Gå til innhold

Barn 3 år

Anbefalte innlegg

Er stemor til en jente på 3 år, som er hos oss annen hver weekend. Stort sett er hun bli og grei, men... Når hun er hos mammaen sin er hun "vrang", kaster ting rundt seg, hyler og skriker, sutrer, er spastisk, vil ikke spise, ligger etter med tale (snakking) og det motoriske, dårlig balanse, brekninger, har dårlig avføring (diare eller full stopp går opp til 1 uke..), hører ikke på mammaen eller samboeren osv...

Hjemme hos oss har vi faste regler hun må forholde seg til.

I tillegg kan jeg også opplyse at hun, når hun ikke er hos oss, blir sendt til mormor, tante, naboer, venninger. Hun er ikke så mye sammen med mammaen og når hun er det, blir hun ofte bestikke med sukkertøy osv for å holde henne rolig og ikke maser på mammaen sin.

Vi har bedt mammaen ta henne med til lege, men det skjer ikke..

Jeg har hørt om NOFT, men jeg finner ikke noe særlig om dette. Og jeg vet jo ikke om det er det, kan noen hjelpe meg?

Jeg er veldig glad i henne og nå vet jeg at hun har det vondt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82580-barn-3-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det barnet det er noe galt med, eller er det moren som ikke takler oppgaven som oppdrager? Oppfattet det slik utifra det du skriver at hun tross alt oppfører seg normalt hos dere, og ikke hos moren. Dere har de grensene hun trenger for å føle seg trygg, mens moren ikke har det. Et barn som er utrygg og som føler seg forsømmet, vil selvsagt ta det ut med sutring, raseri og trass - det er helt normalt for alle barn. Men det høres ut som om det har gått lenger enn det.

Synes det er feil at det først fokuseres på barnet og om det er noe galt med henne. Det høres heller ut som om moren kunne behøve hjelp og veiledning i forhold til barneoppdragelsen. For så små barn er ikke forskjellen stor på en engel og et monster, og barnet reagerer bare på sine omgivelser og menneskene der. Det er sjelden at barnet er den egentlige kilden til problemene. Har du snakket med moren hennes om dette? Synes helt klart dere skal oppsøke hjelp, det er klart at dette barnet ikke har det bra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82580-barn-3-%C3%A5r/#findComment-443586
Del på andre sider

Annonse

Angela1365380318

Det er helt vanlig at barn i den aldren er vrange med foreldre (mest mor) og engler med tante, venner, bestemor osv..

Om hun fremdeles har disse mage problemene når hun er hos dere med et fast kosthold så ville eg tatt henne med til legen. Diare kan føre til at tarmen ikke tar opp den næringen hun trenger, og det kan faktisk føre til andre problemer som underernærlig, konsentrasjonsvansker og dårlig humør!

Utviklingen på denne alderen er ytterst forsjellig, men er det så gale at det er grunn til bekymring så bør dere oppsøke en spesialist.

I mellomtiden kan dere simulere henne til å utvikle seg, gjøre helt enkle "ufarilge" ting som hun ikke oppfatter som treapi, feks kaste ball, synge, snakke sammen, lære morsomme rim osv.

Ta henne med på lekepassen, hopp tau, trampoline, tegn tegninger osv:-)

Om ikke moren tar dette alvorlig så er det jo fint at dere gjør det, ta henne med til legen å finn ut om dere har grunn til bekymring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82580-barn-3-%C3%A5r/#findComment-443658
Del på andre sider

Er det barnet det er noe galt med, eller er det moren som ikke takler oppgaven som oppdrager? Oppfattet det slik utifra det du skriver at hun tross alt oppfører seg normalt hos dere, og ikke hos moren. Dere har de grensene hun trenger for å føle seg trygg, mens moren ikke har det. Et barn som er utrygg og som føler seg forsømmet, vil selvsagt ta det ut med sutring, raseri og trass - det er helt normalt for alle barn. Men det høres ut som om det har gått lenger enn det.

