Gå til innhold

NHD; Kan noen hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Olden1365380411

Jeg har nettopp lest gjennom retningslinjene for bruk av doktoronline. Der står det blant annet at "...Doktor Online er en informasjonstjeneste...Det innebærer at fagpersonene i tjenesten kun...gir informasjon om... aktuelle rettigheter, faggrupper og instanser som kan gi den enkelte medisinsk hjelp." Det høres så flott ut for det er akkurat det jeg trenger:-)

Jeg har en venn som sliter med depresjon. For tiden er det visst spesielt tøft. Min venn er under atten og fremdeles på videregående skole. Han vil helst ikke snakke med noen, det er bare jeg som vet hvordan han Egentlig har det. Men jeg vet ikke lenger hva mer jeg kan gjøre. Han er redd for å gå til lege, selv om jeg prøver å forklare at det ikke er noe unaturlig med et legebesøk i ny og ne.

Hva kan jeg gjøre nå? Fins det noen rettigheter(gratis legebesøk?) eller noen som kan henvise meg til andre som vet mer om dette temaet? Jeg vet nemlig ikke hva jeg skal finne på for å hjelpe! På forhånd takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/81262-nhd-kan-noen-hjelpe-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere ikke Helsestasjon for Ungdom der du bor. Isåfall ville jeg tatt kontakt med de som jobber der, og hørt med dem. Helsestasjon for Ungdom er gratis, og man må IKKE bestille time på forhånd (man bare møter opp). Man kan snakke med forskjellige fagpersoner (lege, helsesøster m.m.), men dette variere vel fra sted til sted (alt etter hva de har å tilby).

Håper vennen din får hjelp for dette.

Synes du er en kjempegod venn, som hjelper. Det er veldig fint, og det er det rette (slik venner skal være).

Lykke til videre!

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror det er vanskelig å få skikkelig hjelp uten å bringe fastlegen inn i bildet.

Ved psykiske lidelser hos ungdom under 18 skal en ikke betale egenandel. Det er gratis.

Fortell også din venn at fastlegen har absolutt taushetsplikt i forhold til foreldrene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...