Gå til innhold

Innvandrerungdom frykter æresdrap


Grip

Anbefalte innlegg

Nei Sør- det finnes ingen logisk kortslutning her. Det er heller din "evne" eller vilje til å forstå det jeg skriver som innehar en kortslutning:-)

For å bruke ditt eksempel videre:

Hvis kurderen tilhører det miljøet som også innehar (og støtter opp om) de holdningene som medfører slike æresdrap - så plikter han også til å forsøke å gjøre noe med "sitt miljø", så fremt han ikke støtter opp om holdningene.

Når det gjelder æresdrap så er det som oftest miljøet, holdningene og presset derfra, som indirekte er skyld i æresdrapene. Og det er den store forskjellen mellom norske "æresdrap" og æresdrap med fremmedkulturell bakgrunn.

Alternativt får kurderen forlate miljøet der ukulturen florerer.

Men han kan ikke være en aktiv del av miljøet, og stille seg passivt til æresdrap utført innen miljøet - og si at dette føler jeg intet ansvar for.

Mvh

Hva gjør du for å forhindre voldtekter, mord og all annen faenskap som florerer i det "norske miljøet" da?

Ifølge din egen logikk er jo du da ansvarlig for det?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 199
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    80

  • Goliath

    47

  • nick

    19

  • Ulv I Faarikaal

    19

Mest aktive i denne tråden

Gjest Brødkake

"Men det er faktisk slik at det ikke er mot straffeloven å inneha "skremmende holdninger". Det er en del av ytringsfriheten, som du formodentlig forsvarer?"

Visst forsvarer jeg ytringsfriheten. Og det finnes ingen ting i det jeg har skrevet som kan tolkes som at man skal straffes for de holdninger man har.

Men for å spille ballen over til deg - hva med rasister og nazister Sør? Hvor langt skal de få lov til å "videreutvikle" og spre sine holdninger uten at noe gjøres?

Og hvor langt skal ukulturen med æresdrap etc få lov til å spre sine holdninger før noe gjøres?

Og hvorfor leter du hele tiden etter argumenter for hva som ikke kan gjøres mot slike drittsekker - når det viktige er hva som blir gjort?

Du oppleves som en som forsvarer drittsekkene og miljøene/kulturene de kommer fra, og ergo bidrar til økt avsky mot de du "forsvarer/bortforklarer"...

Mvh

"Du oppleves som en som forsvarer drittsekkene og miljøene/kulturene de kommer fra, og ergo bidrar til økt avsky mot de du "forsvarer/bortforklarer"..."

Det sier mer om dem enn om Sør. Om noen ikke forstår at forskjellen mellom å nyansere saken og sørge for at de ikke-skyldige i slike holdninger blir hengt ut og det å forsvare handlingen til gale mennesker (dvs egentlig alle drapsmenn) så må det bare være sånn.

Har disse folka begrensede evner eller vilje til å forstå ? - jeg får ikke helt bestemt meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brødkake

Jeg snakker generellt. Selvfølgelig kan ikke lederne i de forskjellige religioner/kulturer stå åpent frem og godkjenne hverken omskjæring eller æresdrap. Det er "grasrota", eller "gutta på puben" som utfører ugjerningene. På samme måte som du antyder at det bare er et par stykker som godkjenner en viss praksis, så antyder jeg at det ofte er adskillig større oppslutning (om æresdrap eller omskjæring) enn som så.

Skal vi arrestere gutta på puben for å tenke skumle tanker eller i tilfelle de skulle gjøre det?

Hva vil du gjøre med de som kanskje tenker slike tanker og hva med dem som ikke tenker dem?

Hva vil DU gjøre for at ikke alle innvandrere skal bli stemplet som potensielle drapsmenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du for å forhindre voldtekter, mord og all annen faenskap som florerer i det "norske miljøet" da?

Ifølge din egen logikk er jo du da ansvarlig for det?

