Gå til innhold

Innvandrerungdom frykter æresdrap


Grip

Anbefalte innlegg

Hudfarge!?

Ikke våg å gjøre dette til en hudfargedebatt!!

Jeg er selv gift med en afroamerikaner, og har absolutt INGEN slike holdninger.

Og det tror jeg faktisk de fleste i Norge er enig med meg i.

Men, å mislike en kultur, det er noe annet. Kanskje rasisme det også? Å mene at ens egen kultur er den beste?

OK, da er jeg rasist..

Hele poenget mitt er jo at dette ikke bør være en "hudfargedebatt"!

Men det blir en "hudfargedebatt" når Grip bruker ord som "innvandrer" for du vet akkurat like godt som meg at for de fleste så er "innvandrer" = "mørkhudet".

Og her fordømmer man individer enten de er for eller imot æresdrap. De blir fordømt basert på noe så tilfeldig som om én eller begge av deres foreldre ble født utenfor landets grenser.

Videre, ingen her har forsvart "drap". Å fordømme en "kultur" er meningsløst, i-og-med at du kan ikke "se på noen" hvilken kultur de har (men kun hvilken hudfarge de har).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 199
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    80

  • Goliath

    47

  • nick

    19

  • Ulv I Faarikaal

    19

Mest aktive i denne tråden

Fordi jeg vet at uansett hvor mange drap jeg begår, så kan jeg ikke bli kastet ut.

En innvandrer fra Somalia risikerer jo å bli sendt tilbake hvis han begår kriminelle handlinger, og derfor synes jeg det er rart de tør.

Forøvrig er jeg på din side, sør. Ville gjerne tatt inn all verdens mennesker jeg..

Hei,

Ja, det er "rart", men ikke rarere enn at nordmenn begår handlinger. Poenget er nok at svært mange kriminelle handlinger foregår "uten planlegging", og dette er også et bevis på at trusler om "763 års fengsel" ikke funker.

Den "grimme sannhet" er at vi er mennesker alle sammen - både dem og oss.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget mitt er jo at dette ikke bør være en "hudfargedebatt"!

Men det blir en "hudfargedebatt" når Grip bruker ord som "innvandrer" for du vet akkurat like godt som meg at for de fleste så er "innvandrer" = "mørkhudet".

Og her fordømmer man individer enten de er for eller imot æresdrap. De blir fordømt basert på noe så tilfeldig som om én eller begge av deres foreldre ble født utenfor landets grenser.

Videre, ingen her har forsvart "drap". Å fordømme en "kultur" er meningsløst, i-og-med at du kan ikke "se på noen" hvilken kultur de har (men kun hvilken hudfarge de har).

Med vennlig hilsen

"De blir fordømt basert på noe så tilfeldig som om én eller begge av deres foreldre ble født utenfor landets grenser."

De blir vel egentlig fordømt for den kulturen de forfekter. Ikke hvilket land de kommer fra, eller om de er hvite eller mørke i huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sør!

Jeg har lest alt du har skrevet, og har to spørsmål til deg:

Mener du (tror du) at æresdrap finner sted i Pakistan?

Hvis ja, hvorfor støtter du da ikke jentene som blir utsatt for dette istedet for å prøve å forsvare de som utfører dette??

Hvis nei, hvorfor lyver disse jentene?

Med vennlig hilsen

Hei Sine,

SELVSAGT skjer "æresdrap", både i Pakistan og andre steder. Det er absolutt ingen her som benekter det på noen som helst måte.

Og INGENTING av det jeg har skrevet her kan/skal tas til "forsvar" for noen som helst som utfører slike avskyelige handlinger. "Jentene" lyver IKKE.

Poenget mitt er at det er ikke bare innvandrere som begår "æresdrap". Når 29 åringen på Meløy knivstikker kjæresten hans som vil slå opp med ham, så er det akkurat det samme. Det er en kvinne som ikke "adlyder" en mann. Bare at her er mannen norsk, og vi kaller det ikke "æresdrap" men "tragedie".

En del av dem som har skrevet mot meg i denne tråden bruker time etter time til å sverte innvandrere. De har selvsagt ikke noe som helst sympati/empati for "innvandrerkvinner" - bare se hvordan de reagerer når det blir påpekt at norske menn mishandler "innvandrerkvinner".

