nalle noll Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Her mener jeg: A) det er kombinasjonen av svakheter i vårt politiske system og våre forhenværende og nåværende politikere som har forårsaket dagen situasjon. Dette gir i min verden ingen grunn til å forvente at politikerne skal ordne opp i skolens problemer. Problemene med en alt for stor offentlig sektor er blitt uhåndterlige, og har ingen annen løsning enn en rasering av tilbudet. Utfordringen er at det man bør gjøre i en slik situasjon, er å sette seg ned, telle pengene sine og danne seg en realistisk oppfatning av hva man kan få til. Deretter må man velge og prioritere hva man ønsker å få til, og la resten være... Men, slik fungere ikke den politiske verden, så da kutter man fortløpende med ostehøvelen i stedet, og sakte men sikkert ødelegger alle de offentlige tjenestene, i stedet bare for de minst nødvendige. Så vil man få noen "tiltakspakker" (eldremilliarden osv) og reformer osv, uten at det er noe annet enn en midlertidig omprioritering av av for få midler.... Det er det som ligger i mine innlegg også, de gir mindre og mindre midler til f.eks skolene, som igjen bidrar til at skolesituasjonen har blitt som den har blitt Virker på meg som vi er enige bare at jeg roper på mer penger og at du ikke tror det nytter Tar jeg feil? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75905-stadig-flere-mobbes-i-skolen/page/3/#findComment-384670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
conan Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 ?? Dette er ikke så vanskelig. 3 timer pedagogikk i uken i 40 uker blir totalt 120 undervisning i ped, og det bare på et av årene i lærerhøyskolens fireårige studie.. Til sammenlikning kan man godt gjennomføre lærerhøyskolen med kun et 25 timers kurs i matte, og det gir en "tilstrekkelig" kompetanse til å undervise i matematikk på ungdomsskolenivå. (Her må jeg ta litt forbehold om at det kan ha blitt endringer, siden dette var noe som kom frem i media for noen år tilbake) Dette viser litt om prioriteringen mellom pedagogikken og kunnskapen.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75905-stadig-flere-mobbes-i-skolen/page/3/#findComment-384675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
conan Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Det er det som ligger i mine innlegg også, de gir mindre og mindre midler til f.eks skolene, som igjen bidrar til at skolesituasjonen har blitt som den har blitt Virker på meg som vi er enige bare at jeg roper på mer penger og at du ikke tror det nytter Tar jeg feil? Det er ikke noe tvil om at dersom man overøser skolem med penger, så blir den sikkert bedre. Men, det er ikke gjennomførbart fordi andre offentlige oppgaver i så fall blir skadelidene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75905-stadig-flere-mobbes-i-skolen/page/3/#findComment-384682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Dette er ikke så vanskelig. 3 timer pedagogikk i uken i 40 uker blir totalt 120 undervisning i ped, og det bare på et av årene i lærerhøyskolens fireårige studie.. Til sammenlikning kan man godt gjennomføre lærerhøyskolen med kun et 25 timers kurs i matte, og det gir en "tilstrekkelig" kompetanse til å undervise i matematikk på ungdomsskolenivå. (Her må jeg ta litt forbehold om at det kan ha blitt endringer, siden dette var noe som kom frem i media for noen år tilbake) Dette viser litt om prioriteringen mellom pedagogikken og kunnskapen.. Høres helt merkelig ut, spør du meg! Til sammenligning er jeg ganske sikker på at vi hadde 5 eller 6 timer matte i uka, og det hele året. (avsluttende eksamen til sommeren). Ped hadde vi bare i et halvt år det første året. Dette var 1. året på HIO for 3 år sida. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75905-stadig-flere-mobbes-i-skolen/page/3/#findComment-384685 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nalle noll Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Det er ikke noe tvil om at dersom man overøser skolem med penger, så blir den sikkert bedre. Men, det er ikke gjennomførbart fordi andre offentlige oppgaver i så fall blir skadelidene. jepp, barnehager sykehjem eldresentre sykehus osv Men vi kan ikke bare snu oss bort heller da Jeg er optatt av skoler og barnehager fordi jeg har barn der, derfor klarer jeg ikke å lukke øynene De andre innstitusjonene får andre ta seg av så blir det kanskje noe råd der også 