Synes det er feil at det først fokuseres på barnet og om det er noe galt med henne. Det høres heller ut som om moren kunne behøve hjelp og veiledning i forhold til barneoppdragelsen. For så små barn er ikke forskjellen stor på en engel og et monster, og barnet reagerer bare på sine omgivelser og menneskene der. Det er sjelden at barnet er den egentlige kilden til problemene. Har du snakket med moren hennes om dette? Synes helt klart dere skal oppsøke hjelp, det er klart at dette barnet ikke har det bra.

takk for svaret.

Ja jeg har prøvd å snakke med moren, men ...

Med en gang vi nevner at hun ikke er slik hos oss, kommer moren frem til at datteren da har fått en ny sykdom eller at hun da plutselig ikke er slik like vel. Og så begynner moren med beskyldninger om at vi blander oss for mye inn (noe vi kanskje gjøre), at hun ikke er en dårlig mor (ingen som har påstått dette).

Jeg mener som deg, at hun trenger veiledning om hvordan man oppdrar barn, men hvordan få sagt dette uten at hun skal gå i forsvar og tolke alt som ett angrip?

Derfor er det jeg kanskje tror datteren lider av NOFT.

Har du flere tips om hvordan jeg kan nærme meg moren, er jeg veldig taknemlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82580-barn-3-%C3%A5r/#findComment-443871
Del på andre sider

Det er helt vanlig at barn i den aldren er vrange med foreldre (mest mor) og engler med tante, venner, bestemor osv..

Om hun fremdeles har disse mage problemene når hun er hos dere med et fast kosthold så ville eg tatt henne med til legen. Diare kan føre til at tarmen ikke tar opp den næringen hun trenger, og det kan faktisk føre til andre problemer som underernærlig, konsentrasjonsvansker og dårlig humør!

Utviklingen på denne alderen er ytterst forsjellig, men er det så gale at det er grunn til bekymring så bør dere oppsøke en spesialist.

I mellomtiden kan dere simulere henne til å utvikle seg, gjøre helt enkle "ufarilge" ting som hun ikke oppfatter som treapi, feks kaste ball, synge, snakke sammen, lære morsomme rim osv.

Ta henne med på lekepassen, hopp tau, trampoline, tegn tegninger osv:-)

Om ikke moren tar dette alvorlig så er det jo fint at dere gjør det, ta henne med til legen å finn ut om dere har grunn til bekymring.

Hei Angela og takk for svaret.

Jo, jeg vet at barn er forskjellig fra mor og far til tanter, venniner, bestemødrer osv.

Vi har ett barn til og det er 10 år, så litt har vi lært..

Men det er ikke så mye at hun er vrang, men hele måte hun oppfører seg på med det samme moren er til sted...

Vi prøver og skulle gjerne hatt med mor til barnet.

Hvis du har noen fine tips på fremgangsmåte for å få henne til å ta barnet til lege, send meg det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82580-barn-3-%C3%A5r/#findComment-443876
Del på andre sider

Angela1365380318

Dere må jo bare ta det opp med henne en gang til, at dette ikke er normalt og det derfor ville vært lurt å snakke med en lege om det, ellers får dere ta henne med uten moren.

Det er jo en mulighet for at hun trives og er tryggere hjemme hos dere på grunn av faste regler, ikke missforstå hun liker sikkert mammaen sin, men regler skaper trygghet om du skjønner:-)

Eg synest faktisk synd på henne, stakkars liten, tre år og store problemer med avføring, bare det er jo grunn til å ta henne til legen. elles har eg noen kjerring råd. for løs avføring spis noe med fiber, for hard eller ingen drikk blåbærsaft, har heldigvis aldri hatt noen av problemene selv, men det skal visst hjelpe.

Ikke anklag moren slik at hun går til forsvar, men snakk rolig og ordentlig uten å si at noen har skylden;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82580-barn-3-%C3%A5r/#findComment-445899
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...