Det som er vesentlig for dem er at personen som mishandler/dreper har mørk hud, og det faktum bruker de i deres hat-kampanje.

Jeg forsøker å påpeke at "æresdrap" er én av fryktelig mange typer vold (hovedsakelig) mot kvinner. Hvis det er noe som er "relevant" her så er det faktisk ikke "kultur" eller "hudfarge" men *KJØNN*.

Og dette er viktig, for hvis vi vil volden/drapene til livs, må vil se på likestilling, kjønns-spørsmål, og vi må fremdeles anta at folk er uskyldige inntil det motsatte er bevist.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ja, det er "rart", men ikke rarere enn at nordmenn begår handlinger. Poenget er nok at svært mange kriminelle handlinger foregår "uten planlegging", og dette er også et bevis på at trusler om "763 års fengsel" ikke funker.

Den "grimme sannhet" er at vi er mennesker alle sammen - både dem og oss.

Med vennlig hilsen

Ja, jeg kan være med deg på den "uten planlegging"

Men jeg bare merker med meg selv, når jeg er i muslimske land, så utrolig redd jeg er for å gjøre noe støtende eller "feil"

Da jeg var i Iran hadde jeg veldig lyst til å vrenge av meg klærne og ta på meg topp og skjørt, men sånt gjør man jo ikke der nede..

Jeg forventer vel egentlig bare det samme av våre gjester/nye nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De blir fordømt basert på noe så tilfeldig som om én eller begge av deres foreldre ble født utenfor landets grenser."

De blir vel egentlig fordømt for den kulturen de forfekter. Ikke hvilket land de kommer fra, eller om de er hvite eller mørke i huden.

Hei,

Du skriver: "De blir vel egentlig fordømt for den kulturen de forfekter."

Nei, SDD, for det kan du ikke se på dem. Du vet ikke om en "kurder" du møter på gaten er formann i "kurdere mot vold" eller "kurdere for vold"... Du ser bare hudfargen.

Hvis noen offentlig forfektet vold, ville jeg selvsagt fordømt dem nord og ned, og helt uavhengig av hudfarge, kultur og skostørrelse! ;-)

Videre har vel en "kurder" samme rett til å bli betraktet som uskyldig som du og jeg har?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg kan være med deg på den "uten planlegging"

Men jeg bare merker med meg selv, når jeg er i muslimske land, så utrolig redd jeg er for å gjøre noe støtende eller "feil"

Da jeg var i Iran hadde jeg veldig lyst til å vrenge av meg klærne og ta på meg topp og skjørt, men sånt gjør man jo ikke der nede..

Jeg forventer vel egentlig bare det samme av våre gjester/nye nordmenn.

Akkurat det der er neppe noe sjakktrekk i Iran! :-)

Vi kommer fra et rikt land, er selvsikre på kulturen vår, blir sett opp til (pga hudfarge/nasjonalitet) (I Sør Afrika kunne jeg heve penger i banken uten å vise ID fordi jeg sa jeg var norsk!)

"De" blir mistenkeliggjort som kriminelle, sett ned på, får ikke jobb, leilighet, osv, osv.

Men like viktig: vi hører kun om det lille mindretalle som blir kriminelle. De aller aller fleste er hederlige, flotte mennesker....

Jeg forstår du forventer det av dem (det gjør jeg også), men jeg blir ikke mer overrasket hvis de ikke lever opp til mine forventninger enn hvis en nordmann ikke gjør det...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du skriver: "De blir vel egentlig fordømt for den kulturen de forfekter."

Nei, SDD, for det kan du ikke se på dem. Du vet ikke om en "kurder" du møter på gaten er formann i "kurdere mot vold" eller "kurdere for vold"... Du ser bare hudfargen.

Hvis noen offentlig forfektet vold, ville jeg selvsagt fordømt dem nord og ned, og helt uavhengig av hudfarge, kultur og skostørrelse! ;-)

Videre har vel en "kurder" samme rett til å bli betraktet som uskyldig som du og jeg har?

Med vennlig hilsen

"Nei, SDD, for det kan du ikke se på dem. Du vet ikke om en "kurder" du møter på gaten er formann i "kurdere mot vold" eller "kurdere for vold"... Du ser bare hudfargen."

