer en liten stund, men ikke akkurat denne timen, SELVFØLGELIG!! Så når problemet er løst, og de tre er venner igjen, må jeg til med ny runde fordi "Per" og "Ola" har blitt uvenner inne i timen. Samtidig henger det over meg at "Kari" skulle hatt tilpassede lekser og dertil veiledning før hun går hjem, og vi har ennå ikke fått gått igjennom dobbelt konsonant med de som synes det er vanskelig, og hovedtema for timen må vente til neste, som igjen forsyver alt, slik at vi neppe kommer igjennom ukeopplegget. Pes, ja, det er vanskelig, Leenie. Men jeg som jobber i grunnskolen, ser at ved å satse på det sosiale miljøet i klassen, bedrer læringsmiljøet også. Men det er ikke til å skyve under en stol at det går utover noe.... i denne timen det faglige...

Et lite hjertesukk fra en

Det er også mitt inntrykk av en lærers hverdag

Derfor mener jeg at det burde bli obligatorisk med to lærere i hver klasse. Det ville hjulpet mye.

Hei. Leser med skrekk og gru nedover tråden her. Ble mobbet som barn selv, og er i dag lærer. Jeg forsøker så godt jeg kan å være obs på mobbing, og er veldig opptatt av forebyggende arbeid, som trening av empati og de andre sosiale ferdighetene. Jeg er så enig med deg, Solsikke, at sikkert mange lærere gir blanke... Og noen sliter, som du sier Leenie, med å holde oversikten. Det ER mye som presses inn i en lærerstilling.

Feks.: Jeg kommer inn fra inspeksjon, og tre elever kommer mot meg og vil ta opp noe som har skjedd. Selvfølgelig gjør vi det. Resten av klassen settes i gang med noe, mens jeg tar med de tre på gangen. (I mangel av bedre sted å være, en gang er et dårlig konferanserom!!!!) I klasserommet klarer de som oftest fint å være uten lærer en liten stund, men ikke akkurat denne timen, SELVFØLGELIG!! Så når problemet er løst, og de tre er venner igjen, må jeg til med ny runde fordi "Per" og "Ola" har blitt uvenner inne i timen. Samtidig henger det over meg at "Kari" skulle hatt tilpassede lekser og dertil veiledning før hun går hjem, og vi har ennå ikke fått gått igjennom dobbelt konsonant med de som synes det er vanskelig, og hovedtema for timen må vente til neste, som igjen forsyver alt, slik at vi neppe kommer igjennom ukeopplegget. Pes, ja, det er vanskelig, Leenie. Men jeg som jobber i grunnskolen, ser at ved å satse på det sosiale miljøet i klassen, bedrer læringsmiljøet også. Men det er ikke til å skyve under en stol at det går utover noe.... i denne timen det faglige...

Et lite hjertesukk fra en

Nei det er ingen som har sagt at det er enkelt, for det er det ikke.

Men som du sier når det sosiale miljøet i klassen er bra så fungerer som regel ganske så mye. Også innlæringsevnen. Men hadde alle klasser hatt en lærer og en assistent? Så hadde ikke problemer oppstått i klasserommet når du tok deg av andre unger.

enig med deg ang. pedagogikken.

Det var etter vi innførte den greia der ting begynte å gåsom det gikk.

Kunne kanskje ha utvikla seg denne veien for det (hvem vet:)

Men vi kan ikke bare gi opp heller.

Skolene har ikke fått mye penger nei.

Jeg skal love deg at skolene sliter pga mangel av midler både til ansatte og vedlikehold

Vedlikehold av offentlige bygninger:

Våre kjære folkevalgte ser seg ikke mette på hvilke velferdsgoder de ønsker å tilby det norske folk, og bygger skoler, sykehus, barnehager, kontorer, idretshaller osv osv. Alle hjerter fryder seg over velstandsutviklingen, og politikerne som vedtok byggingen og klippet snorene mens skolemusikken spillte solte seg i glanse fra det ganske folk som nikket annerkjennende til disse samfunnsbyggerne. Politikergenerasjon følger politikergenerasjon og nye budsjetter vedtas for hver år. Velferdsbygningsmassen vokser, driften av de tjenestene som produseres der øker i takt med antall bygg som tas i bruk, siden hver ny politikker gjerne vil klippe noen nye snorer... Sakte men sikkert vokser kostnadsbasen, og i kampen om midlene, der driften og lysten til å bygge noe nytt, så taper årlig vedlikehold på hvert eneste budsjett. "Et bygg står jo i mange, mange år, og innen det MÅ gjøres noe, så er ikke jeg politiker lenger, og da blir det ikke mitt problem..." er nok tankegangen. Opportunisisk, men en naturlig konsekvens av vårt system. Ingen folkgevalgt blir det ved å love ny maling i gymsalen, men lov noe nytt- et eldresenter, et sykehjem osv osv så står stemmekveget i kø for å gi deg en fireårsperiode som folkevalgt... At vi nå må betale prisen for dette, bør jo ikke komme som en overraskelse for noen. Spørsmålet er hva vi må ofre for å ta igjen det forsømte?

