Gå til innhold

Overgriperen Søviknes i Os kommunestyre

Anbefalte innlegg

Hvis noen bryter løfter, snakker usant og lover ting de vet de ikke kan holde - synes du det er å vise etisk og moralskt ansvar?

Hvis du ikke synes det - hva synes du om politikerene generelt, og de som tilhører "ditt parti" spesielt?

Og på hvilken måte viser du i så fall din "forakt" for de tillitsvalgt som du mener har et ekstra moralsk og etisk ansvar utover det juridiske? (I tillegg til Søviknes mener jeg...)

Mvh

"Hvis noen bryter løfter, snakker usant og lover ting de vet de ikke kan holde - synes du det er å vise etisk og moralskt ansvar?"

Det kommer an på sakens natur.

"Hvis du ikke synes det - hva synes du om politikerene generelt, og de som tilhører "ditt parti" spesielt?"

Jeg synes politikerne generelt prater over seg. Men det ligger i politikkens natur, å sette høye målsetninger. Og jeg har ikke noe "spesielt" parti, jeg er apolitisk.

"Og på hvilken måte viser du i så fall din "forakt" for de tillitsvalgt som du mener har et ekstra moralsk og etisk ansvar utover det juridiske? (I tillegg til Søviknes mener jeg...)"

Du legger til grunn at jeg "forakter" f.eks. Søviknes. Det kan ikke jeg se at jeg gjør, jeg kjenner ham ikke. Men saken var vel såpass mye framme i media at jeg har fått et noenlunde riktig bilde av hva som skjedde. Og kan danne meg en mening på grunnlag av det.

Om jeg skal uttrykke noen form for "forakt" i denne spesielle saken, måtte det være måten saken ble taklet på av parti-apparatet _rundt_ Søviknes. De visste tross alt hva som hadde skjedd i måneder før det kom fram i media.

Søviknes begikk en tabbe, det kom fram i lyset - og det er greit nok. Men jeg mener fremdeles at han som tillitsvalgt burde vist bedre skjønn. Tanken om at det skal være _vanlig_ i møtesammenhenger for tillitsvalgte å legge an på unge medlemmer er for meg "skremmende", på den måten at det faktisk kan skremme unge fra å delta i politisk arbeid.

Til hans forsvar må imidlertid sies at han trodde hun var 2 år eldre. Og da ville det ikke vært noe jeg hadde giddet å bry hodet mitt med.

På den annen side var (og er fortsatt?) mannen gift - og det sier litt om hans moral. For å sette det litt på spissen: "Greit nok så lenge jeg slipper unna med det"-holdning. Denne gangen et "nyp" - neste gang "penger under bordet"?

Jeg ser en sammenheng her med økende politiker-forakt. Og det er slett ikke bare Søviknes som har gjort sitt for å bidra til det. I mitt økonomisk raserte fylke reiste det for ikke så lenge siden en delegasjon til Kina for å studere gulvstein elns. Noen hundre tusen "ut av vinduet"!

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

hehe, skjønner

I dag når hun er voksen tenkte hun på hva hun kunne fått i stand ved å si dette til foreldrene, hun tror faren ville tatt bilen og hagla og fresa avgårde. Politi ville dukka opp og alle ville få vite det, og livet ødelagt.

"Hvis noen bryter løfter, snakker usant og lover ting de vet de ikke kan holde - synes du det er å vise etisk og moralskt ansvar?"

"Hvis du ikke synes det - hva synes du om politikerene generelt, og de som tilhører "ditt parti" spesielt?"

Jeg synes politikerne generelt prater over seg. Men det ligger i politikkens natur, å sette høye målsetninger. Og jeg har ikke noe "spesielt" parti, jeg er apolitisk.

"Og på hvilken måte viser du i så fall din "forakt" for de tillitsvalgt som du mener har et ekstra moralsk og etisk ansvar utover det juridiske? (I tillegg til Søviknes mener jeg...)"

Du legger til grunn at jeg "forakter" f.eks. Søviknes. Det kan ikke jeg se at jeg gjør, jeg kjenner ham ikke. Men saken var vel såpass mye framme i media at jeg har fått et noenlunde riktig bilde av hva som skjedde. Og kan danne meg en mening på grunnlag av det.

Om jeg skal uttrykke noen form for "forakt" i denne spesielle saken, måtte det være måten saken ble taklet på av parti-apparatet _rundt_ Søviknes. De visste tross alt hva som hadde skjedd i måneder før det kom fram i media.