Selvsagt vet man ikke det, men det er vel greit å anta at de fleste - helt sikkert ikke alle - men de fleste, av våre nye landsmenn fortsetter å leve etter den samme kulturen de er oppvokst med, som de har lært av dine foreldre og som de lærer sine barn, når de kommer til Norge. På samme måte som jeg ville fortsatt å leve etter de normer jeg er oppdratt etter, uansett hvilket land jeg hadde bosatt meg i.

Og det er vel ikke feil å si at disse kulturene, i hvertfall når det gjelder mange av landene, viker ganske vesentlig fra norsk kultur, og at den ofte f.eks. innebærer et ganske så annet syn på kvinner enn hva vi er vandt med i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva vil du gjøre med de som begår ulovligheter?

Fengsel? Retur til hjemlandet (hvis det er kjent)?

Hei,

Dem som begår slike drap bør kastes i fengsel i minst 21 år, og helst lengre.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sine,

SELVSAGT skjer "æresdrap", både i Pakistan og andre steder. Det er absolutt ingen her som benekter det på noen som helst måte.

Og INGENTING av det jeg har skrevet her kan/skal tas til "forsvar" for noen som helst som utfører slike avskyelige handlinger. "Jentene" lyver IKKE.

Poenget mitt er at det er ikke bare innvandrere som begår "æresdrap". Når 29 åringen på Meløy knivstikker kjæresten hans som vil slå opp med ham, så er det akkurat det samme. Det er en kvinne som ikke "adlyder" en mann. Bare at her er mannen norsk, og vi kaller det ikke "æresdrap" men "tragedie".

En del av dem som har skrevet mot meg i denne tråden bruker time etter time til å sverte innvandrere. De har selvsagt ikke noe som helst sympati/empati for "innvandrerkvinner" - bare se hvordan de reagerer når det blir påpekt at norske menn mishandler "innvandrerkvinner".

Det som er vesentlig for dem er at personen som mishandler/dreper har mørk hud, og det faktum bruker de i deres hat-kampanje.

Jeg forsøker å påpeke at "æresdrap" er én av fryktelig mange typer vold (hovedsakelig) mot kvinner. Hvis det er noe som er "relevant" her så er det faktisk ikke "kultur" eller "hudfarge" men *KJØNN*.

Og dette er viktig, for hvis vi vil volden/drapene til livs, må vil se på likestilling, kjønns-spørsmål, og vi må fremdeles anta at folk er uskyldige inntil det motsatte er bevist.

Med vennlig hilsen

Jeg er nesten helt enig med deg, bare så det er sagt. Meløydrapet var et æresdrap. Og det er en del av dem også blant norske menn.

Men, tror du at det prosentvis er like mange (etniske) nordmenn som forsvarer et slikt drap, som de som forsvarer det f.eks. i Pakistan?

Eller tror du det i Pakistan er mer akseptert å drepe en 15 åring som har hatt sex?

Jeg skal ikke snakke for alle andre her, men det jeg hisser meg opp over, er at det i Pakistan virker som om det er mange som forsvarer det å ta livet av en utro hustru.

Ingen benekter at drap skjer i Norge også, vi har 50 drap i året. Men jeg tror ikke du finner så veldig mange som synes det er en grei måte å straffe utroskap på..

Correct me if I am wrong..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nei, SDD, for det kan du ikke se på dem. Du vet ikke om en "kurder" du møter på gaten er formann i "kurdere mot vold" eller "kurdere for vold"... Du ser bare hudfargen."

Selvsagt vet man ikke det, men det er vel greit å anta at de fleste - helt sikkert ikke alle - men de fleste, av våre nye landsmenn fortsetter å leve etter den samme kulturen de er oppvokst med, som de har lært av dine foreldre og som de lærer sine barn, når de kommer til Norge. På samme måte som jeg ville fortsatt å leve etter de normer jeg er oppdratt etter, uansett hvilket land jeg hadde bosatt meg i.

Og det er vel ikke feil å si at disse kulturene, i hvertfall når det gjelder mange av landene, viker ganske vesentlig fra norsk kultur, og at den ofte f.eks. innebærer et ganske så annet syn på kvinner enn hva vi er vandt med i Norge.