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75905-stadig-flere-mobbes-i-skolen/page/3/#findComment-384688 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taj Mahal Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Når begynnte de med og skrike opp under pedagoger igjen? noen ganger lurer jeg på om de har mye av skylden. Jeg har sett veldig få av dem som virkelig er flinke pedagoger og utrolig mange av dem som virker som de ikke vet helt hva de er utdannet i. De som er flinke og virkelig kan sitt yrke gjør mye godt. Så derfor lurer jeg på om det er alt for lett og bli pedagog og få jobb etter endt utdanning. ? At skolene har mangel på lærere og pedagoger er et stort minus. Da de mindre flinke får seg jobb uansett, og det ikke blir mulig og velge ut de beste. Det samme gjelder sikkert gode rektorer. Andre ting jeg funderer på er at det ser ut som om flesteparten bryr seg mer om kariere og matrielle goder fremfor og være der for barna sine. Denne såkaldte kvalitets tiden så mange snakker om at de får et par timer på kvelden får meg til og grøsse. Mer fleskibilitet på arbeidsplasser og at foreldre selv kan få velge når de vil at barna skal ha vinterferie/høstferie osv. hadde nok ikke vært så dumt. Effektivisering i et mangfolld av bedrifter stresser folk opp og de blir presset mere. Til syvende og sist blir det deres og arbeidstakeres tap er jeg redd. Full barnehage dekkning, mer penger til foreldre som er i jobb osv. har også en ødleggende effekt på barna våre tror jeg. Nettopp fordi foreldre da blir mer fraværende fra sine egene barn og presset enda større på foreldrene. Ikke vet jeg hvordan man skal få rettet opp dette, men mer fleksibilitet hadde nok vært fint for både de som har arbeid og de som ikke har det. Flere i arbeid og flere med bedre tid til barna sine. Politikkerene gidder jeg nesten ikke engang og komme inn på, da de er eksperter i å skuffe. Men det er de som prioriterer og det er de som har mest og gjøre ang. dette. Det kan ikke være gøy og være politikker i de mange fattige kommunene i disse dager i alle fall! Lærer lærere seg og sette seg i respekt forresten? '.' 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75905-stadig-flere-mobbes-i-skolen/page/3/#findComment-384691 Del på andre sider Flere delingsvalg…
red Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Da må man enten legge på så mye press at de begynner å bry seg, eller straffe dem-fengsel, bøter osv. "Ødelagte", disfunksjonelle barn har ingenting i skolen å gjøre. Man kan ikke tillate at "problembarna" ødelegger for flertallet- få dem bort. Joda, så du ikke 'minner fra lillelørdag' Sett en god og en dårlig sammen, så får du et middelmådig resultat. Enhetsskolen er geniale greier, det skal ikke være lov å ha gode evner i enkelte felt som kan utvikles, eller være generelt litt smartere enn de andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75905-stadig-flere-mobbes-i-skolen/page/3/#findComment-384706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyco Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Joda, så du ikke 'minner fra lillelørdag' Sett en god og en dårlig sammen, så får du et middelmådig resultat. Enhetsskolen er geniale greier, det skal ikke være lov å ha gode evner i enkelte felt som kan utvikles, eller være generelt litt smartere enn de andre. Du skal ikke ha andre måter å lære på enn meg. Amen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75905-stadig-flere-mobbes-i-skolen/page/3/#findComment-384714 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rusle Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Når begynnte de med og skrike opp under pedagoger igjen? noen ganger lurer jeg på om de har mye av skylden. Jeg har sett veldig få av dem som virkelig er flinke pedagoger og utrolig mange av dem som virker som de ikke vet helt hva de er utdannet i. De som er flinke og virkelig kan sitt yrke gjør mye godt. Så derfor lurer jeg på om det er alt for lett og bli pedagog og få jobb etter endt utdanning. ? At skolene har mangel på lærere og pedagoger er et stort minus. Da de mindre flinke får seg jobb uansett, og det ikke blir mulig og velge ut de beste. Det samme gjelder sikkert gode rektorer. Andre ting jeg funderer på er at det ser ut som om flesteparten bryr seg mer om kariere og matrielle goder fremfor og være der for barna sine. Denne såkaldte kvalitets tiden så mange snakker om at de får et par timer på kvelden får meg til og