Gå til innhold

foreldre som ikke forstår

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en jente på 19 år som tror jeg lider av sosial angst. Jeg har alltid vært nervøs i store forsamlinger o.l, men nå er jeg blitt så redd at jeg ikke våger å gå ut døren. Alt jeg vil er å ha et normalt liv, ha den følelsen av å slappe av igjen. Problemet mitt er at foreldrene mine maser på meg hele tiden. Sier at jeg må få meg jobb, melder meg på kurser, og sier til meg hele tiden at jeg er lat. De sier at den beste måten å bli kvitt angsten på er å bare hoppe i det. Men jeg føler meg langt ifra frisk og orker ikke tanken på dette. Dette ender opp med krangel, og jeg sitter igjen med ennå mer angst! Er dette virkelig den rette måten å takle angsten på?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83475-foreldre-som-ikke-forst%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hershel1365380410

De sier at den beste måten å bli kvitt angsten på er å bare hoppe i det.

Ja, men du må hoppe i det på eget initiativ. Eksponeringsterapi heter denne metoden.

Det er skikkelig vanskelig å ha foreldre som ikke forstår hvordan du har det. Det verste de kan gjøre er å dytte deg til ting du simpelthen ikke makter å gjennomføre. Å kalle deg lat er heller ikke så veldig forståelsesfullt. Har du ikke noen fagfolk du kan snakke med som kan finne ut av hva du kan gjøre for å bli bedre?

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Be legen din om å skaffe det utmerkede pasientheftet om Sosial fobi som GSK har utgitt. La foreldrene dine lese dette.

2. Jeg synes du skal ta kontakt med fastlegen din med tanke på å få behandling. Dette går sannsynligvis ikke over av seg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...