Hei,

Ja, selvsagt er kvinnesynet på landsbygden i Pakistan enda verre enn på landsbygden i Norge! ;-) Langt verre, hvis man tar et "gjennomsnitt".

Men hvis vi forventer at en pakistaner du møter på gaten i Oslo skal "mishandle konen sin" så blir det nesten som en selvoppfyllende profeti. Altså, han blir jo uglesett uansett hva han gjør. Det nytter ikke for han om han hadde "pusset opp Krisesenteret gratis" - han blir fordømt neste gang han setter seg på bussen som en "konemishandler" uansett.

Han får ikke "lov" til å være en del av det norske samfunnet.

Motsatt, når denne mannen står blant pakistanske venner (kanskje noen som forsvarer konemishandling) og han forteller om sitt "gratisarbeid på krisesenteret", så er han kanskje ikke så velkommen der heller?

Ser du hva jeg mener? Storsamfunnet lager en rolle for ham, og det er nesten umulig for ham å bryte ut.

Og hva er han egentlig skyldig i? Altså, hva galt har han faktisk gjort?

(Og HVIS han har gjort noe galt, så skal han selvsagt straffes - gjerne langt strengere fengselstraff enn i dag!)

===

Du skriver: "På samme måte som jeg ville fortsatt å leve etter de normer jeg er oppdratt etter, uansett hvilket land jeg hadde bosatt meg i."

Du aner ikke hvor fort du kan endre deg. Totalt. Når "alle du kjenner" gjør noe, så er det ikke umulig at du også endrer deg. Uten at du merker det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nesten helt enig med deg, bare så det er sagt. Meløydrapet var et æresdrap. Og det er en del av dem også blant norske menn.

Men, tror du at det prosentvis er like mange (etniske) nordmenn som forsvarer et slikt drap, som de som forsvarer det f.eks. i Pakistan?

Eller tror du det i Pakistan er mer akseptert å drepe en 15 åring som har hatt sex?

Jeg skal ikke snakke for alle andre her, men det jeg hisser meg opp over, er at det i Pakistan virker som om det er mange som forsvarer det å ta livet av en utro hustru.

Ingen benekter at drap skjer i Norge også, vi har 50 drap i året. Men jeg tror ikke du finner så veldig mange som synes det er en grei måte å straffe utroskap på..

Correct me if I am wrong..

Hei Sine,

Joda, hvis du går etter statistikken, så er det sikkert flere som forsvarer drap på landsbygden i Pakistan enn i Norge.

Men "problemet" er at vi kan ikke fordømme individer (og gruppen "innvandrere" er jo individer!) basert på statistikk...

Vi vet at "ganske mange nordmenn jobber svart", men ingen "straffer" oss individuelt for det.

Og det er dessverre det som skjer med "innvandrere". Siden de er "lett identifiserbare", så blir de plutselig "individuelt ansvarlig" for "alt det som noen innvandrer har gjort". Hvorfor? Fordi at de har samme hudfarge/kultur.

Det er som om jeg skulle assossiere deg (hvis du hadde vært mann) med Viggo Kristiansen, fordi "dere kommer fra samme land, har samme hudfarge, samme alder, osv"...

===

Vi har en KJEMPEOPPGAVE å gjøre for å bekjempe vold, og særlig vold mot kvinner. Men vi må gjøre det uten å "oppheve" nettopp de prisippene vi vil forfekte: "uskyldig inntil det motsatte er bevist", og "likhet for loven".

Hvis ikke blir det som at Amnesty International skulle begynne å skyte dødsstraff-forkjempere! De ville mistet sin moralske plattform.

Kampen mot vold er for viktig til at vi kan risikere det. Det er en kamp for menneskerettigheter, egentlig, (likestilling, osv).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ja, selvsagt er kvinnesynet på landsbygden i Pakistan enda verre enn på landsbygden i Norge! ;-) Langt verre, hvis man tar et "gjennomsnitt".

Men hvis vi forventer at en pakistaner du møter på gaten i Oslo skal "mishandle konen sin" så blir det nesten som en selvoppfyllende profeti. Altså, han blir jo uglesett uansett hva han gjør. Det nytter ikke for han om han hadde "pusset opp Krisesenteret gratis" - han blir fordømt neste gang han setter seg på bussen som en "konemishandler" uansett.

