Gå til innhold

Er det bare jeg...


SierDuDet

Anbefalte innlegg

Gjest mislykket

"(1) Vel... kanskje vi kan enes om en definisjon av "respektere". Her er det jo greit med flere innspill oxo. Kanskje WebMaster har noe å si?"

Jeg driter i alle fall i hvordan Webmaster d'jour definere respekt. "Din" nynorske definisjon er jo uansett synonym med "min" i bokmålsdrakt. Så sånn sett kan vi nok også enes om dette.

"(2) Jeg antar at man ikke skal komme med injuirerende uttalelser her på DOL."

Nei, det står jo i regelverket. Har jeg kommet med slike, er det det du antyder?

"Utover det kan man hevde - til man blir blå, om du vil - at den andre tar feil... men man trenger ikke stemple personen som mindre verdt."

Man trenger ikke, men man kan. Forøvrig bli jeg litt omtumlet av dine sterke vekslinger mellom påståelig arroganse og krypende ydmykhet..:-)

"...iallfall synes ikke jeg det.

Konklusjon: deter ikke alltid lett å bli klok på dine innlegg"

Neivel, men du klarer å skille de seriøse fra mengden av useriøse, håper jeg?

"- men jeg respekterer deg som menneske, dvs. at jeg ikke fratar deg rett til å bli møtt med vanlig høflighet, selv om meningene dine ikke akkurat innbyr til "age"..."

Du har da hverken mulighet, rett eller myndighet til frata meg noe som helst, slik at slike forsikringer er jo ikke verdt mye...Dessuten har du jo ikke angrepet meningene min, og de du var uenig i, er du blitt enig i....

Om du mener at det er i samsvar med menneskerettigheter å anse visse mennesker som mindre verd... forstår jeg deg rett nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • SierDuDet

    33

  • Sør

    31

  • conan

    29

  • Ha-vanskelig

    19

Mest aktive i denne tråden

Om du mener at det er i samsvar med menneskerettigheter å anse visse mennesker som mindre verd... forstår jeg deg rett nå?

Hva jeg anser eller ikke anser angår ikke menneskerrettighetene så lenge jeg respekterer selve rettighetene. For å unngå misforståelser så mener jeg at en morder faktisk er mindre verdt enn en som ikke er det osv. Ens menneskeverd, i mine øyne- ikke i rettighetsforstand, avhenger mao av personen og dens oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må kjenne få muslimer. Selv kjenner jeg en hel del. Men nok om det.

Mitt poeng er at du ikke vil finne støtte for den etnosentriske tankegangen din blant seriøse forskere, ta f.eks. Universitetet i Tromsø. Eller NTNU for den saks skyld.

J. Galtung, som er en anerkjent fredsforsker, har dokumentert svært mange terroraksjoner i regi av USA. Jeg får nesten henvise til ham.

Stikkord: Santiago... Panama.

Bombingen av Afghanistan er jo et annet kapittel, men her må nok mange flere enn USA ta på seg skylden.

Husk på det at muslimer gjerne har et annet fiendebilde enn det vi har. De erfarer negative trekk ved USA, som vi ikke gjør... Mens USA sier "jump", sier vi "hoe high?". Andre gjør motstand mot anglo-amerikansk herredømme.

Mye av det vi kaller terrorisme vil man gjerne se på som en nødvendig frihetskamp - og vice versa.

Det eneste jeg efterlyser i denne debatten er at man er forsiktig med å koble "terrorist" og "muslim".

Ikke noe mer enn det...

At en amerikansk avis hevder at muslimer egentlig er inhumane hele gjengen, betviler jeg ikke...

Men les hva N. Chomsky og J. Galtung har skrevet om saken. Jeg tror du vil bli skremt... over at Norge er så godt som i lomma på USA.