Med vennlig hilsen

Her må visst teskjeen til Sør...

For det første har jeg ikke sagt at man er ansvarlig for ugjerningen bare fordi man tilhører det samme miljøet som gjerningsmannen.

Men jeg har sagt at hvis ugjerningen ble begått som en direkte eller indirekte følge av ukultur eller holdninger i dette miljøet, så er alle i dette miljøet ansvarlig for å gjøre noe med holdningene. Gjør de IKKE noe med disse holdningene, så kan de heller ikke forvente annet en skarp kritikk fra meg og andre.

Og videre - hvis noen i mitt miljø (være seg det mc miljøet som jeg er en del av, venner og bekjente på puben jeg oftes går til eller venner og bekjente andre steder, kollegaer, familie etc) som gir uttrykk for slike holdninger og en slik ukultur - så ville jeg førsøkt å snakke dem til rette eventuelt "kastet dem ut" med makt om nødvendig.

Det både har jeg gjort, og vil gjøre igjen om nødvendig.

Skulle jeg finne ut at jeg var i et mindrettall og selv bli kastet ut - så ville jeg uttrykt min mening om denne ukulturen og disse holdningene så klart som overhode mulig.

Det jeg lurer på at hva du er for en - som ikke er deg det ansvaret bevisst?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi arrestere gutta på puben for å tenke skumle tanker eller i tilfelle de skulle gjøre det?

Hva vil du gjøre med de som kanskje tenker slike tanker og hva med dem som ikke tenker dem?

Hva vil DU gjøre for at ikke alle innvandrere skal bli stemplet som potensielle drapsmenn?

Hvorfor skal nick ta ansvaret for hva mennesker som ikke er en del av hans miljø gjør?

Det nick har et ansvar for er hva mennesker i hans miljø gjør - og hvilke holdninger de har.

Det får være måte på forsøk på ansvarsfraskrivelse når det gjelder de som faktisk er en del av de miljøer der ukulturen florerer!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må visst teskjeen til Sør...

For det første har jeg ikke sagt at man er ansvarlig for ugjerningen bare fordi man tilhører det samme miljøet som gjerningsmannen.

Men jeg har sagt at hvis ugjerningen ble begått som en direkte eller indirekte følge av ukultur eller holdninger i dette miljøet, så er alle i dette miljøet ansvarlig for å gjøre noe med holdningene. Gjør de IKKE noe med disse holdningene, så kan de heller ikke forvente annet en skarp kritikk fra meg og andre.

Og videre - hvis noen i mitt miljø (være seg det mc miljøet som jeg er en del av, venner og bekjente på puben jeg oftes går til eller venner og bekjente andre steder, kollegaer, familie etc) som gir uttrykk for slike holdninger og en slik ukultur - så ville jeg førsøkt å snakke dem til rette eventuelt "kastet dem ut" med makt om nødvendig.

Det både har jeg gjort, og vil gjøre igjen om nødvendig.

Skulle jeg finne ut at jeg var i et mindrettall og selv bli kastet ut - så ville jeg uttrykt min mening om denne ukulturen og disse holdningene så klart som overhode mulig.

Det jeg lurer på at hva du er for en - som ikke er deg det ansvaret bevisst?

Mvh

"Men jeg har sagt at hvis ugjerningen ble begått som en direkte eller indirekte følge av ukultur eller holdninger i dette miljøet, så "

Men personer som ikke begår æresdrap er, per definisjon, ikke i "æresdrap miljøet"....

At det har samme hudfarge er irrelevant.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal nick ta ansvaret for hva mennesker som ikke er en del av hans miljø gjør?

Det nick har et ansvar for er hva mennesker i hans miljø gjør - og hvilke holdninger de har.

Det får være måte på forsøk på ansvarsfraskrivelse når det gjelder de som faktisk er en del av de miljøer der ukulturen florerer!