Han får ikke "lov" til å være en del av det norske samfunnet.

Motsatt, når denne mannen står blant pakistanske venner (kanskje noen som forsvarer konemishandling) og han forteller om sitt "gratisarbeid på krisesenteret", så er han kanskje ikke så velkommen der heller?

Ser du hva jeg mener? Storsamfunnet lager en rolle for ham, og det er nesten umulig for ham å bryte ut.

Og hva er han egentlig skyldig i? Altså, hva galt har han faktisk gjort?

(Og HVIS han har gjort noe galt, så skal han selvsagt straffes - gjerne langt strengere fengselstraff enn i dag!)

===

Du skriver: "På samme måte som jeg ville fortsatt å leve etter de normer jeg er oppdratt etter, uansett hvilket land jeg hadde bosatt meg i."

Du aner ikke hvor fort du kan endre deg. Totalt. Når "alle du kjenner" gjør noe, så er det ikke umulig at du også endrer deg. Uten at du merker det.

Med vennlig hilsen

"Men hvis vi forventer at en pakistaner du møter på gaten i Oslo skal "mishandle konen sin" så blir det nesten som en selvoppfyllende profeti. Altså, han blir jo uglesett uansett hva han gjør."

Jeg tror de ferreste nordmenn møter en pakistaner på gate og automatisk tror han er en kvinnemishandler. Og uansett om alle nordmenn hadde gjort det, så ser jeg ikke hva det har med selvoppfyllende profeti å gjøre.

Hvis "alle" trodde jeg var en drapsmann så hadde ikke det fått meg til å drepe noen av den grunn.

"Ser du hva jeg mener? Storsamfunnet lager en rolle for ham, og det er nesten umulig for ham å bryte ut."

Jeg ser vel egentlig ikke hva du mener. Hvis "alle" tror fyren er en konemishandler så kan jeg ikke forstå at det skal bidra til at han blir det.

Det bor en del folk fra andre kulturer rundt der jeg bor, og en av familiene som jeg har kjent siden jeg var liten, da de har barn på min alder, virker som en mønsterfamilie. Har ingenting å utsette på dem, men det er merkelig når man f.eks. ser faren og moren i familien er ute på lørdagsshopping. Faren rusler 50 meter foran moren med henda på ryggen, hilser og smiler til alle han møter, mens den rundt 60 år gamle dama går bak og drasser på 5 bæreposer fra Rimi...

Dette har ikke noe med æresdrap å gjøre, men det har utvilsomt noe med kvinnesyn å gjøre. Og dette kvinnesynet kommer som følge av at mannen har vokst opp i Pakistan og lever fortsatt etter de tradisjonene han har med seg derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Men hvis vi forventer at en pakistaner du møter på gaten i Oslo skal "mishandle konen sin" så blir det nesten som en selvoppfyllende profeti. Altså, han blir jo uglesett uansett hva han gjør."

Jeg tror de ferreste nordmenn møter en pakistaner på gate og automatisk tror han er en kvinnemishandler. Og uansett om alle nordmenn hadde gjort det, så ser jeg ikke hva det har med selvoppfyllende profeti å gjøre.

Hvis "alle" trodde jeg var en drapsmann så hadde ikke det fått meg til å drepe noen av den grunn.

"Ser du hva jeg mener? Storsamfunnet lager en rolle for ham, og det er nesten umulig for ham å bryte ut."

Jeg ser vel egentlig ikke hva du mener. Hvis "alle" tror fyren er en konemishandler så kan jeg ikke forstå at det skal bidra til at han blir det.

Det bor en del folk fra andre kulturer rundt der jeg bor, og en av familiene som jeg har kjent siden jeg var liten, da de har barn på min alder, virker som en mønsterfamilie. Har ingenting å utsette på dem, men det er merkelig når man f.eks. ser faren og moren i familien er ute på lørdagsshopping. Faren rusler 50 meter foran moren med henda på ryggen, hilser og smiler til alle han møter, mens den rundt 60 år gamle dama går bak og drasser på 5 bæreposer fra Rimi...

Dette har ikke noe med æresdrap å gjøre, men det har utvilsomt noe med kvinnesyn å gjøre. Og dette kvinnesynet kommer som følge av at mannen har vokst opp i Pakistan og lever fortsatt etter de tradisjonene han har med seg derfra.