Jeg kjenner flere muslimer. Selvfølgelig sier de at de tar avstand fra terroraksjonene. Men om de faktisk gjør det er et annet spørsmål. Noen gjør nok det, du må huske at disse bor i Norge og er litt mer opplyst og litt mindre muslimsk enn mange andre muslimer. Og det er jo tilatt for muslimer å lyve til vantro så vi kan ikke ta alt de sier for god fisk.

Leste forleden at den nye presidenten i Afghanistan kritiserte de i Norge (og andre land) som protesterte mot USAs aksjoner i Afghanistan. Han mente det USA hadde gjort var bra for Afghanistan.

Hvor mange muslimer får erfare negative trekk ved USA? Dine to eksempler Santiago og Panama er jo latin-amerikanske steder. Men de er ikke muslimske.

Det er ikke nødvendig frihetskamp å drepe uskyldige sivile. Om det er jøder, folk i twin towers, turister osv. på Bali eller folk i et teater. Hvordan skal det hjelpe dem som står bak.

En kan se tilbake på den norske frihetskampen under 2.verdenskrig. Den foregikk uten store sivile tap. De prøvde til og med å unngå tap av tyske soldater.

Disse muslimske

"frihetskjemperne" dreper alle de kan. De prøver å få størst mulige sivile tap.

USA Today hevdet ikke noe som helst. De refererte til en spørreundersøkelse utført i 9 muslimske land med 10 000 spurte.

Men det er klart du ikke tror på kilder som sier noe du ikke er enig i. Da er det vanskelig å diskutere.

Om vi er i lomma på USA er ikke, har ingenting å gjøre med at muslimer begår terrorhandlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mislykket

Hva jeg anser eller ikke anser angår ikke menneskerrettighetene så lenge jeg respekterer selve rettighetene. For å unngå misforståelser så mener jeg at en morder faktisk er mindre verdt enn en som ikke er det osv. Ens menneskeverd, i mine øyne- ikke i rettighetsforstand, avhenger mao av personen og dens oppførsel.

...ok. Og da er det jo mulig at du ligger tynt an, du også. Jeg mener: Dersom noen av dine handlinger ikke helt passer dem det gjelder...

Vi får håpe de også respekterer rettighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ok. Og da er det jo mulig at du ligger tynt an, du også. Jeg mener: Dersom noen av dine handlinger ikke helt passer dem det gjelder...

Vi får håpe de også respekterer rettighetene.

Det er jo alt vi har; håpet om at andre også respekterer rettighetene. Det er jo derfor jeg gidder å respektere andres, fordi jeg vet at det bidrar til at andre også er villig til å respektere mine.

Men, det er jo alltids greit å være forberedt på at de ikke gjør det. Eksemplene på at mangel på respekt for rettighetene er jo så mange, at det nærmest er kriminelt å ikke være forberedt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mislykket

Jeg kjenner flere muslimer. Selvfølgelig sier de at de tar avstand fra terroraksjonene. Men om de faktisk gjør det er et annet spørsmål. Noen gjør nok det, du må huske at disse bor i Norge og er litt mer opplyst og litt mindre muslimsk enn mange andre muslimer. Og det er jo tilatt for muslimer å lyve til vantro så vi kan ikke ta alt de sier for god fisk.

Leste forleden at den nye presidenten i Afghanistan kritiserte de i Norge (og andre land) som protesterte mot USAs aksjoner i Afghanistan. Han mente det USA hadde gjort var bra for Afghanistan.

Hvor mange muslimer får erfare negative trekk ved USA? Dine to eksempler Santiago og Panama er jo latin-amerikanske steder. Men de er ikke muslimske.

Det er ikke nødvendig frihetskamp å drepe uskyldige sivile. Om det er jøder, folk i twin towers, turister osv. på Bali eller folk i et teater. Hvordan skal det hjelpe dem som står bak.

En kan se tilbake på den norske frihetskampen under 2.verdenskrig. Den foregikk uten store sivile tap. De prøvde til og med å unngå tap av tyske soldater.

