Gå til innhold

Innvandrerungdom frykter æresdrap


Grip

Anbefalte innlegg

Igjen er det viktigste i ditt budskap ikke å ta avstand fra pakistansk praksis, men å finne en sak hvor du kan hevde at vi (norske nordmenn) er like ille. Hadde det vært tilfellet, ville hele familien til Meløyidioten applaudert det han gjorde. Sånn er det bare ikke. Vi har ikke æresdrap uført av etniske nordmenn i Norge.

Hva er poenget?

Drap er drap uansett. Det finnes nordmenn som synes det er "helt OK" at vi skal være med på å bombe Afghanistan, på tross av at uskyldige liv går tapt.

Detaljene er forskjellige, men ikke prinsippene/praksis.

Og offeret er like dødt i begge tilfeller!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 199
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    80

  • Goliath

    47

  • nick

    19

  • Ulv I Faarikaal

    19

Mest aktive i denne tråden

Hei,

Du skriver: "De blir vel egentlig fordømt for den kulturen de forfekter."

Nei, SDD, for det kan du ikke se på dem. Du vet ikke om en "kurder" du møter på gaten er formann i "kurdere mot vold" eller "kurdere for vold"... Du ser bare hudfargen.

Hvis noen offentlig forfektet vold, ville jeg selvsagt fordømt dem nord og ned, og helt uavhengig av hudfarge, kultur og skostørrelse! ;-)

Videre har vel en "kurder" samme rett til å bli betraktet som uskyldig som du og jeg har?

Med vennlig hilsen

"Hvis noen offentlig forfektet vold, ville jeg selvsagt fordømt dem nord og ned, og helt uavhengig av hudfarge, kultur og skostørrelse! ;-)"

Og hvis de kun uoffisielt forfektet og praktiserte det, som en del av den kulturbakgrunnen de har - så vil du selvsagt ikke fordømme det...??

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dem som begår slike drap bør kastes i fengsel i minst 21 år, og helst lengre.

Med vennlig hilsen

Men da er det allerede for sent.

Poenget er jo å få gjort noe med problemene og ukulturen FØR det skjer flere nye mord.

Visst finnes det drap begått av nordmenn som kan defineres som "æresdrap". Men som flere andre her har sagt - disse møter intet annet enn forakt fra sine "egne". Det motsatte skjer fra flere andre kulturer enn vår "egen".

I tillegg er æresdrap begått av våre nye landsmenn fra noen spesifikke kulturer (med noen fellesnevnere) prosentvis svært overrepresentert i forhold til hvor få de faktisk er her i landet. Og når det i tillegg kan virke som om dette er svært vanlig og utbredt der de kommer fra, så er det også svært viktig å få satt fokus på dette i Norge - FØR det får utarte seg.

Det vi snakker om er en holdningsendring, og jeg synes det er skremmende at mennesker som har bodd i Norge i mange år, har norskt statsborgerskap etc - ikke har klart å legge denne ukulturen bak seg.

Da er det noe som er svært galt, og det er årsaken til det vi må finne ut av.

Og da hjelper det lite å vise til Norske "æresdrap" og hva som bør gjøres med overgrep mot kvinner generelt.

Hvis disse neandertalholdningene viser seg å være utbredt i Norge, så må det gjøres noe med det NÅ! Og da nytter det svært lite å forsøke å se på volden og overgrep mot norske kvinner generelt sett.

De menneskene vi snakker om her lever i svært lukkede miljøer i Norge - og det er disse miljøene det må fokuseres på - uansett hudfarge!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når 29 åringen på Meløy stikker en kniv i sin (eks)kjæreste, er det noe "mindre" æresdrap?

Er det noen vesentlig forskjell om det er (eks)mann, samboer, far, kjæreste som dreper?

Ser du noen her som forsvarer æresdrap?

Med vennlig hilsen

Forskjellen er hvordan andre i drapsmennenes miljø reagerer på æresdrapet.

Ved "norske æresdrap" viser alle sin avsky mot drapet.

Ved æresdrap begått av menn fra noen fremmedkulturelle miljøer, så blir drapsmannen vist stor forståelse og støtte i egne miljøer.

Det er disse holdningene som skremmer Sør - og ofte mer enn selve drapet.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brødkake

Organisasjoner forsvarer ikke æresdrap..?

Nei, ikke offisielt i Norge kanskje.

Jeg synes det er så utrolig trist at det fremdeles finnes tilsynelatende oppegående mennesker som benekter at dette er et problem.

Beklager, jeg orker rett og slett ikke å diskutere med slike folk.

Etter å ha jobbet 3 år på krisesenter så verken tror jeg eller mener jeg..

JEG VET!!

"Nei, ikke offisielt i Norge kanskje."

Det er en ganske sentral forskjell om Ali på hjørnet ønsker å drepe kona si enn om organisasjoner og trossamfunn uttaler at dette er akseptert. Man må kunne klare å ha denne tanken i hodet samtidig som man fordømmer æresdrap.

Du er klar over at det er en del nordmenn som også har drept konene sine? Det er vel neppe noen del av norsk kultur eller tradisjon likevel.

Altså: At noen er kriminelle betyr ikke at alle er kriminelle.

"Jeg synes det er så utrolig trist at det fremdeles finnes tilsynelatende oppegående mennesker som benekter at dette er et problem."

Hvem benekter at æresdrap er et problem? Er du helt gal menneske? Tror du jeg forsvarer drap eller påstår at det ikke eksisterer? