Gå til innhold

selvbestemmelse og medisiner

Anbefalte innlegg

Gjest pilletrillleren

I hvor stor grad bør en ha rett til å velge om en selv vil bruke medisiner eller ikke. Det er jo klart at pasienten til syvende og sist har lov å nekte. Men hvis psykiateren fremstiller det slik at du MÅ ha denne medisinen blir det jo ikke et reelt valg.. Når en fagperson med såpass autoritet sier at du må ha dette er det lett å godta det

Dessuten. Er det flere som har opplevet å bli snikmedisinert. Jeg ba om sovemiddel og fikk foreskrevet remeron. Når jeg leser på pakkningen ser jeg at det er et ssri. Jeg tar alleredet et ssri fra før. Er ikke dette helt uetisk av en lege?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80969-selvbestemmelse-og-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Liljemor

En skal ta den endelige avgjørelsen selv. Men legene er ikke flinke til å gi pasientene en nyansert bakgrunn for å ta en bestemmelse. Derfor må en sette seg inn i de forskjellige medisinenes bivirkninger selv. Jeg har ALDRI fått informasjon om bivirkninger på noen som helst medisiner. Bare det positive har blitt nevnt.

Selv så opplevde jeg å bli fratatt sykemeldingen min siden jeg sluttet på SSRI pga utålelige bivirkninger. Dette var et klart overgrep, jeg gikk i behandling hos psykolog, men jeg orket ikke kjempe for mine rettigheter på det tidspunktet.

Pasienten skal i _stor_ grad bestemme selv om han vil motta den behandlingen som helsepersonell foreslår eller ikke.. Og før valget tas, har pasienten rett på informasjon. Leit at din psykiater ikke gav deg tilstrekkelig informasjon.

Man skal _alltid_ prøve å samarbeide med pasienten. Men i visse tilfeller _kan_ en gi pasienter medisiner mot dens vilje, dette gjelder nå pasienten er under _tvunget_ psykisk helsevern.

Når du ber om sovemiddel er det vel naturlig å anta at det er for å få sove. Man sover ofte dårlig hvis man er deprimert, så det er jo ikke sikkert at et antidperessivum med sederende effekt var så dumt. Remeron har også en histamin antagonistisk effekt, og det er jo ikke så uvanlig å bruke antihistamienr som sovemiddel, er det vel? Men selvsagt burde legen forklare deg hva han forordna!

Hvordan har du det? Sover du?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dersom en ikke er underlagt tvang, er det pasienten som har det avgjørende ordet når det gjelder medisinering.

Dersom en pasient ikke vil være med på noen av de forslag og anbefalinger legen gir, er det ingen grunn til å fortsette samarbeidet. Jeg spør da: "Hvorfor vil du behandles av meg når du konsekvent devaluerer mine råd?" I slike tilfeller avslutter jeg behandlingen.

Remerom er ikke et SSRI. Mange medisiner har flere effekter. F.eks. hjelper Tolvon mot depresjon, angst og søvnløshet. Vallergan gir søvn, men er også et allergimiddel. Jeg vil ikke si at du er "snikmedisinert".

Fikk du forresten sove bedre?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...