Gå til innhold

Innvandrerungdom frykter æresdrap


Grip

Anbefalte innlegg

Og måten du gjør det på, er å skifte fokus bort fra f.eks omskjæringspraksis blandt muslimer fra Øst Afrika, til "det var de kristne som begynte". Vi må endelig ikke ta tak i de miljøene der ting skjer, men inkludere alle sammen så vi ikke fornærmer noen. Således føler ingen seg truffet, og vi kan fortsette med skylappene trygt plassert.

*gjesp*

Igjen lyver du - jeg har aldri påstått at det var "kristne som begynte", men at kvinnelig kjønnslemlestelse er en geografisk betinget kulturell (ikke religiøs) praksis.

Hvis man vil bekjempe kvinnelig kjønnslemlestelse er det faktisk en forutsetning å ha slik kunnskap!

Det faktum at kvinnelig kjønnslemlestelse faktisk ikke er en "muslimsk tradisjon", det hopper du over, fordi det passer ikke inn med dine fordommer?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 199
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    80

  • Goliath

    47

  • nick

    19

  • Ulv I Faarikaal

    19

Mest aktive i denne tråden

*gjesp*

Igjen lyver du - jeg har aldri påstått at det var "kristne som begynte", men at kvinnelig kjønnslemlestelse er en geografisk betinget kulturell (ikke religiøs) praksis.

Hvis man vil bekjempe kvinnelig kjønnslemlestelse er det faktisk en forutsetning å ha slik kunnskap!

Det faktum at kvinnelig kjønnslemlestelse faktisk ikke er en "muslimsk tradisjon", det hopper du over, fordi det passer ikke inn med dine fordommer?

Med vennlig hilsen

Tja, du begynner nok å bli trøtt, for nå har du svært selektiv hukommelse. I hvert fall velger jeg å tro det, heller enn å kalle deg en løgner. Vil ikke synke ned på ditt nivå. Skal vi se:

"Religiøs kjønnslemlestelse av kvinner er faktisk en KRISTEN tradisjon, som var utbredt i enkelte kristne miljøer i USA. Det ble, ifølge Amnesty International, ikke avskaffet før i 1850.

Omskjæring av gutter, derimot, er religiøst betinget.

Med vennlig hilsen

- Sør"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brødkake

Hva spiller det for rolle hva en lederskikkelse ljuger om i et Tv-intevjuv, når unge som gamle kurdiske menn forfekter det stikk motsatte syn nede på kafeen i gata ?

Det var nemlig hva som var tilfelle i Fadime-saken.

Ser du virkelig ikke forskjellen?

Synes du det ville være det samme om Den Norske Kirke hevdet at den hvite mann var overlegen alle andre raser eller om noen av gutta på pubben på hjørnet mente det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det sanne ansikt

"Hadde det vært en annen gruppe som ble utsatt for sånt, hadde det blitt et helvetes sirkus. Nå forblir saken en avisnotis, og ungdommene ofret på kulturrelativismens alter. "

Hæ? Grasrota elsker slike nyheter som dette. Det er slikt det blir sirkus av. Hvorfor tror du FRP får så stor tilslutning? Ser du ikke hvor lang denne tråden blir? Det opptar folk at innvandrere også kan være kriminelle. *i sjokk* Kanskje de ikke er annet enn sånne som oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du virkelig ikke forskjellen?

Synes du det ville være det samme om Den Norske Kirke hevdet at den hvite mann var overlegen alle andre raser eller om noen av gutta på pubben på hjørnet mente det?

Alle den stund det finnes ti ganger så mange på puben, som i kirka, er jeg ikke det minste i tvil om hvem jeg ville lånt øre til. Dersom leg fant ut at en stor del av kirkens menn sneik seg ned på puben og i skjul sa seg enig med gutta, da ville jeg virkelig begynt å lytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brødkake

Alle den stund det finnes ti ganger så mange på puben, som i kirka, er jeg ikke det minste i tvil om hvem jeg ville lånt øre til. Dersom leg fant ut at en stor del av kirkens menn sneik seg ned på puben og i skjul sa seg enig med gutta, da ville jeg virkelig begynt å lytte.

Dette må du forklare nærmere.

Antyder du at du kan bevise at hovedtyngden av innvandrer og talsmenn for ulike organisasjoner og trossamfunn støtter æresdrap? Er dette rykter du har plukket opp? Er dette kun noe du "føler"?