grøsse. Mer fleskibilitet på arbeidsplasser og at foreldre selv kan få velge når de vil at barna skal ha vinterferie/høstferie osv. hadde nok ikke vært så dumt. Effektivisering i et mangfolld av bedrifter stresser folk opp og de blir presset mere. Til syvende og sist blir det deres og arbeidstakeres tap er jeg redd. Full barnehage dekkning, mer penger til foreldre som er i jobb osv. har også en ødleggende effekt på barna våre tror jeg. Nettopp fordi foreldre da blir mer fraværende fra sine egene barn og presset enda større på foreldrene. Ikke vet jeg hvordan man skal få rettet opp dette, men mer fleksibilitet hadde nok vært fint for både de som har arbeid og de som ikke har det. Flere i arbeid og flere med bedre tid til barna sine. Politikkerene gidder jeg nesten ikke engang og komme inn på, da de er eksperter i å skuffe. Men det er de som prioriterer og det er de som har mest og gjøre ang. dette. Det kan ikke være gøy og være politikker i de mange fattige kommunene i disse dager i alle fall! Lærer lærere seg og sette seg i respekt forresten? '.' Er enig i det du skriver, Taj Mahal. Det er _for_ mange foreldre som er fraværende det meste av dagene. Og det er betenkelig. Man setter barn til verden, men ser knapt til dem. Og en del foreldre gir vel mer eller mindre blaffen i hva deres håpefulle driver med. Flere foreldre unnskylder seg med at "vi tar det igjen i helger og ferier". Vel, livet består mest av hverdager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75905-stadig-flere-mobbes-i-skolen/page/3/#findComment-384724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
red Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Jeg mener at alternativet begynner med en ny grunnlov, der politikernes ansvar klarlegges, gjennom en sterk begrensning på politikkens omfang. F.eks, så bør det lovpålegges at budsjetter skal utarbeides for mange år om gangen, slik at det f.eks er påbudt å avsette tilstrekkelig med penger for løpende vedlikehold og drift av eksisterende virksomhet, før man starter ny osv... Har ikke grunnloven utspilt sin rolle ? Hvorfor lage en ny ? Største problemet med en grunnlov er dens evne til å fremstå som urokkelig, og vanskeliggjør forbredelser siden det er opp mot umulig å endre den. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75905-stadig-flere-mobbes-i-skolen/page/3/#findComment-384754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
conan Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Har ikke grunnloven utspilt sin rolle ? Hvorfor lage en ny ? Største problemet med en grunnlov er dens evne til å fremstå som urokkelig, og vanskeliggjør forbredelser siden det er opp mot umulig å endre den. "Har ikke grunnloven utspilt sin rolle ? Hvorfor lage en ny ?" Man bør lage en ny for å forhindre at grunnloven skal havne i den posisjon at den faktisk har utspillt sin rolle... "Største problemet med en grunnlov er dens evne til å fremstå som urokkelig, og vanskeliggjør forbredelser siden det er opp mot umulig å endre den." Det er disse egenskapene som gjør grunnloven så viktig. Den blir på en måte samfunnets grunnsten, som regulerer forholdet mellom stat og individ, og enda viktigere- holder makthaverne i ørene. Et samfunn uten en "uforandrelig" grunnlov er 100% utsatt for politikkernes innfall.... trenger jeg si mer? :-) - 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75905-stadig-flere-mobbes-i-skolen/page/3/#findComment-384766 Del på andre sider Flere delingsvalg…
red Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 "Har ikke grunnloven utspilt sin rolle ? Hvorfor lage en ny ?" Man bør lage en ny for å forhindre at grunnloven skal havne i den posisjon at den faktisk har utspillt sin rolle... "Største problemet med en grunnlov er dens evne til å fremstå som urokkelig, og vanskeliggjør forbredelser siden det er opp mot umulig å endre den." Det er disse egenskapene som gjør grunnloven så viktig. Den blir på en måte samfunnets grunnsten, som regulerer forholdet mellom stat og individ, og enda viktigere- holder makthaverne i ørene. Et samfunn uten en "uforandrelig" grunnlov er 100% utsatt for politikkernes innfall.... trenger jeg si mer? :-) - Vi stoler da på våre politikere ? Det er folket det er noe galt med. Kan virke som man har problemer med å akseptere at en stortingsrepresentant skal være smartere enn en selv. Og grunnlov eller ikke, de kommer da opp med noen helt sinnyke utspill uansett. Så: Ned med grunnlov, ned med folket, ja til elite-politikere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75905-stadig-flere-mobbes-i-skolen/page/3/#findComment-384788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