Hei SDD,

Det siste først: Selvsagt er det mye diskriminerling og "antikke ideer" ute og går. Helt enig. Men slik er faktisk ikke ulovlig i Norge, selv om det er fælt. Vi kan ikke forlange at "pakistanere skal være mer likestilte enn det den norske straffeloven forlanger"...???

At vi kanskje burde endre straffeloven er en annen diskusjon.

===

Men hvorfor blir folk (enten "nordmenn" eller "pakistanere") drapsmenn (eller kriminelle generelt) da? De er neppe født slik, så da må det være "innflytelse fra samfunnet" utenfor.

For noen uker siden var det en tråd her om Joe Erling Jahr, og en mengde mennesker som "forstod ham". Har en "æresmorder" like stor krav på "forståelse"?

Du skriver at du ikke ville blitt en morder. Det er sikkert sant, men det blir heller ikke "den jevne pakistaner". Derimot tror jeg nok du vil vedgå at kanskje en annen nordmann enn deg ville blitt "mordersk" (som Jahr), og akkurat slik blir kanskje "en annen pakistaner" det også....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei SDD,

Det siste først: Selvsagt er det mye diskriminerling og "antikke ideer" ute og går. Helt enig. Men slik er faktisk ikke ulovlig i Norge, selv om det er fælt. Vi kan ikke forlange at "pakistanere skal være mer likestilte enn det den norske straffeloven forlanger"...???

At vi kanskje burde endre straffeloven er en annen diskusjon.

===

Men hvorfor blir folk (enten "nordmenn" eller "pakistanere") drapsmenn (eller kriminelle generelt) da? De er neppe født slik, så da må det være "innflytelse fra samfunnet" utenfor.

For noen uker siden var det en tråd her om Joe Erling Jahr, og en mengde mennesker som "forstod ham". Har en "æresmorder" like stor krav på "forståelse"?

Du skriver at du ikke ville blitt en morder. Det er sikkert sant, men det blir heller ikke "den jevne pakistaner". Derimot tror jeg nok du vil vedgå at kanskje en annen nordmann enn deg ville blitt "mordersk" (som Jahr), og akkurat slik blir kanskje "en annen pakistaner" det også....

Med vennlig hilsen

"Men hvorfor blir folk (enten "nordmenn" eller "pakistanere") drapsmenn (eller kriminelle generelt) da? De er neppe født slik, så da må det være "innflytelse fra samfunnet" utenfor."

Jeg tror heller vi snakker om innflytelse fra samfunnet innenfor. Oppdragelsen tror jeg her har mye å si.

Denne ekstreme æren som mange nye landsmenn har med seg pga tradisjoner - uten at det ser ut til å føre til veldig mange drap - ser man igjen spesielt blant unge innvandrere. Enten de er kriminelle eller ikke.

Jeg tror de kan takke sine foreldre og de tradisjonene de ofte blir innprentet med fra de er barn, for at det går skeis. Enten vi snakker om nordmenn eller pakistanere.

"For noen uker siden var det en tråd her om Joe Erling Jahr, og en mengde mennesker som "forstod ham". Har en "æresmorder" like stor krav på "forståelse"?"

Jeg tror det var jeg som startet tråden, og jeg er ikke enig i at mange "forsto" han. Det en del av oss derimot gjorde var å synes synd på han. Dette var mye fordi fyren så ut til å ha IQ på Forreste Gump nivå, og en mor som tydligvis aldri burde hatt barn.

Igjen er jeg tilbake til å skylde på oppdragelse...

"Du skriver at du ikke ville blitt en morder. Det er sikkert sant, men det blir heller ikke "den jevne pakistaner"."

Det har jeg jo ikke sagt. Men jeg forsto det sånn når du snakket om seloppfyllende profetier, at nordmenns holdninger til pakistanere var grunnen til at enkelte lever opp til mytene rundt dem. F.eks. når det gjelder æresdrap. Dette var jeg jo ikke enig i.

"Derimot tror jeg nok du vil vedgå at kanskje en annen nordmann enn deg ville blitt "mordersk" (som Jahr), og akkurat slik blir kanskje "en annen pakistaner" det også...."

