Gå til innhold

NHD


em24

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er veldig flink til å neglisjere mine egne følelser. Men har det siste året slitt med depresjoner som tidvis har gjort meg handlingslammet. Noe som har medført problemer i forhold til bl.a. venner og studier. Orker ikke jobbe med noen av delene. Etterhvert har jeg kommet til å innse at jeg har det ganske vondt inni meg. Problemene går, så langt jeg kan erfare, tilbake til en vond oppvekst.

Jeg vet at jeg har symptomer på en nevrose, og har derfor tenkt å søke profesjonell hjelp. Problemet er at jeg nå går inn i en utrolig viktig eksamensperiode, hvor jeg trenger tiden til forberedelser. Jeg merker at depresjonene er mer markante en tidligere, men føler likevell at jeg kan greie å gjennomføre dette. Det som bekymrer meg er vissheten om at jeg er "syk", og at ting kan bli verre om jeg ikke gjør noe med det. Hvor lenge er det lurt å vente før jeg søker behandling, og hva kan jeg evt. gjøre for å holde fokus på studier (eller unngå depresjoner)?

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det du sliter med trenger sannsynligvis å bearbeides i en psykoterapi.

Som du skriver, er dette tidkrevende og kan komme i konflikt med eksamensforberedelser.

Jeg vil foreslå to løsninger eller kanskje helst en kombinasjon:

Bruk den første tiden i terapi, inntil eksamen er overstått, til å bli kjent med terapeuten, men uten å gå inn i de vanskelige problemene. Om nødvendig må du bruke antidepressiva. Kommer akkurat fra en kongress hvor jeg har hørt mye om "sekvensiell behandling" av depresjon. Dvs. først antidepressiva til symptomene er lettet. Deretter kognitiv psykoterapi. Det siste virker faktisk langt bedre når en ikke er så deprimert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...