conan Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Vi stoler da på våre politikere ? Det er folket det er noe galt med. Kan virke som man har problemer med å akseptere at en stortingsrepresentant skal være smartere enn en selv. Og grunnlov eller ikke, de kommer da opp med noen helt sinnyke utspill uansett. Så: Ned med grunnlov, ned med folket, ja til elite-politikere. Ah, ironi- ikke sant? :-D 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75905-stadig-flere-mobbes-i-skolen/page/3/#findComment-384790 Del på andre sider Flere delingsvalg…
red Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Ah, ironi- ikke sant? :-D Hvem, jeg ? Jeg er alltid alvorlig. Spøk og morro er for djevelens appostler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75905-stadig-flere-mobbes-i-skolen/page/3/#findComment-384794 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rusle Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Hei. Leser med skrekk og gru nedover tråden her. Ble mobbet som barn selv, og er i dag lærer. Jeg forsøker så godt jeg kan å være obs på mobbing, og er veldig opptatt av forebyggende arbeid, som trening av empati og de andre sosiale ferdighetene. Jeg er så enig med deg, Solsikke, at sikkert mange lærere gir blanke... Og noen sliter, som du sier Leenie, med å holde oversikten. Det ER mye som presses inn i en lærerstilling. Feks.: Jeg kommer inn fra inspeksjon, og tre elever kommer mot meg og vil ta opp noe som har skjedd. Selvfølgelig gjør vi det. Resten av klassen settes i gang med noe, mens jeg tar med de tre på gangen. (I mangel av bedre sted å være, en gang er et dårlig konferanserom!!!!) I klasserommet klarer de som oftest fint å være uten lærer en liten stund, men ikke akkurat denne timen, SELVFØLGELIG!! Så når problemet er løst, og de tre er venner igjen, må jeg til med ny runde fordi "Per" og "Ola" har blitt uvenner inne i timen. Samtidig henger det over meg at "Kari" skulle hatt tilpassede lekser og dertil veiledning før hun går hjem, og vi har ennå ikke fått gått igjennom dobbelt konsonant med de som synes det er vanskelig, og hovedtema for timen må vente til neste, som igjen forsyver alt, slik at vi neppe kommer igjennom ukeopplegget. Pes, ja, det er vanskelig, Leenie. Men jeg som jobber i grunnskolen, ser at ved å satse på det sosiale miljøet i klassen, bedrer læringsmiljøet også. Men det er ikke til å skyve under en stol at det går utover noe.... i denne timen det faglige... Et lite hjertesukk fra en Synes det er både riktig og flott av deg og satase på det sosiale miljøet i klassen. Den eldste min hadde en lærer som la veldig stor vekt på akkurat det. Andre lærere trakk denne klassen fram som et eksempel for andre klasser. Tror nok at også læreren gjorde sitt til at hverken utestegning eller mobbing aldri forekom. Klassen ble svært sammensveiset. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75905-stadig-flere-mobbes-i-skolen/page/3/#findComment-384801 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lærer Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Men du som er lærer på grunnskolen. Et lite spørsmål. Ser du at unger i dag har en annen oppførsel mot hverandre? Er de blitt råere i oppførselene sin mot hverandre? Og merker du at mye av oppførselen til grunnskolebarna er slik oppførsel man fant på ungdomsskolen før i verden da vi var ung? Skjønte du hva jeg mente med det spm helt? Beklager at jeg ikke har svart før. Var hos legen med minsten. Jeg har ikke vært lærer i mer enn 5 år, og har derfor lite erfaringsgrunnlag for å uttale meg om dette. Som mobbeoffer i grunnskolen for over 20 år siden, vil jeg allikevel si at det ikke er så mye som har forandret seg. Nå er det mer fokus på det, og mer legitimt å snakke om det. Jeg husker jeg snakket med moren min om det, hun tok en tlf til læreren, som igjen tok seg en prat med hele klassen. Det ble ikke noe bedre av det, gitt. Ikke var det noe uttalt satsing på miliøet i klassen, heller. Jeg fikk bare høre at jeg var rar og spesiell, og at det var derfor jeg aldri fikk en venn. I dag har jeg en stor venneflokk rundt meg, og har det helt topp. Men det trodde jeg ikke skulle skje da jeg var 8 år. Den type mobbing jeg var utsatt for var mer av den sublime typen,....utestenging bl.a. Hvis jeg skal synse, var det jo flere mødre hjemme den gangen, som igjen var der for barna i større grad enn vi mødre i dag får anledning til. Det var jo ikke noe SFO den gang. Nei, jeg vet sannelig ikke. Er barn blitt råere på yngre kl.trinn.....nei, jeg tror egentlig ikke det, men jeg har ingen undersøkelser å støtte meg på. Ja ja, noen surrete tanker på ettermiddagen. