Gå til innhold

Jeg MÅ klare alt!

Anbefalte innlegg

Gjest victoria81

Ja,nå er den tredje eksamenen overstått.Heldigvis så bestod jeg på den også, noe som jeg var glad for.Nå er det bare fire eksamener igjen på to måneder.Skal forresten ha en eksamen i exl (regneark)til onsdag,og det blir den siste eksamenen i allefall på to uker.Synes også at det er så mye rot der på datakurset, sånn for eksempel i dag kom han som ordnet med eksamene ikke til tiden.Vi måtte stå lenge utenfor kursstedet, før han kom og låste opp for oss. Holdt på å fryse i hjel så kaldt det var til morgen i dag.

Var forresten en annen jente på datakurset som også hadde bestått alle de tre eksamenene som vi hadde hatt i løpet av de to siste ukene.Hun skulle prøve å få meg til å ta Exl eksamenen i dag,noe som jeg sa sterkt i mot, fordi jeg ikke hadde lest noe særlig på Exl til i dag.Må forresten konsentrere meg om en ting av gangen,ellers blir det bare rot og forvirring i hodet mitt.Videre tenkte jeg at hun ville sikkert være den jenta i kursklassen som skulle være best og flinkest i data.Altså at hun skulle være bedre enn meg.Jeg er nemlig sånn at jeg må være flink i alt.Altså jeg har altfor høye forventninger til meg selv,og er redd for å få noen nederlag.Det gjelder særlig prøver og eksamener på skolen.

Med det psykiske merker jeg at jeg er irritabel av meg, og er ofte stresset.Videre føler jeg at jeg må være den "flinke og perfekte" jenta, og at jeg må bestå alle eksamenene på datakurset ellers tror jeg at jeg skuffer alle sammen hvis jeg ikke gjør det.Er også redd for å føle at jeg ikke er bra nok for familien min,kjæresten min osv.... Videre så føler jeg at alle i familien min, læreren min og tilretteleggeren min på arbeid med bistand har altfor store forventninger til at jeg skal klare alt når det gjelder skolen,noe som jeg er redd for å ikke gjøre.Snakket forresten med han som ordnet eksamene, og han sa at det var ingen som hadde gått på det datakurset tidligere som hadde klart alle syv eksamene på første forsøk.Da satte jeg meg et mål, og det målet var at jeg skulle klare alle syv eksamenene på det første forsøket mitt.Hvis jeg ikke klarer det,så opplever jeg det som et nederlag

klem fra Victoria

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/81683-jeg-m%C3%A5-klare-alt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Hørs ut som du lager problemer for deg selv!

Hvorfor MÅ du være best? Du kommer til å slite deg ut hvis du skal leve opp tild et på mange felter.

Dette burde du prøve å jobbe med, så du slipper fri fra det åket det er å ha slike alt for store forventninger til seg selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/81683-jeg-m%C3%A5-klare-alt/#findComment-436435
Del på andre sider

Gjest victoria81

Hørs ut som du lager problemer for deg selv!

Hvorfor MÅ du være best? Du kommer til å slite deg ut hvis du skal leve opp tild et på mange felter.

Dette burde du prøve å jobbe med, så du slipper fri fra det åket det er å ha slike alt for store forventninger til seg selv.

Grunnen til at jeg må være flink og best,er fordi jeg er redd for at noen folk ikke skal synes at jeg er bra nok som person.Jeg er livredd for å skuffe forventningene som folka har til meg.Føler ofte at jeg ikke gjør skolearbeidet bra nok,eller at jeg føler meg mislykket som en person. Grunnen til det er nok fordi jeg har dårlig tro på meg selv. Altså et dårlig selvbilde.

Jeg kan også si meg enig at deter en ting jeg må jobbe med. Sitter ofte med disse tankene inne i meg,men har ingen behandlere å snakke med om dette.Behandlerne som jeg hadde i sommer,har avsluttet behandlingen min på grunn av at jeg ikke hadde store problemer nok, og at dem ikke hadde plass til meg der lengre.

Så nå er jeg uten behandlingtilbud.

Sliter også med depresjon og angst til tider!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/81683-jeg-m%C3%A5-klare-alt/#findComment-436967
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Grunnen til at jeg må være flink og best,er fordi jeg er redd for at noen folk ikke skal synes at jeg er bra nok som person.Jeg er livredd for å skuffe forventningene som folka har til meg.Føler ofte at jeg ikke gjør skolearbeidet bra nok,eller at jeg føler meg mislykket som en person. Grunnen til det er nok fordi jeg har dårlig tro på meg selv. Altså et dårlig selvbilde.

Jeg kan også si meg enig at deter en ting jeg må jobbe med. Sitter ofte med disse tankene inne i meg,men har ingen behandlere å snakke med om dette.Behandlerne som jeg hadde i sommer,har avsluttet behandlingen min på grunn av at jeg ikke hadde store problemer nok, og at dem ikke hadde plass til meg der lengre.

Så nå er jeg uten behandlingtilbud.

Sliter også med depresjon og angst til tider!

Prøv å få formidla til legen din at du faktisk trenger litt mer samtalebehandling. Stå på krava og mas - det er det eneste som nytter.

Forøvrig har jeg selv hatt (og har) dårlig selvbilde. Selv om det er langt fram for deg, så hjelper litt å vite at det for de fleste blir mye bedre når en får noen år til på baken.

Det løser seg nesten av seg selv på en måte. For plutselig er det ikke så nøye hva andre mener.

Jeg merket god bedring fra 35 og utover. Nå er jeg snart 50 og tar det som det kommer. Problemer har jeg fortsatt, men ANDRE bestemmer ikke over livet mitt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/81683-jeg-m%C3%A5-klare-alt/#findComment-437323
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...