Disse muslimske

"frihetskjemperne" dreper alle de kan. De prøver å få størst mulige sivile tap.

USA Today hevdet ikke noe som helst. De refererte til en spørreundersøkelse utført i 9 muslimske land med 10 000 spurte.

Men det er klart du ikke tror på kilder som sier noe du ikke er enig i. Da er det vanskelig å diskutere.

Om vi er i lomma på USA er ikke, har ingenting å gjøre med at muslimer begår terrorhandlinger.

Vel... hva kan den vanlige muslim i gata gjøre med terrorisme? Jeg er mann, og tar avstand fra at noen (heldigvis få) menn bedriver voldtekt og/eller drap... men hva kan jeg gjøre for å hindre dem i å gjøre det?

Det er temmelig absurd, og ikke så rent lite etnosentrisk, å påstå at muslimer flest har et syn som gjør at de godtar terrorhandlinger...

Jeg VET at du ikke vil finne støtte for dette noe sted innen Akademia - men blant FrP-velgere og andre som ikke har fagkunnskap, der finner du sikkert støtte...

Ta en tur innom hjemmesiden til Thomas Hylland Eriksen - her finner du masse stoff om hvordan det islam-fiendtlige verdensbildet dannes.

For 20 år siden var det USSR, nå er det muslimene...

Hva med å tenke grundig igjennom hvordan vår egen del av verden oppfører seg. Er det mulig at vi er med på å skape grobunn for terrorisme?

Jeg har forsøkt å diskutere med rasister, folk som er etnosentriske etc... men uten å nå frem. Jeg antar at jeg ikke klarer å overbevise deg om at islam ikke representerer noen større trussel mot verdensfreden enn f.eks. USA.

Kanskje vi får konkludere med at vi er uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er tull... hva med terrorvirksomhet i Nord Irland. Skal vi si at protestanter og katolikker er terrorister?

Går vi gjennom bruk av terror som maktmiddel de siste årene, tror jeg vi vil se at muslimer slett ikke er i flertall. Men at massemedia liker å fyre oppunder et klart definert fiendebilde, er nok sant.

Og det er trist.

"Dette er tull... hva med terrorvirksomhet i Nord Irland. Skal vi si at protestanter og katolikker er terrorister?"

Du leser jo ikke det jeg skriver. Jeg har aldri sagt at muslimer er terrorister.

Jeg har sagt at mange terrorister viser seg å være muslimer.

En viss forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... hva kan den vanlige muslim i gata gjøre med terrorisme? Jeg er mann, og tar avstand fra at noen (heldigvis få) menn bedriver voldtekt og/eller drap... men hva kan jeg gjøre for å hindre dem i å gjøre det?

Det er temmelig absurd, og ikke så rent lite etnosentrisk, å påstå at muslimer flest har et syn som gjør at de godtar terrorhandlinger...

Jeg VET at du ikke vil finne støtte for dette noe sted innen Akademia - men blant FrP-velgere og andre som ikke har fagkunnskap, der finner du sikkert støtte...

Ta en tur innom hjemmesiden til Thomas Hylland Eriksen - her finner du masse stoff om hvordan det islam-fiendtlige verdensbildet dannes.

For 20 år siden var det USSR, nå er det muslimene...

Hva med å tenke grundig igjennom hvordan vår egen del av verden oppfører seg. Er det mulig at vi er med på å skape grobunn for terrorisme?

Jeg har forsøkt å diskutere med rasister, folk som er etnosentriske etc... men uten å nå frem. Jeg antar at jeg ikke klarer å overbevise deg om at islam ikke representerer noen større trussel mot verdensfreden enn f.eks. USA.

Kanskje vi får konkludere med at vi er uenig.

Vi kan nok godt konkludere med at vi aldri blir enige.

Om USA er en større trussel mot verdensfreden enn islam er, skal være usagt. Men for meg og mine så er muslimene en større trussel.

