Gå til innhold

Komplimentærfarger

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva er det?

Das jeg var yngre enn 6. klasse (veldig liten, faktisk), oppdaget jeg følgende: når jeg satt på do (faktisk) så jeg rett på håndhåndklærne som hang på veggen.Stirret jeg lenge på et hvitt hånkle m ed rød stripe, og flyttet blikket o ver til den hvite veggen, viste det seg GRØNN STRIPE! Dette trodde jeg var noe slags trolldom, helt til jeg en dag fortalte det til faren min, som var tegner. Da forklarte han meg om komplementærfargene. La ungene se på et oransje felt, og flytte blikket til et hvitt ark, og se! det blir fiolett felt (osv). Hvorfor det er sånn, veit ikke jeg, men det måp da du vite som er lærer...ærlig talt, dette har jeg visdst en gang, det har med lyset som er hvitt og alt det der (hm), men la dem se på sterkt fargete felt og lage fargesirkelen sin etter det de ser sjøl. Du må bruke reine farger, men det veit du vel.

Lykke til (vi blander ikke inn Goethe her, for da blir det vanskeligere).

lina1365380363

Hei!

Det jeg lærte mest av, var å vite primærfargene,blå, rød, gul og grønn, og BLANDE FARGER utifra dette.

Altså, barna må få blande og eksperimenter, hvor de deretter maler på ark fargen de får, klipper de ut, og limer inn i fargesirkelen den mest riktige fargen de får.

Eks. bland blå og gul, vi får grønn, bland videre eks. blå og rød, så får vi lilla, komplimentær..Vi kan blande i det uendelige, og lære etterhvert hva som er hva.

Det er lurt å la barna male et lite motiv i fargen (Eks. lilla.en blomst, gylden brun, et høstblad.......o.s.v.)

Her har jeg beskrevet forskjellige farger, som du ser. (Primær o.a.)

Kanskje jeg har rotet litt med hva som er hva, husker aller best hvordan jeg blandet for å få fargen.

Eks. hudfarge kan være vanskelig, vi blander gul, litt rød og hvitt.

Bare et tips.......

Håper noe her er brukendes, det jeg hvertfall vil fram til er, la dem blande farger, og deretter skrive på sirkelen hva som er hva.

Hilsen...................

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...