Søviknes begikk en tabbe, det kom fram i lyset - og det er greit nok. Men jeg mener fremdeles at han som tillitsvalgt burde vist bedre skjønn. Tanken om at det skal være _vanlig_ i møtesammenhenger for tillitsvalgte å legge an på unge medlemmer er for meg "skremmende", på den måten at det faktisk kan skremme unge fra å delta i politisk arbeid.

Til hans forsvar må imidlertid sies at han trodde hun var 2 år eldre. Og da ville det ikke vært noe jeg hadde giddet å bry hodet mitt med.

På den annen side var (og er fortsatt?) mannen gift - og det sier litt om hans moral. For å sette det litt på spissen: "Greit nok så lenge jeg slipper unna med det"-holdning. Denne gangen et "nyp" - neste gang "penger under bordet"?

Jeg ser en sammenheng her med økende politiker-forakt. Og det er slett ikke bare Søviknes som har gjort sitt for å bidra til det. I mitt økonomisk raserte fylke reiste det for ikke så lenge siden en delegasjon til Kina for å studere gulvstein elns. Noen hundre tusen "ut av vinduet"!

*applaus*

Annonse

I dag når hun er voksen tenkte hun på hva hun kunne fått i stand ved å si dette til foreldrene, hun tror faren ville tatt bilen og hagla og fresa avgårde. Politi ville dukka opp og alle ville få vite det, og livet ødelagt.

Ja, det er mange slike historier. Og mødre og fedre kan jo få det til å "søkke i magan" på en slik måte at du føler at du har vært en uskyldig sjel midt oppi det hele......men nå må jeg gi meg før jeg fornærmer de som VIRKELIG har opplvd stygge ting.

Ulv I Faarikaal

Ja, det er mange slike historier. Og mødre og fedre kan jo få det til å "søkke i magan" på en slik måte at du føler at du har vært en uskyldig sjel midt oppi det hele......men nå må jeg gi meg før jeg fornærmer de som VIRKELIG har opplvd stygge ting.

Det fins mye verden aldri får vite, og graden av tvang og beruselse kan nok variere. En følsom sjel kan få dype sår, mens et solid innrettet sinn og en lett vulgær innstilling kan bare se det spennende i det. Med så mange parametre er det ingen som kan si nøyaktig hva som er rett og galt. Det får retten og myndigheter avgjøre i ettertid, men jeg kan si hva jeg mener i forkant. Jeg kunne trygt fraråde en kompis på danskebåten som ville ligge med ei ukjent høygravid ei. Også hun på 16 som var så forelska i den 25 år gamle vaktmester'n.

Hvorfor kommer du gang på gang trekkende med en lovparagraf som Søviknes ALDRI har vært tiltalt etter ?

Vet du mer enn politiet om denne saken ?

Har jeg påstått at Søviknes har vært tiltalt etter denne paragrafen?

Ikke det?

Neivel.

Med vennlig hilsen

Tror det er få som følger din tolkning i denne saken Sør. Ordene "omsorg, myndighet eller oppsikt" er nok her ment tolket som noe helt annet enn hva du sikter til.

Mener du at han burde vært tiltalt etter den lovparagrafen?

Mvh

Hei,

Du skriver: "Mener du at han burde vært tiltalt etter den lovparagrafen?"

Nei, det var mer ment som en kommentar til det du skrev i innlegget over. (Altså for å påpeke at noen ganger er aldersgrensen 18 år, istedet for 16.)

Jeg tror det ville være vanskelig å formulere en slik lov, fordi "grenselandet" er for stort. Man kan se at det er "galt" at "direktøren i Statoil" får en 16 årig lærling til sengs (med fine løfter om en god karriere), men hvor "stor forskjell" det skal være mellom folk før det ville vært ulovlig er trolig umulig å definere juridisk.

Med vennlig hilsen

Gjest gjennomsnittlig

Ja, hvem har ikke dummet seg ut som 16-åring.....og hadde foreldrene fått høre om det ville de kanskje si det var overgrep, -selv vil kanskje 16-åringene legge det i Livets Arkiv som "dustete ting jeg har gjort og lært av".

Jeg tror det blir feil å gjøre folk som har dumma seg ut til offer. Å bli et offer gjør noe med en, det fratar en på en måte noe av selvoppholdelsesdriften, og evnen til å lære av egne feil.

Jeg vet ikke annet enn at Søviknes ble frikjent for overgrep, -og da regner jeg med at slik var det. Mens foreldrene til 16-åringen selvfølgelig syns det er lavmål, så behøver det ikke være kriminelt.