Og det er jo muslimene som har dannet det fiendebildet vi har i dag. Det er de som ahr utropt oss som sine fiender.

Så en dokumentar fra Saudi-Arabia for en stund siden. Vestlige personer kunne ikke gå på gata lenger uten å bli overfalt eller plaget. Til og med kvinner ble banket og sjikanert.

Og dette er en ny utvikling. Det er ikke mange år siden muslimer generelt ikke hadde stort imot folk fra vesten.

Passer vi ikke på ender det opp med en stor krig, som gir ordet verdenskrig en ny betydning.

Er det galt å konkludere med at muslimer generelt ikke tar avstand fra terrorhandlinger når en spørreundersøkelse blant 10 000 muslimer i 9 land viser at de ikke tar avstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mislykket

"Dette er tull... hva med terrorvirksomhet i Nord Irland. Skal vi si at protestanter og katolikker er terrorister?"

Du leser jo ikke det jeg skriver. Jeg har aldri sagt at muslimer er terrorister.

Jeg har sagt at mange terrorister viser seg å være muslimer.

En viss forskjell.

Og mange terrorister viser seg å være menn... *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mislykket

Vi kan nok godt konkludere med at vi aldri blir enige.

Om USA er en større trussel mot verdensfreden enn islam er, skal være usagt. Men for meg og mine så er muslimene en større trussel.

Og det er jo muslimene som har dannet det fiendebildet vi har i dag. Det er de som ahr utropt oss som sine fiender.

Så en dokumentar fra Saudi-Arabia for en stund siden. Vestlige personer kunne ikke gå på gata lenger uten å bli overfalt eller plaget. Til og med kvinner ble banket og sjikanert.

Og dette er en ny utvikling. Det er ikke mange år siden muslimer generelt ikke hadde stort imot folk fra vesten.

Passer vi ikke på ender det opp med en stor krig, som gir ordet verdenskrig en ny betydning.

Er det galt å konkludere med at muslimer generelt ikke tar avstand fra terrorhandlinger når en spørreundersøkelse blant 10 000 muslimer i 9 land viser at de ikke tar avstand?

Vi vet lite om hvordan denne undersøkelsen er foretatt... det som er sikkert er at mange muslimer oppfatter oss i vesten som hyklere - vi bryr oss ikke når USA bedriver terrorvirksomhet, men er veldig opptatt av at muslimene ikke skal foreta seg noe.

Til slutt: Ikke glem at våre nærmeste allierte er muslimer - Tyrkia er medlem av NATO.

Det kunne vært interessant å foreta en tilsvarende undersøkelse om hva vi i vesten egentlig tenker om USAs inngripen i Mellom- og Syd-Amerika...

For mange mennesker er dette eksempler på amerikansk terrorisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet lite om hvordan denne undersøkelsen er foretatt... det som er sikkert er at mange muslimer oppfatter oss i vesten som hyklere - vi bryr oss ikke når USA bedriver terrorvirksomhet, men er veldig opptatt av at muslimene ikke skal foreta seg noe.

Til slutt: Ikke glem at våre nærmeste allierte er muslimer - Tyrkia er medlem av NATO.

Det kunne vært interessant å foreta en tilsvarende undersøkelse om hva vi i vesten egentlig tenker om USAs inngripen i Mellom- og Syd-Amerika...

For mange mennesker er dette eksempler på amerikansk terrorisme.

USA har mange svin på skogen. Det er det ingen tvil om.

Men en urett rettferdiggjør ikke en annen.

Og jeg gjentar at folk i sør- og mellom-amerika ikke er muslimer. Hva er det alle muslimer har opplevd av overgrep fra USAs side?

De fleste tyrkere har et ganske avslappet forhold til islam. De skiller mellom religion og politikk/fornuft. Derfor er de mer vestlig orientert og mer vennlig mot vesten.