Jeg tror du blander sakene om omskjæring og avsløring av imamene og spørsmålet om æresdrap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brødkake

Hvilken organisasjon eller trossamfunn har gått ut offentlig og forsvart æresdrap?

Så du den svenske dokumentaren om svensk-kurdiske Fadime på NRK tidligere i år? Der uttalte lederen for "Kurdere i Sverige" at det var en misforståelse at æresdrap var del av deres kultur eller tradisjoner. Æresdrap var familietragedier og noe de tok sterk avstand fra. At det finnes gale mennesker i alle leire, behøver ikke å bety at man skal miste hodet helt og hevde at alle innvandrere taler varmt om æresdrap og at det er en del av deres kultur.

Nyanser og overbevisende argumenter, mottas med takk.

Her er mer om Fadimesaken:

Å drepe kvinner for ære har ikke rot i kurdisk kultur eller historie, sier Necmettin Akkan ved Det kurdiske arbeidersamfunnet i Oslo.

Han er rystet over drapet på den 26 år gamle kurdisk-svenske jenta Fadime.

- Dette er skrekkelig. Vi er også mot slike mord, sier Necmettin Akkan til Nettavisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du forklare nærmere.

Antyder du at du kan bevise at hovedtyngden av innvandrer og talsmenn for ulike organisasjoner og trossamfunn støtter æresdrap? Er dette rykter du har plukket opp? Er dette kun noe du "føler"?

Jeg tror du blander sakene om omskjæring og avsløring av imamene og spørsmålet om æresdrap.

Hei Brødkake,

Kanskje du ikke fikk med deg avsløringen av TV2s program:

http://www.aftenposten.no/kul_und/article.jhtml?articleID=432750

Skremmende!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du virkelig ikke forskjellen?

Synes du det ville være det samme om Den Norske Kirke hevdet at den hvite mann var overlegen alle andre raser eller om noen av gutta på pubben på hjørnet mente det?

Du påberoper deg å vite mer om kurdes holdning til æresdrap enn kurderne selv.

Godt gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du påberoper deg å vite mer om kurdes holdning til æresdrap enn kurderne selv.

Godt gjort.

Nei, ikke enn kurderene, bare enn deg.... :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke fått med meg denne, nei!

Å gjøre en "Gerhard Helskog" må jo bli et stående uttrykk ;)

*ler*

Tror du TV2 utbetaler 5 millioner til dem også? *ler*

Eller kanskje den injurierte part her ikke har så mange ressurser som "folkeheltene"...

Alt vel!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snuddelbuddel

Hvilken organisasjon eller trossamfunn har gått ut offentlig og forsvart æresdrap?

Så du den svenske dokumentaren om svensk-kurdiske Fadime på NRK tidligere i år? Der uttalte lederen for "Kurdere i Sverige" at det var en misforståelse at æresdrap var del av deres kultur eller tradisjoner. Æresdrap var familietragedier og noe de tok sterk avstand fra. At det finnes gale mennesker i alle leire, behøver ikke å bety at man skal miste hodet helt og hevde at alle innvandrere taler varmt om æresdrap og at det er en del av deres kultur.

Nyanser og overbevisende argumenter, mottas med takk.

Organisasjoner forsvarer ikke æresdrap..?

Nei, ikke offisielt i Norge kanskje.

Jeg synes det er så utrolig trist at det fremdeles finnes tilsynelatende oppegående mennesker som benekter at dette er et problem.

Beklager, jeg orker rett og slett ikke å diskutere med slike folk.

Etter å ha jobbet 3 år på krisesenter så verken tror jeg eller mener jeg..

JEG VET!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje det er de nede på kaféen som lyver?

Uansett er kurdere en uhyre liten brøkdel av "innvandrere".

Med vennlig hilsen

Hei Sør!

Jeg har lest alt du har skrevet, og har to spørsmål til deg:

Mener du (tror du) at æresdrap finner sted i Pakistan?

Hvis ja, hvorfor støtter du da ikke jentene som blir utsatt for dette istedet for å prøve å forsvare de som utfører dette??

Hvis nei, hvorfor lyver disse jentene?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Organisasjoner forsvarer ikke æresdrap..?

Nei, ikke offisielt i Norge kanskje.