Når en gift mann på over tredve har sex med en overstadig berusa sekstenåring. På et partimøte, der HAN er leder, er det ikke noen ting annet enn et overgrep.

Når en gift mann på over tredve har sex med en overstadig berusa sekstenåring. På et partimøte, der HAN er leder, er det ikke noen ting annet enn et overgrep.

Jo, men teknisk sett ikke et kriminelt overgrep - et moralsk overgrep ER det! OG jeg syns han er et svin :-)

Har jeg påstått at Søviknes har vært tiltalt etter denne paragrafen?

Ikke det?

Neivel.

Med vennlig hilsen

Nei, og derfor kunne du kanskje svare paa mitt sporsmaal.

Hvorfor kommer du trekkende med denne paragrafen gang etter gang.

Annonse

Saa faar vi bare haape at slike vanvittige definisjoner av overgrep noengang blir gjennomsnittelig.

Det er jo ingen som bestrider at episoden var uheldig og faktisk også forkastelig. Det spiller egentlig ingen rolle om man kaller det overgrep eller ikke. Mannen er frikjent på juridisk grunnlag, men "dømt" av de fleste.

Så blir spørsmålet om det skal finnes tilgivelse for en person som begikk denne dumheten/overgrepet/etc? Selvsagt gjør det det. Man kan ikke bli evig "damned" for noe som ikke engang er ulovlig, juridisk sett. Velgerne vil avgi dom, og det skulle ikke forundre meg om han blir tatt vel imot også av disse.

Noen vil hevde at fyren skal stå i gapestokk resten av livet, men de domineres av vikarierende motiver, som f.eks. et ønske om å påføre FrP mest mulig skade.

(Det siste kan jeg med visse reservasjoner, være enig i).

Hei,

Du skriver: "Mener du at han burde vært tiltalt etter den lovparagrafen?"

Nei, det var mer ment som en kommentar til det du skrev i innlegget over. (Altså for å påpeke at noen ganger er aldersgrensen 18 år, istedet for 16.)

Jeg tror det ville være vanskelig å formulere en slik lov, fordi "grenselandet" er for stort. Man kan se at det er "galt" at "direktøren i Statoil" får en 16 årig lærling til sengs (med fine løfter om en god karriere), men hvor "stor forskjell" det skal være mellom folk før det ville vært ulovlig er trolig umulig å definere juridisk.

Med vennlig hilsen

Det er jeg enig med deg i.

Mvh

Det var et godt svar, og jeg er enig med deg i det meste av det du skriver der - selv om jeg kanskje synes du lar "politikere generelt" få slippe for lett unna - med begrunnelsen at det ligger i politikkens natur å "love mer enn de kan holde" (for det er vel det du egentlig sier?).

Jeg synes faktisk det er politikkens "unatur" - og jeg ville blitt svært begeistret over en politiker som jeg faktisk kunne stole på....spesielt siden de skal ha en etisk og moralsk side som skal være et eksempel for andre....

Det er noe som skurrer i den påstanden, og det du samtidig sier om politikkens natur.

Men ellers er jeg veldig enig i det du skriver.

Mvh

Det var et godt svar, og jeg er enig med deg i det meste av det du skriver der - selv om jeg kanskje synes du lar "politikere generelt" få slippe for lett unna - med begrunnelsen at det ligger i politikkens natur å "love mer enn de kan holde" (for det er vel det du egentlig sier?).

Jeg synes faktisk det er politikkens "unatur" - og jeg ville blitt svært begeistret over en politiker som jeg faktisk kunne stole på....spesielt siden de skal ha en etisk og moralsk side som skal være et eksempel for andre....

Det er noe som skurrer i den påstanden, og det du samtidig sier om politikkens natur.

Men ellers er jeg veldig enig i det du skriver.

Mvh

Nå var det ikke meninga å la politikerne "slippe lett unna" da. Men at det ligger i politikkens natur - som jeg ser det - å love mest mulig, det mener jeg. Om det er _riktig_ er en annen sak.

Det er som ellers i livet, man ønsker å vise seg fram når man ønsker å få seg "en kjæreste". Så også i politikken. Det er det jeg mener med politikkens "natur". Ellers "unatur" om du vil.

Jeg mener fremdeles at politikerne har en tendens til å snakke over seg - og at det ligger i politikkens natur at det blir sånn. Men nå var mitt svar skrevet fra mitt ståsted. Jeg mener selv at jeg har den nødvendige kritiske sans for å se "virkeligheten".

Jeg ville, som deg, blitt glad for politikere som sa det de mente - og gjorde som de sa! Kanskje ville jeg da finne "mitt" parti?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...