Mange hevder jo at mye av muslimenes motvilje mot vesten er at vi har lykkes med våre samfunn. Vi har stor innflytelse på resten av verden. Både innen politikk, underholdning, økonomi osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bin Laden har stor støtte i de muslimske miljøer. Veldig få muslimer har noe imot det han har gjort mot bl.a. USA. De fleste mener USA og vesten fortjener det som har skjedd.

Hitler hadde stort sett bare støtte i Tyskland.

En ser jo også her inne at folk ikke tar avstand fra det muslimske terrorister gjør. Istedenfor argumenter de ivrig for grunnene til at det skjer. Og hele tiden kommer konflikten mellom palestinere og jøder inn. Skulle vi kristne tenke likedan så hadde det blitt krig. Det er mange kristne minoriteter i verden som blir undertrykket og utsatt for drap og overgrep. Dette skjer i de fleste muslimske land. Men jeg mener ikke at det rettferdiggjør at jeg hevner meg på alle muslimer.

Hei,

Du skriver: " Bin Laden har stor støtte i de muslimske miljøer. Veldig få muslimer har noe imot det han har gjort mot bl.a. USA. De fleste mener USA og vesten fortjener det som har skjedd."

Det er forskjell på å forstå, og å støtte. I den grad dette har "støtte" er det neppe pga "islam", men mer pga USAs støtte til Israel, osv.

===

Du skriver: "Skulle vi kristne tenke likedan så hadde det blitt krig.

Det ER jo krig! (Selv om mange i Norge tilsynelatende ikke har fått det med seg!)

===

Du skriver: "Det er mange kristne minoriteter i verden som blir undertrykket og utsatt for drap og overgrep. Dette skjer i de fleste muslimske land."

Kristne har drept langt flere muslimer opp gjennom tidene enn omvendt. Intet av dette er noen unnskyldning for noe som helst.

Mange av de drapene som skjer i dag er like mye politikk som religion. De kristne blir (rett eller urett) anklaget for å representere USA.

===

Du skriver: "Men jeg mener ikke at det rettferdiggjør at jeg hevner meg på alle muslimer."

Det skulle da bare mangle!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hender det er fornøyelig å lese innlegg her på DOL. Og det hender man blir litt bedrøvet - på innsenderens vegne.

Det er kommet masse fra "SierDuDet", og det er vel skiftende kvalitet på de innleggene. Men dette forekommer meg å "ta kaka"...

Uansett hvor "sympatisk" jeg leser det SDD skriver, blir det katastrofalt...

1) Enten er innlegget ment ironisk. Da behersker ikke SDD det retoriske virkemidlet.

2) Eller så gir SDD uttrykk for så mangelfullekunnskaper om "islams hus" som mangler sidestykke...

For alle som ønsker en seriøs tilnærming til islam som religion og - i videreforstand - kultur- og filosofihistorisk retning, anbefaler jeg K. Vogts meget godt dokumenterte bok "Islams Hus". Boken bør leses - ikke minst av folk som TROR de har kunnskaper nok fra før.

PS! Jeg har lest boken... *s*

Han mener nok fundamentalistiske islamitter. Og da er det ikke lenger et dumt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du skriver: " Bin Laden har stor støtte i de muslimske miljøer. Veldig få muslimer har noe imot det han har gjort mot bl.a. USA. De fleste mener USA og vesten fortjener det som har skjedd."

Det er forskjell på å forstå, og å støtte. I den grad dette har "støtte" er det neppe pga "islam", men mer pga USAs støtte til Israel, osv.

===

Du skriver: "Skulle vi kristne tenke likedan så hadde det blitt krig.

Det ER jo krig! (Selv om mange i Norge tilsynelatende ikke har fått det med seg!)

===

Du skriver: "Det er mange kristne minoriteter i verden som blir undertrykket og utsatt for drap og overgrep. Dette skjer i de fleste muslimske land."