Drift av offentlige tjenester:

Det er ca 800000 ansatte i offentlig sektor. Dette utgjør ca en tredel av landets arbeidsstokk, og de fleste har beskyttede arbeidsplasser der tjenesten ikke er utsatt for konkurranse, det er ikke incentiver til å gjøre ting hverken billigst eller best, og går det til helvete, er det lange tradisjoner med at det kommer tilleggsbevilgninger. Problemet er bare at vi ikke har råd til å holde oss med en så stor offentlig sektor lenger, og krybben begynner å bli tom- og, da bites hestene.

Min spådom er at dette kommer til å bli mye, mye verre...

Hei,

Du skriver: "Hva er forresten poenget ditt?"

At man kanskje bør komme med en bedre "løsning til styring av landet" enn bare å rakke ned på politikerene en masse...??

Hva er alternativet? Diktatur?

Med vennlig hilsen

Jeg mener at alternativet begynner med en ny grunnlov, der politikernes ansvar klarlegges, gjennom en sterk begrensning på politikkens omfang.

F.eks, så bør det lovpålegges at budsjetter skal utarbeides for mange år om gangen, slik at det f.eks er påbudt å avsette tilstrekkelig med penger for løpende vedlikehold og drift av eksisterende virksomhet, før man starter ny osv...

Hei,

Du skriver: "Litt god gammeldags stigmatisering av uengasjerte foreldre er på sin plass..."

Og hva hjelper det hvis foreldrene ikke bryr seg...???

Med vennlig hilsen

Da må man enten legge på så mye press at de begynner å bry seg, eller straffe dem-fengsel, bøter osv.

"Ødelagte", disfunksjonelle barn har ingenting i skolen å gjøre. Man kan ikke tillate at "problembarna" ødelegger for flertallet- få dem bort.

Annonse

Vedlikehold av offentlige bygninger:

Våre kjære folkevalgte ser seg ikke mette på hvilke velferdsgoder de ønsker å tilby det norske folk, og bygger skoler, sykehus, barnehager, kontorer, idretshaller osv osv. Alle hjerter fryder seg over velstandsutviklingen, og politikerne som vedtok byggingen og klippet snorene mens skolemusikken spillte solte seg i glanse fra det ganske folk som nikket annerkjennende til disse samfunnsbyggerne. Politikergenerasjon følger politikergenerasjon og nye budsjetter vedtas for hver år. Velferdsbygningsmassen vokser, driften av de tjenestene som produseres der øker i takt med antall bygg som tas i bruk, siden hver ny politikker gjerne vil klippe noen nye snorer... Sakte men sikkert vokser kostnadsbasen, og i kampen om midlene, der driften og lysten til å bygge noe nytt, så taper årlig vedlikehold på hvert eneste budsjett. "Et bygg står jo i mange, mange år, og innen det MÅ gjøres noe, så er ikke jeg politiker lenger, og da blir det ikke mitt problem..." er nok tankegangen. Opportunisisk, men en naturlig konsekvens av vårt system. Ingen folkgevalgt blir det ved å love ny maling i gymsalen, men lov noe nytt- et eldresenter, et sykehjem osv osv så står stemmekveget i kø for å gi deg en fireårsperiode som folkevalgt... At vi nå må betale prisen for dette, bør jo ikke komme som en overraskelse for noen. Spørsmålet er hva vi må ofre for å ta igjen det forsømte?

Drift av offentlige tjenester:

Det er ca 800000 ansatte i offentlig sektor. Dette utgjør ca en tredel av landets arbeidsstokk, og de fleste har beskyttede arbeidsplasser der tjenesten ikke er utsatt for konkurranse, det er ikke incentiver til å gjøre ting hverken billigst eller best, og går det til helvete, er det lange tradisjoner med at det kommer tilleggsbevilgninger. Problemet er bare at vi ikke har råd til å holde oss med en så stor offentlig sektor lenger, og krybben begynner å bli tom- og, da bites hestene.

Min spådom er at dette kommer til å bli mye, mye verre...

Å her mener du?

Hei. Leser med skrekk og gru nedover tråden her. Ble mobbet som barn selv, og er i dag lærer. Jeg forsøker så godt jeg kan å være obs på mobbing, og er veldig opptatt av forebyggende arbeid, som trening av empati og de andre sosiale ferdighetene. Jeg er så enig med deg, Solsikke, at sikkert mange lærere gir blanke... Og noen sliter, som du sier Leenie, med å holde oversikten. Det ER mye som presses inn i en lærerstilling.