Mvh

Hvis du forfekter at man er ansvarlig for holdningene i "miljøet", så må individer selv få definere hvilket "miljø" de tilhører.

Hvis ikke, hvorfor skal en tilfeldig "kurder" så ha noe mer "ansvar" for det en annen "kurder" finner på enn det ansvaret du har for å passe på "kurdere"!

At de er født i samme land, innebærer selvsagt ikke mer ansvar enn det du har.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du oppleves som en som forsvarer drittsekkene og miljøene/kulturene de kommer fra, og ergo bidrar til økt avsky mot de du "forsvarer/bortforklarer"..."

Det sier mer om dem enn om Sør. Om noen ikke forstår at forskjellen mellom å nyansere saken og sørge for at de ikke-skyldige i slike holdninger blir hengt ut og det å forsvare handlingen til gale mennesker (dvs egentlig alle drapsmenn) så må det bare være sånn.

Har disse folka begrensede evner eller vilje til å forstå ? - jeg får ikke helt bestemt meg....

Nå er ikke jeg sikker på hva du mener, og hvem du sikter til?

Tror du det er så enkelt at det bare er drapsmannen som er den skyldige i æresdrapssaker?

Som regel er det andre som er MER skyldige i drapet enn den som faktisk begikk det i slike saker. Og det er her holdninger og ukultur kommer inn.

Du kan straffe den "skyldige" (dvs selve gjerningsmannen) så mye du vil, men du får ikke straffet de som virkelig burde bli straffet. Og du får heller ingen prevantiv effekt ut av straffen.

Men som sagt - jeg er ikke helt sikker på hva du siktet til i forrige innlegg.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men jeg har sagt at hvis ugjerningen ble begått som en direkte eller indirekte følge av ukultur eller holdninger i dette miljøet, så "

Men personer som ikke begår æresdrap er, per definisjon, ikke i "æresdrap miljøet"....

At det har samme hudfarge er irrelevant.

Med vennlig hilsen

"Men personer som ikke begår æresdrap er, per definisjon, ikke i "æresdrap miljøet"....

Hva i all verden er det du mener med det utsagnet?

Æresdrap skyldes holdninger og ukulturer i forskjellige miljøer.

Hvilken "pr definisjon" er det du snakker om?

Enten så kverulerer du over en lav sko nå Sør, eller så har du ikke forstått en døyt av hva det er jeg skriver....

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du forfekter at man er ansvarlig for holdningene i "miljøet", så må individer selv få definere hvilket "miljø" de tilhører.

Hvis ikke, hvorfor skal en tilfeldig "kurder" så ha noe mer "ansvar" for det en annen "kurder" finner på enn det ansvaret du har for å passe på "kurdere"!

At de er født i samme land, innebærer selvsagt ikke mer ansvar enn det du har.

Med vennlig hilsen

Jeg er helt enig i med deg i det du skriver i siste innlegg her Sør.

Kan du vise til et sted der jeg har skrevet noe annet?

Ikke det?

Men jeg kan vise til flere steder i denne tråden der jeg nettopp har konkrtisert hva jeg mener med miljøer - og at det IKKE skal forstås som det eksempelet du nok en gang bringer frem i siste innlegg.

Så hvorfor fortsette å stille disse stupide spørsmålene??

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men personer som ikke begår æresdrap er, per definisjon, ikke i "æresdrap miljøet"....

Hva i all verden er det du mener med det utsagnet?

Æresdrap skyldes holdninger og ukulturer i forskjellige miljøer.

Hvilken "pr definisjon" er det du snakker om?

Enten så kverulerer du over en lav sko nå Sør, eller så har du ikke forstått en døyt av hva det er jeg skriver....

Mvh

Du inkluderer folk i "miljø" basert på helt tilfeldige egen-oppnevnte grupperinger. Så erklærer du at folkene i disse "miljøene" er ansvarlige for å bekjempe holdninger hos hverandre.