Kristne har drept langt flere muslimer opp gjennom tidene enn omvendt. Intet av dette er noen unnskyldning for noe som helst.

Mange av de drapene som skjer i dag er like mye politikk som religion. De kristne blir (rett eller urett) anklaget for å representere USA.

===

Du skriver: "Men jeg mener ikke at det rettferdiggjør at jeg hevner meg på alle muslimer."

Det skulle da bare mangle!

Med vennlig hilsen

"Du skriver: "Men jeg mener ikke at det rettferdiggjør at jeg hevner meg på alle muslimer."

Det skulle da bare mangle!"

Men du mener at israles påståtte overgrep mot palestinerne rettferdiggjør muslimske terrorangrep mot amerikanere og andre vestlig?

Hvorfor er alle de 1,xx milliarder muslimene i verden så sint på USA fordi Israel er i krig med noen få palestinere?

Da kunne jo vi kristne drepe muslimer også, med grunn at muslimer i Pakistan, Saudi-Arabis osv. dreper og sjikanerer kristne?

Og er det krig som du hevder så må jo vi ha rett til å kjempe også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du skriver: "Men jeg mener ikke at det rettferdiggjør at jeg hevner meg på alle muslimer."

Det skulle da bare mangle!"

Men du mener at israles påståtte overgrep mot palestinerne rettferdiggjør muslimske terrorangrep mot amerikanere og andre vestlig?

Hvorfor er alle de 1,xx milliarder muslimene i verden så sint på USA fordi Israel er i krig med noen få palestinere?

Da kunne jo vi kristne drepe muslimer også, med grunn at muslimer i Pakistan, Saudi-Arabis osv. dreper og sjikanerer kristne?

Og er det krig som du hevder så må jo vi ha rett til å kjempe også?

Hei,

Du skriver: " Men du mener at israles påståtte overgrep mot palestinerne rettferdiggjør muslimske terrorangrep mot amerikanere og andre vestlig?"

Hvor har jeg påstått noe slikt?

Når Israel okkuperer palestinerenes landområder (slik nazistene okkuperte Norge), må de regne med motangrep, slik nazistene fikk motangrep. Vi snakker om mennesker som har levd HELE LIVET under ulovlig israelsk okkupasjon.

Det betyr selvsagt IKKE at jeg "støtter" selvmordsangrep, men som de fleste andre i verden forstår jeg selvsagt at slikt skjer. Samtlige land i verden støtter opprettelsen av en palestinsk stat.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det muslimene sier hver gang noe sånt skjer, "vet du at det faktisk var muslimer som sto bak". Muslimene nekter tydeligvis å innse, eller i alle fall å innrømme, at det er muslimer som står bak mesteparten av terror i verden.

Og uansett hvor mye bevis vi kommer med vil de ikke innrømme noe som helst.

Derfor er ikke muslimer generelt noe bedre enn de som faktisk utfører disse terrorhandlingene. Å ikke gjøre noe er ikke det samme som å være uten skyld.

#Det er jo det muslimene sier hver gang noe sånt skjer, "vet du at det faktisk var muslimer som sto bak". Muslimene nekter tydeligvis å innse, eller i alle fall å innrømme, at det er muslimer som står bak mesteparten av terror i verden.#

Det er mange som sier det er de som har gjort det, nettopp for å poengtere hva de vil. Mesteparten av den terroren som blir formiddlet deg ja petter. Mer politisk innsikt, samt litt mer historisk kunnskap...trenger ikke være så veldig gammel historie heller, skulle øke din forståelse noen hakk.

