Gå til innhold

Er det bare jeg...


SierDuDet

Anbefalte innlegg

Du er ikke alene. Men personlig ser jeg ikke at muslimene er værre enn oss anre, og spørsmålet er vel heller hva er i veien med mennesket.

Ikke minst når folk klager over andres voldsbruk, og ikke ser ddet paradoksale i å ville bruke voldd for å kurere vold.

Hei Pip,

Godt å se deg her! :-)

Du skriver: "hva er i veien med mennesket."

Men hvis vi finner ut av det, skal vi da forsøke å "endre på mennesket" (internt, og isåfall hvordan?) eller endre på noe eksternt ("stor-samfunnet")?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 219
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • SierDuDet

    33

  • Sør

    31

  • conan

    29

  • Ha-vanskelig

    19

Mest aktive i denne tråden

Du er ikke alene. Men personlig ser jeg ikke at muslimene er værre enn oss anre, og spørsmålet er vel heller hva er i veien med mennesket.

Ikke minst når folk klager over andres voldsbruk, og ikke ser ddet paradoksale i å ville bruke voldd for å kurere vold.

Det er ingenting galt med mennesket- det er en umulighet siden mennesket er den som setter standarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pip,

Godt å se deg her! :-)

Du skriver: "hva er i veien med mennesket."

Men hvis vi finner ut av det, skal vi da forsøke å "endre på mennesket" (internt, og isåfall hvordan?) eller endre på noe eksternt ("stor-samfunnet")?

Med vennlig hilsen

Begge deler.

Hvordan?

Tja, frelse???

;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting galt med mennesket- det er en umulighet siden mennesket er den som setter standarden.

?

Mao, det er ikke noe galt med "muslimene" heller da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å like slike paranoide fremstillinger. De er rett og slett så tåpelige at det er underholdende; dog er det selvsagt skremmende at noen trolig faktisk tror på dette.

Til informasjon: judaisme, kristendom og islam er trillingreligioner. De tilber SAMME GUD som Abraham tilba i gamle testamentet, og de har samme skapelsesberetning (Adam og Eva, osv).

De deler samme profeter (Abraham, Moses, osv). Muslimene respekterer Jesus som en profet, men hevder at Muhammed en en "større profet". I koranen står det uttrykkelig at "jøder og kristne skal respekteres som bokets folk" - igjen en referanse til felles opphav.

Med vennlig hilsen

Men, det er vel ingen som oppfatter nordmenn flest som kristne? Det er lenge siden kristendommen var viktig i det norske samfunssliv. I realiteten er vi jo "hedninger" de fleste av oss...

Hva med det muslimske syn på oss ikke-troende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Det tallet skal være "uskyldige sivile", og skal være for "direkte drepte". I tillegg kommer alle de som har dødd som konsekvens av militær-aksjonene (sultet ihjel, fordi de måtte flykte osv).

Alt dette stod i avisene for noen måneder siden - jeg har ikke lenkene foran meg nå. Jeg mener ikke at noen "motsetter" seg disse tallene - det er nok mer snakk om å "overse" dem.

Med vennlig hilsen

Jeg motsetter meg dem ikke. Har intet grunnlag i forhold til å gjøre det. Jeg bare lurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene. Men personlig ser jeg ikke at muslimene er værre enn oss anre, og spørsmålet er vel heller hva er i veien med mennesket.

Ikke minst når folk klager over andres voldsbruk, og ikke ser ddet paradoksale i å ville bruke voldd for å kurere vold.

Enkelte forstår bare vold, og da må man ty til vold for å sette dem på plass.

Problemet med terroristene er at de "setter på plass" uskyldige mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei, hei.... vi snakket om mennesker, gjorde vi ikke? ;-)

jepp

sist jeg sjekka besto menneskeheten også av religio'øse fanatikere av alle former og farger. (Meg sjøl iberegna ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte forstår bare vold, og da må man ty til vold for å sette dem på plass.

Problemet med terroristene er at de "setter på plass" uskyldige mennesker.

Jepp, det er problemet med terrorister.

og er grunnen til at all volddsbruk er terror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp

sist jeg sjekka besto menneskeheten også av religio'øse fanatikere av alle former og farger. (Meg sjøl iberegna ;o)

Bortsett fra muslimer, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg begynner å like slike paranoide fremstillinger. De er rett og slett så tåpelige at det er underholdende; dog er det selvsagt skremmende at noen trolig faktisk tror på dette.

Til informasjon: judaisme, kristendom og islam er trillingreligioner. De tilber SAMME GUD som Abraham tilba i gamle testamentet, og de har samme skapelsesberetning (Adam og Eva, osv).

De deler samme profeter (Abraham, Moses, osv). Muslimene respekterer Jesus som en profet, men hevder at Muhammed en en "større profet". I koranen står det uttrykkelig at "jøder og kristne skal respekteres som bokets folk" - igjen en referanse til felles opphav.

Med vennlig hilsen

Vil bare opplyse at noe av det samme skrives av en i Aftenposten i dag på side 20. Litt urovekkende at en obertst i PLO, muslim og flyktning med doktorgrad i militærvitenskap fra Korea skriver dette. Det som står om gizje, halal og Krigens Hus er den samme påstanden som over i store trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare opplyse at noe av det samme skrives av en i Aftenposten i dag på side 20. Litt urovekkende at en obertst i PLO, muslim og flyktning med doktorgrad i militærvitenskap fra Korea skriver dette. Det som står om gizje, halal og Krigens Hus er den samme påstanden som over i store trekk.

Det var en interessant artikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Men, det er vel ingen som oppfatter nordmenn flest som kristne? Det er lenge siden kristendommen var viktig i det norske samfunssliv. I realiteten er vi jo "hedninger" de fleste av oss...

Hva med det muslimske syn på oss ikke-troende?

Hvis du ikke har koranen som rettesnor, spliller det ingen rolle hva du tror på. Du spiser gris og/eller drikker alkohol og/eller har sex før ekteskapet, ikke sant ? Da er du en vantro hedning allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra muslimer, da...

Nei, det er klart muslimer er ikke mennesker.

Derfor har vi lov til å bombe dem sønder og sammen.

Kjekt og greit at en del muslimer oss ut av menneskeheten også, og derfor også har lov til å bombe oss sønder og sammen.

Er så morro med skikkelig fyrverkeri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mislykket

Så når du blir bedt om å redegjøre for ditt banale floskelsyn, så trekker du deg?

Det virkelig banale i denne debatten må jo være de etiske prinsipper du forsøker å knesette.

Det er selvsagt ikke selvsagt (!!) at man skal ha respekt for andre. Men ut fra et humanistisk livsanskuelse, vil det være naturlig.

At du ikke deler grunnleggende humanistiske verdier, får stå for din regning. Jeg vet ikke om du forventer å bli tatt seriøst her.

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mislykket

"Motivasjonen bak det jeg kaller respekt for andre er at jeg innser at enhver har egenverdi. Vi har rett til å være, mene, tro, etc. Respekt for andre beskytter denne egenverdien. Man fjerner den ikke eller tillegger den andre verdier."

Dette er jeg helt enig i. Men skal man da respektere dem som ikke respektere andre i henhold til denne "definisjonen". Bør man ikke gjøre seg FORTJENT til respekt?

Betyr dette, "conan", at du mener man skal gjøre seg fortjent til menneskerettigheter?

Og hvem skal i hvert enkelt tilfelle avgjøre dette? Er det praktisk mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...