En tilfeldig kurder er ikke mer "ansvarlig" for en annen kurders "æresdrap" enn det du er.

Og du er ikke mer "ansvarlig" for det Viggo Kristansen gjorde enn det en tilfeldig kurder er - på tross av at du og Viggo tilhører "samme miljø". (hvit, nordmann, ung, mann, osv).

Du dikter opp tilfeldige "miljøer" sett fra ditt synspunkt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i med deg i det du skriver i siste innlegg her Sør.

Kan du vise til et sted der jeg har skrevet noe annet?

Ikke det?

Men jeg kan vise til flere steder i denne tråden der jeg nettopp har konkrtisert hva jeg mener med miljøer - og at det IKKE skal forstås som det eksempelet du nok en gang bringer frem i siste innlegg.

Så hvorfor fortsette å stille disse stupide spørsmålene??

Mvh

Poenget er vel heller hvorfor du insisterer på å sverte "kurdere" for andres kurderes ugjerninger?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg sikker på hva du mener, og hvem du sikter til?

Tror du det er så enkelt at det bare er drapsmannen som er den skyldige i æresdrapssaker?

Som regel er det andre som er MER skyldige i drapet enn den som faktisk begikk det i slike saker. Og det er her holdninger og ukultur kommer inn.

Du kan straffe den "skyldige" (dvs selve gjerningsmannen) så mye du vil, men du får ikke straffet de som virkelig burde bli straffet. Og du får heller ingen prevantiv effekt ut av straffen.

Men som sagt - jeg er ikke helt sikker på hva du siktet til i forrige innlegg.

Mvh

Så da mener du formodentlig at andre nordmenn er "mer skyldige" i Viggo Kristiansens mord enn det han selv er?

Eller fungerer denne logikken kun når den som myrder har mørk hud, slik at man kan ramme alle rundt ham også?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er poenget?

Drap er drap uansett. Det finnes nordmenn som synes det er "helt OK" at vi skal være med på å bombe Afghanistan, på tross av at uskyldige liv går tapt.

Detaljene er forskjellige, men ikke prinsippene/praksis.

Og offeret er like dødt i begge tilfeller!

Med vennlig hilsen

Poenget er:

At det viktigste i ditt budskap er ikke å ta avstand fra pakistansk praksis, men å finne en sak hvor du kan hevde at vi (norske nordmenn) er like ille. Hadde det vært tilfellet, ville hele familien til Meløyidioten applaudert det han gjorde. Sånn er det bare ikke. Vi har ikke æresdrap uført av etniske nordmenn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nick,

"Folkeheltene" = "de tullingene som flyr rundt i skogen med to planker limt på føttene"! ;-)

Folkeheltene fikk erstatning og unnskyldning når TV2 gjorde en feil. På grunn av/tross av at de er ressurssterke og neppe merket mye til det.

De som ble uskyldig rammet av Kadra-programmet på TV2 har ikke engang fått en unnskyldning...

Med vennlig hilsen

Da Kadra-programmet ble vist, var det meg bekjent en eneste doler som satte spørsmålstegn ved "klipp og lim" teknikken til dokusåpefolkene i TV 2. Meg. Skiprogrammet kan jeg ikke uttale meg om, det har jeg ikke tilgang til å se. Nå vil jeg bare påpeke at å frikjenne Imamene fordi de i utgangspunktet frarådet omskjæring, men senere anbefalte Kadra å gjennomføre den, blir som å frikjenne (tenkt tilfelle) Dæhlie fordi han er i mot doping, men senere sier at det er OK siden idrettslegen anbefaler det, og at han ellers vil bli sparket ut av laget.

Det er ikke særlig sensasjonellt å "avsløre" TV2 basert på det TV2 selv skriver på sine nettsider. En avsløring er vel helst å bringe frem noe som forsøkes holdt skjult?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brødkake

Hvorfor skal nick ta ansvaret for hva mennesker som ikke er en del av hans miljø gjør?