#Og uansett hvor mye bevis vi kommer med vil de ikke innrømme noe som helst.#

hm... som hva da? hvilke beviser er det du snakker om her egentlig? har du fått med deg noen som helst dokumentarer i ettertid ang. for eksempel Afghanistan-Sovjet krigen? bare for å nevne et eksempel som har kommet frem i dagens lys. Og hva med Gulf krigen? Vietnam? disse bevisene du snakker om, er vel de USA forsyner deg med tipper jeg. Men hvis det går noen år, så ser du mer realiteten bak disse bevisene, samt hvor mye skyld CIA /USA osv har skyld i og hvilke motiver osv de faktisk hadde.

#Derfor er ikke muslimer generelt noe bedre enn de som faktisk utfører disse terrorhandlingene. Å ikke gjøre noe er ikke det samme som å være uten skyld.

#

Så muslimer har ansvaret for enhver som kaller seg muslim og som utfører umuslimske handlinger? hvor er logikken din her da? Politikkere og maktmenneskene som står bak dette...inkludert oss,USA, UK osv er ansvarlig for det de gjør. Vi vanlige folk er ansvarlige for hvem vi velger og ansvarlig for det vi gjør og det vi makter å eventuelt protestere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Conan,

Du skriver: "Hva med det muslimske syn på oss ikke-troende?"

Det er svært sammenfallende med det kristne synet: "steining ved byporten" for....

Med vennlig hilsen

Muslimer skal behandle og respektere ikke-troende. De skal ikke ha kamerater som er ikke-troende. Det sist nevnte betyr at muslimer vil helst holde seg til andre som tror på Gud.

For å forstå Islam, må man lese Hadis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mislykket

Jada, Sør :)

...ikke paranoid igjen, SDD (+ alle som angivelig er enig med deg...).

Nei, seriøst. La oss akseptere at vi kanskje ikke er helt enig. Trolig har denne tråden fått folk til å tenke seg om. Og det er jo ikke så dårlig bare det...

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mislykket

USA har mange svin på skogen. Det er det ingen tvil om.

Men en urett rettferdiggjør ikke en annen.

Og jeg gjentar at folk i sør- og mellom-amerika ikke er muslimer. Hva er det alle muslimer har opplevd av overgrep fra USAs side?

De fleste tyrkere har et ganske avslappet forhold til islam. De skiller mellom religion og politikk/fornuft. Derfor er de mer vestlig orientert og mer vennlig mot vesten.

Mange hevder jo at mye av muslimenes motvilje mot vesten er at vi har lykkes med våre samfunn. Vi har stor innflytelse på resten av verden. Både innen politikk, underholdning, økonomi osv.

Det er ca. 1 milliard muslimer - jeg tror ikke at EN enkelt undersøkelse foretatt kan si noe om hvordan muslimer generelt mener om saken. Jeg er fremdeles sikker på at de fleste muslimer vil fordømme terror.

Men hva er terror?

Da søskenparet "Scholl" ble arrestert av Gestapo ble de beskyldt for terror... de fleste i vår tid mener at søskenene Scholl gjorde en heltemodig innsats for å motarbeide nazismen. Men vi støtter ikke terror for det...

(Rett og slett fordi vi ikke anser den Scholl'ske aktiviteten for å være terror.)

Jeg vet altfor lite om denne undersøkelsen - og generelt er jeg meget skeptisk til hvordan media fremstiller saker.

Derfor forbeholder jeg meg retten til ikke å snase muslimer eller islam som noen trussel mot verdensfreden.

Kamp mot terror, urettferdighet etc. er jeg absolutt med på. Men vi kan like godt begynne i vår egen ende - se på hva vi gjør som skaper så mye sinne, fortvilelse og "hat" i andre deler av verden.

...samtidig skal det være lov å stille seg kritisk også til deler av den muslimske verden. Vi mennesker har vist en egen evne til å kunne begå grusomheter - så dersom vi er villig til å ha et kritisk søkelys på oss selv, må vi gjerne være kritiske mot andre også.

Forøvrig: islam er ingen homogen masse - det er trolig minst like stor variasjon mellom muslimer som mellom mennesker med en annet livssyn.

Lykke til!

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...