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75905-stadig-flere-mobbes-i-skolen/page/3/#findComment-384992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Å kaste penger på skolen har man jo prøvd i en årrekke. og ting blir jo bare værre. Norge er blandt de land i verden som bruker mest penger pr. elev på utdannelse, og likefullt er resultatene i beste fall middelmådige... Lærerne kan jo snart ikke fag, fordi de bruker all sin tid på å lære pedagogikk. At de er flinke til å lære bort, er jo vel og bra, men at de snart ikke kan noe å lære bort, er jo trist. Jeg skjønner at elever som ikke blir utfordret til å lære noe, finner på bedre å gjøre... .....hæ? Hvor har du det fra? På skolen vår tegner de poteter, istedenfor å lage mat. 5 kr per elev per halvår i heimk.skap. Du store, SÅ bortskjemte.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75905-stadig-flere-mobbes-i-skolen/page/3/#findComment-385011 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kytty Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Mobbing vil alltid forekomme i skolen,vi klarer aldri og bli kvitt det. Det viktige er og gi ungene vår selvsikkerhet nok i oppveksten,slik at de blir sterke nok til og tåle en eventuell mobbing.Er ungen din utstyrt med nok selvsikkerhet,så vil mobbingen prelle av h*n,og mobberne mister fort interessen for og mobbe h*n. Men i tillegg så er vi jo avhengige at hele lokalsamfunnet står sammen mot mobbing,dvs at foreldrene ikke fyrer opp under/gir næring til mobbingen i form av baktalelser av andre unger og/eller ungenes foreldre.Deres egne unger fanger opp negativt snakk om andre,og derfor kan voksnes baktaling være grunnlag for mye av mobbingen i skolene. Synes alle burde tenke på ALLE ungene som en helhet for og få ting til og fungere,ikke bare tenke på sine egne unger og at dem skal ha det bra.Hvorfor hjelper f.eks. ikke andre foreldre til med og ta inn mobbeofferet(den utfryste) i varmen,i form av og inkludere,be med i bursdag,oppmuntre egne unger til og ta kontakt/besøke den utfryste?Nei det gjør de ikke,de lukker øyne og ører for det de ikke vil se og høre,så lenge ders egen unge har det bra.Blir de konfrontert med det så unnskylder de seg med at de har så mye annet og tenke på,og har nok med seg selv. Utrolig feighet er det,og trampe på uskyldige unger på det viset.Det de gjør er jo og være med på og ødelegge livet til det utfryste barnet.Hvordan har vi voksne samvittighet til det? Arrrgh....blir så sint når jeg tenker på slikt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75905-stadig-flere-mobbes-i-skolen/page/3/#findComment-385259 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rusle Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 .....hæ? Hvor har du det fra? På skolen vår tegner de poteter, istedenfor å lage mat. 5 kr per elev per halvår i heimk.skap. Du store, SÅ bortskjemte.... Man må ofte selv bo i en fattig kommune med nedprioritering av skolevesenet for å skjønne hva det dreier seg om. Nok resurser til alle elever enten de er faglig sterk, svak, middels. For ikke å glemme de som faller utenfor på andre områder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75905-stadig-flere-mobbes-i-skolen/page/3/#findComment-385408 Del på andre sider Flere delingsvalg…
leenie Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Som jeg har skrevet også , så har lærere mye å gjøre og følge opp. Men når de vet at det pågår alvorlig mobbing av visse elever , SÅ mener jeg de har en plikt å følge opp disse ! Så klart lærere har plikt til å følge opp slikt. Det sier jeg ikke noe på. Poenget mitt var at det er jammen ikke lett å være lærer heller alltid. Det er alltid lett å stå på den andre siden og se hva som burde vært gjort. De få ukene jeg har vært i lærerpraksis var jeg oppgitt og overrasket over hvor lite man får utrettet på en skoledag, og hvor få elever en rekker å _se_. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75905-stadig-flere-mobbes-i-skolen/page/3/#findComment-385587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.