Feks.: Jeg kommer inn fra inspeksjon, og tre elever kommer mot meg og vil ta opp noe som har skjedd. Selvfølgelig gjør vi det. Resten av klassen settes i gang med noe, mens jeg tar med de tre på gangen. (I mangel av bedre sted å være, en gang er et dårlig konferanserom!!!!) I klasserommet klarer de som oftest fint å være uten lærer en liten stund, men ikke akkurat denne timen, SELVFØLGELIG!! Så når problemet er løst, og de tre er venner igjen, må jeg til med ny runde fordi "Per" og "Ola" har blitt uvenner inne i timen. Samtidig henger det over meg at "Kari" skulle hatt tilpassede lekser og dertil veiledning før hun går hjem, og vi har ennå ikke fått gått igjennom dobbelt konsonant med de som synes det er vanskelig, og hovedtema for timen må vente til neste, som igjen forsyver alt, slik at vi neppe kommer igjennom ukeopplegget. Pes, ja, det er vanskelig, Leenie. Men jeg som jobber i grunnskolen, ser at ved å satse på det sosiale miljøet i klassen, bedrer læringsmiljøet også. Men det er ikke til å skyve under en stol at det går utover noe.... i denne timen det faglige...

Et lite hjertesukk fra en

Men du som er lærer på grunnskolen. Et lite spørsmål. Ser du at unger i dag har en annen oppførsel mot hverandre? Er de blitt råere i oppførselene sin mot hverandre?

Og merker du at mye av oppførselen til grunnskolebarna er slik oppførsel man fant på ungdomsskolen før i verden da vi var ung? Skjønte du hva jeg mente med det spm helt?

Å her mener du?

Her mener jeg:

A) det er kombinasjonen av svakheter i vårt politiske system og våre forhenværende og nåværende politikere som har forårsaket dagen situasjon.

Dette gir i min verden ingen grunn til å forvente at politikerne skal ordne opp i skolens problemer.

B) Problemene med en alt for stor offentlig sektor er blitt uhåndterlige, og har ingen annen løsning enn en rasering av tilbudet. Utfordringen er at det man bør gjøre i en slik situasjon, er å sette seg ned, telle pengene sine og danne seg en realistisk oppfatning av hva man kan få til. Deretter må man velge og prioritere hva man ønsker å få til, og la resten være...

Men, slik fungere ikke den politiske verden, så da kutter man fortløpende med ostehøvelen i stedet, og sakte men sikkert ødelegger alle de offentlige tjenestene, i stedet bare for de minst nødvendige. Så vil man få noen "tiltakspakker" (eldremilliarden osv) og reformer osv, uten at det er noe annet enn en midlertidig omprioritering av av for få midler....

Nå tror jeg du er littegranne på tynn is her! Ihvertfall opplevde jeg, da jeg gikk på lærerhøyskolen, at pedagogikk var et utrolig nedprioritert fag! Vi hadde 3 timer i uka.

Men, du kunne bli matematikklærer ved å gjennomføre et 25 timers kurs...

Her mener jeg:

A) det er kombinasjonen av svakheter i vårt politiske system og våre forhenværende og nåværende politikere som har forårsaket dagen situasjon.

Dette gir i min verden ingen grunn til å forvente at politikerne skal ordne opp i skolens problemer.

B) Problemene med en alt for stor offentlig sektor er blitt uhåndterlige, og har ingen annen løsning enn en rasering av tilbudet. Utfordringen er at det man bør gjøre i en slik situasjon, er å sette seg ned, telle pengene sine og danne seg en realistisk oppfatning av hva man kan få til. Deretter må man velge og prioritere hva man ønsker å få til, og la resten være...

Men, slik fungere ikke den politiske verden, så da kutter man fortløpende med ostehøvelen i stedet, og sakte men sikkert ødelegger alle de offentlige tjenestene, i stedet bare for de minst nødvendige. Så vil man få noen "tiltakspakker" (eldremilliarden osv) og reformer osv, uten at det er noe annet enn en midlertidig omprioritering av av for få midler....

Det første politikerne kan gjøre er å øremerke pengene til skoler før de overføres til kommunene. Da trenger ikke forskjellene bli så store fra kommune til kommune og kommunene kan ikke bruke pengene andre steder.

Det første politikerne kan gjøre er å øremerke pengene til skoler før de overføres til kommunene. Da trenger ikke forskjellene bli så store fra kommune til kommune og kommunene kan ikke bruke pengene andre steder.

Det ville nok hjulpet skolen, men ikke sykehjemmer, hjemmesykepleien, veiene, barnehagene osv osv....

Det beste hadde vært å legge ned kommunene!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...