Gå til innhold

Gravid og selvstendig næringsdrivende

Anbefalte innlegg

Jeg forsøker å finne ut hva som gir meg den beste økonomien under svangerskapspermisjon som selvstendig næringsdrivende.

Jeg har forstått at forlketrygden kun yter 65% fra dag 17. men at det er mulig å forsikre seg slik at man får 65% fra 1. dag eller 100% fra 1. dag.

En annen mulighet for meg kan være å la meg ansette hos en av mine oppdragsgivere fra 15-20 timer pr. uke (oppdragsgivers forslag!)

En tredje mulighet jeg ser for meg er rett å slett å gjøre om mitt enkeltmannsforetak til et aksjeselskap slik at jeg kan ansette meg selv. Da må jeg betale arbeidsgiveravgift av min egen lønn i tillegg til at jeg må betale inn forskuddsskattene tidligere (påvirker kun likviditeten).

Spørsmålet er; Hva vil lønne seg for meg?

Fortsetter under...

Irene Grøneng

En vurdering av hva som vil lønne seg når alt kommer til alt blir en diger utregning som det vil gå for langt å ta her. Du må ta hensyn til følgende faktorer:

inntekt siste 4 uker (jf reglene for arb.takere)

kontra inntekt siste 3 ferdiglignede år (jf hovedreglene for næring og unntaksreglene for arbeidstakere)

sone for arbeidsgiveravgift,

premiegrunnlag

dekningsnivå for premie (det holder med 100% fra 17.dag hvis det kun er fødselspenger som har betydning)

konsekvensen for pensjonsgivende inntekt (pensjonspoeng)

I tillegg kommer skattereglene, som er ulike for næring vs AS, f.eks vil delingsmodellen komme inn i bildet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...