Jahr har en intelligens på nivå med en 8 åring. Det kom helt tydlig fram, så jeg vil vel ikke akkurat si at han er et godt eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du forklare nærmere.

Antyder du at du kan bevise at hovedtyngden av innvandrer og talsmenn for ulike organisasjoner og trossamfunn støtter æresdrap? Er dette rykter du har plukket opp? Er dette kun noe du "føler"?

Jeg tror du blander sakene om omskjæring og avsløring av imamene og spørsmålet om æresdrap.

Jeg snakker generellt. Selvfølgelig kan ikke lederne i de forskjellige religioner/kulturer stå åpent frem og godkjenne hverken omskjæring eller æresdrap. Det er "grasrota", eller "gutta på puben" som utfører ugjerningene. På samme måte som du antyder at det bare er et par stykker som godkjenner en viss praksis, så antyder jeg at det ofte er adskillig større oppslutning (om æresdrap eller omskjæring) enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, du begynner nok å bli trøtt, for nå har du svært selektiv hukommelse. I hvert fall velger jeg å tro det, heller enn å kalle deg en løgner. Vil ikke synke ned på ditt nivå. Skal vi se:

"Religiøs kjønnslemlestelse av kvinner er faktisk en KRISTEN tradisjon, som var utbredt i enkelte kristne miljøer i USA. Det ble, ifølge Amnesty International, ikke avskaffet før i 1850.

Omskjæring av gutter, derimot, er religiøst betinget.

Med vennlig hilsen

- Sør"

...Unnskyld, nick, det var ikke meningen å kalle deg en løgner. Jeg tok feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sine,

SELVSAGT skjer "æresdrap", både i Pakistan og andre steder. Det er absolutt ingen her som benekter det på noen som helst måte.

Og INGENTING av det jeg har skrevet her kan/skal tas til "forsvar" for noen som helst som utfører slike avskyelige handlinger. "Jentene" lyver IKKE.

Poenget mitt er at det er ikke bare innvandrere som begår "æresdrap". Når 29 åringen på Meløy knivstikker kjæresten hans som vil slå opp med ham, så er det akkurat det samme. Det er en kvinne som ikke "adlyder" en mann. Bare at her er mannen norsk, og vi kaller det ikke "æresdrap" men "tragedie".

En del av dem som har skrevet mot meg i denne tråden bruker time etter time til å sverte innvandrere. De har selvsagt ikke noe som helst sympati/empati for "innvandrerkvinner" - bare se hvordan de reagerer når det blir påpekt at norske menn mishandler "innvandrerkvinner".

Det som er vesentlig for dem er at personen som mishandler/dreper har mørk hud, og det faktum bruker de i deres hat-kampanje.

Jeg forsøker å påpeke at "æresdrap" er én av fryktelig mange typer vold (hovedsakelig) mot kvinner. Hvis det er noe som er "relevant" her så er det faktisk ikke "kultur" eller "hudfarge" men *KJØNN*.

Og dette er viktig, for hvis vi vil volden/drapene til livs, må vil se på likestilling, kjønns-spørsmål, og vi må fremdeles anta at folk er uskyldige inntil det motsatte er bevist.

Med vennlig hilsen

Igjen er det viktigste i ditt budskap ikke å ta avstand fra pakistansk praksis, men å finne en sak hvor du kan hevde at vi (norske nordmenn) er like ille. Hadde det vært tilfellet, ville hele familien til Meløyidioten applaudert det han gjorde. Sånn er det bare ikke. Vi har ikke æresdrap uført av etniske nordmenn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler*

Tror du TV2 utbetaler 5 millioner til dem også? *ler*

Eller kanskje den injurierte part her ikke har så mange ressurser som "folkeheltene"...

Alt vel!

Med vennlig hilsen

"Folkeheltene?" Kadra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Folkeheltene?" Kadra?

Hei Nick,

"Folkeheltene" = "de tullingene som flyr rundt i skogen med to planker limt på føttene"! ;-)

Folkeheltene fikk erstatning og unnskyldning når TV2 gjorde en feil. På grunn av/tross av at de er ressurssterke og neppe merket mye til det.

De som ble uskyldig rammet av Kadra-programmet på TV2 har ikke engang fått en unnskyldning...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...