Det nick har et ansvar for er hva mennesker i hans miljø gjør - og hvilke holdninger de har.

Det får være måte på forsøk på ansvarsfraskrivelse når det gjelder de som faktisk er en del av de miljøer der ukulturen florerer!

Mvh

"Hvorfor skal nick ta ansvaret for hva mennesker som ikke er en del av hans miljø gjør?"

Hvis du blar noen innlegg bakover ser du at nick ønsker at vi skal gjøre noe med de som henger på puben og er tilhengere av æresdrap. Jeg spør hva han har tenkt vi skal gjøre. Det er nemlig ingen lov som forbyr å tenke stygge tanker. Hadde en organisasjon eller trossamfunn talt varmt om æresdrap hadde saken vært en ganske annen.

"Det får være måte på forsøk på ansvarsfraskrivelse når det gjelder de som faktisk er en del av de miljøer der ukulturen florerer!"

Men hvor har du lært dette at innvandrer skal bære ansvaret for hva andre innvandrer gjør galt? En ting som jeg må påpeke først er selvsagt at ikke alle innvandrer kommer fra samme land eller kultur. Du får det til å høres ut som om alle kommer fra "Innvandrerlandet".

Men tilbake til "ansvar". Hva legger du i begrepet og hvordan skal dette utøves? Gjelder den samme ansvarsregelen for nordmenn når andre nordmenn utøver vold eller drap? Hva slags ansvar føler du at du har når en sinnsforvirret nordmann tar livet av sin kone og sine barn? Føler du at du kunne gjort noe annerledes? Denne mannen mener Gud befaler alle menn til å drepe sine koner. Du mener ikke det. Likevel er du ansvarlig? Men Ali er ikke ansvarlig. Du trekker en grense mellom deg og Ali, selv om ingen av dere mener at det er rett å drepe koner og begge bor i det samme samfunnet.

Det er altså "dem" og "oss", ikke "vi".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er:

At det viktigste i ditt budskap er ikke å ta avstand fra pakistansk praksis, men å finne en sak hvor du kan hevde at vi (norske nordmenn) er like ille. Hadde det vært tilfellet, ville hele familien til Meløyidioten applaudert det han gjorde. Sånn er det bare ikke. Vi har ikke æresdrap uført av etniske nordmenn i Norge.

Det eneste du gjør er å forsvare/bortforklare "norske æresdrap".

Meløy drapet er et "æresdrap", akkurat som andre "æresdrap". Hva familien måtte mene om drapet er selvsagt irrelevant - det blir ikke bedre/verre av den grunn.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så arrogant og uspiselig at jeg gidder ikke bruke svært mye tid på deg.

Dine "krav" til å kunne bli sett på som norsk er forøvrig høyere enn mine. Jøss, hvem hadde trodd det.

Har lest litt gjennom innleggene og vil bare rette opp en ting, er selv en jente fra Iran som har vokst opp her.

1. Det er forskjell på kulturen til en f.eks afrikaner og på kulturen til en Iraner, Bare fordi vi er mørk og kanskje har samme religion betyr ikke at vi har samme kultur. Det er akkurat det samme som å si at en nordmann har samme kultur som en kristen tyrker fordi de har samme religion.

Håper folk kan lære litt om den enkelte kulturen som de rakker ned på istedenfor å sette alle i en bås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du inkluderer folk i "miljø" basert på helt tilfeldige egen-oppnevnte grupperinger. Så erklærer du at folkene i disse "miljøene" er ansvarlige for å bekjempe holdninger hos hverandre.

En tilfeldig kurder er ikke mer "ansvarlig" for en annen kurders "æresdrap" enn det du er.

Og du er ikke mer "ansvarlig" for det Viggo Kristansen gjorde enn det en tilfeldig kurder er - på tross av at du og Viggo tilhører "samme miljø". (hvit, nordmann, ung, mann, osv).