Jeg synes det er så utrolig trist at det fremdeles finnes tilsynelatende oppegående mennesker som benekter at dette er et problem.

Beklager, jeg orker rett og slett ikke å diskutere med slike folk.

Etter å ha jobbet 3 år på krisesenter så verken tror jeg eller mener jeg..

JEG VET!!

Hei,

Ingen her benekter at drap (enten som "æresdrap", kjærestedrap, konedrap, eller andre drap av kvinner) er et problem. Tvertimot, vold mot kvinner er et internasjonalt problem, og ikke bare blant "kurdere". Det er uhyre alvorlig.

Men ved å fjerne fokus fra all annen vold, og kun fokusere på "æresdrap", så overser man all den andre volden og drapene som finnes i samfunnet mot kvinner.

Å gjøre dette til en sak om "hudfarge" er kun en "behagelig" måte å fjerne fokus fra hva som skjer, også kan vi igjen si at "de er slemme".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hadde det vært en annen gruppe som ble utsatt for sånt, hadde det blitt et helvetes sirkus. Nå forblir saken en avisnotis, og ungdommene ofret på kulturrelativismens alter. "

Hæ? Grasrota elsker slike nyheter som dette. Det er slikt det blir sirkus av. Hvorfor tror du FRP får så stor tilslutning? Ser du ikke hvor lang denne tråden blir? Det opptar folk at innvandrere også kan være kriminelle. *i sjokk* Kanskje de ikke er annet enn sånne som oss?

Jeg synes faktisk at det er rart at innvandrere er kriminelle jeg da.

Hadde jeg vært så heldig å få komme til verdens rikeste land etter å f.eks.ha bodd på gata i Calcutta, ville jeg gjort alt for å oppføre meg ordentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk at det er rart at innvandrere er kriminelle jeg da.

Hadde jeg vært så heldig å få komme til verdens rikeste land etter å f.eks.ha bodd på gata i Calcutta, ville jeg gjort alt for å oppføre meg ordentlig!

Og hvorfor blir de av oss som er født og oppvokst her kriminelle da?

Altså, vi er født og oppvokst i verdens rikeste land, og likevel er vi så umoralske at vi blir kriminelle??

Og hvorfor er de heldigere enn deg som "får komme her"??

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snuddelbuddel

Hei,

Ingen her benekter at drap (enten som "æresdrap", kjærestedrap, konedrap, eller andre drap av kvinner) er et problem. Tvertimot, vold mot kvinner er et internasjonalt problem, og ikke bare blant "kurdere". Det er uhyre alvorlig.

Men ved å fjerne fokus fra all annen vold, og kun fokusere på "æresdrap", så overser man all den andre volden og drapene som finnes i samfunnet mot kvinner.

Å gjøre dette til en sak om "hudfarge" er kun en "behagelig" måte å fjerne fokus fra hva som skjer, også kan vi igjen si at "de er slemme".

Med vennlig hilsen

Hudfarge!?

Ikke våg å gjøre dette til en hudfargedebatt!!

Jeg er selv gift med en afroamerikaner, og har absolutt INGEN slike holdninger.

Og det tror jeg faktisk de fleste i Norge er enig med meg i.

Men, å mislike en kultur, det er noe annet. Kanskje rasisme det også? Å mene at ens egen kultur er den beste?

OK, da er jeg rasist..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor blir de av oss som er født og oppvokst her kriminelle da?

Altså, vi er født og oppvokst i verdens rikeste land, og likevel er vi så umoralske at vi blir kriminelle??

Og hvorfor er de heldigere enn deg som "får komme her"??

Med vennlig hilsen

Fordi jeg vet at uansett hvor mange drap jeg begår, så kan jeg ikke bli kastet ut.

En innvandrer fra Somalia risikerer jo å bli sendt tilbake hvis han begår kriminelle handlinger, og derfor synes jeg det er rart de tør.

Forøvrig er jeg på din side, sør. Ville gjerne tatt inn all verdens mennesker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen tar du feil.

Jeg forfekter, ihht fundamentale retts-prinsipper, at man skal "gjøre noe med" dem som begår ulovligheter, istedet for å sverte hele folkegrupper.

Med vennlig hilsen

Og hva vil du gjøre med de som begår ulovligheter?

Fengsel? Retur til hjemlandet (hvis det er kjent)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...