Du dikter opp tilfeldige "miljøer" sett fra ditt synspunkt.

Med vennlig hilsen

Hvorfor skal miljøer forhåndsdefineres?

Dette vil jo være helt avhengig av den enkelte situasjon og så må man sette "kravene" deretter.

Som jeg gjentatte ganger har presisert i denne tråden, så snakker jeg ikke om å gjøre noen strafferettslig ansvarlig etter loven.

Jeg snakker om hvilket ansvar den enkelte person skal, eller i det minste bør, ha for holdninger og ukulturer i det miljøet han/hun tilhører.

At du ikke er i stand til å diskutere dette etter de forutsetningene kan jeg ikke ta ansvaret for - spesielt siden du neppe tilhører noen av "mine" miljøer :-)

Synes du det er "rart" at du blir oppfattet som en stor kverulant Sør?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvorfor skal nick ta ansvaret for hva mennesker som ikke er en del av hans miljø gjør?"

Hvis du blar noen innlegg bakover ser du at nick ønsker at vi skal gjøre noe med de som henger på puben og er tilhengere av æresdrap. Jeg spør hva han har tenkt vi skal gjøre. Det er nemlig ingen lov som forbyr å tenke stygge tanker. Hadde en organisasjon eller trossamfunn talt varmt om æresdrap hadde saken vært en ganske annen.

"Det får være måte på forsøk på ansvarsfraskrivelse når det gjelder de som faktisk er en del av de miljøer der ukulturen florerer!"

Men hvor har du lært dette at innvandrer skal bære ansvaret for hva andre innvandrer gjør galt? En ting som jeg må påpeke først er selvsagt at ikke alle innvandrer kommer fra samme land eller kultur. Du får det til å høres ut som om alle kommer fra "Innvandrerlandet".

Men tilbake til "ansvar". Hva legger du i begrepet og hvordan skal dette utøves? Gjelder den samme ansvarsregelen for nordmenn når andre nordmenn utøver vold eller drap? Hva slags ansvar føler du at du har når en sinnsforvirret nordmann tar livet av sin kone og sine barn? Føler du at du kunne gjort noe annerledes? Denne mannen mener Gud befaler alle menn til å drepe sine koner. Du mener ikke det. Likevel er du ansvarlig? Men Ali er ikke ansvarlig. Du trekker en grense mellom deg og Ali, selv om ingen av dere mener at det er rett å drepe koner og begge bor i det samme samfunnet.

Det er altså "dem" og "oss", ikke "vi".

Jeg svarer deg med en kopi av et innlegg jeg skrev som svar til Sør lenger opp i tråden:

For det første har jeg ikke sagt at man er ansvarlig for ugjerningen bare fordi man tilhører det samme miljøet som gjerningsmannen.

Men jeg har sagt at hvis ugjerningen ble begått som en direkte eller indirekte følge av ukultur eller holdninger i dette miljøet, så er alle i dette miljøet ansvarlig for å gjøre noe med holdningene. Gjør de IKKE noe med disse holdningene, så kan de heller ikke forvente annet en skarp kritikk fra meg og andre.

Og videre - hvis noen i mitt miljø (være seg det mc miljøet som jeg er en del av, venner og bekjente på puben jeg oftes går til eller venner og bekjente andre steder, kollegaer, familie etc) som gir uttrykk for slike holdninger og en slik ukultur - så ville jeg førsøkt å snakke dem til rette eventuelt "kastet dem ut" med makt om nødvendig.

Det både har jeg gjort, og vil gjøre igjen om nødvendig.

Skulle jeg finne ut at jeg var i et mindrettall og selv bli kastet ut - så ville jeg uttrykt min mening om denne ukulturen og disse holdningene så klart som overhode mulig.

Det jeg lurer på at hva du er for en - som ikke er deg det ansvaret bevisst?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...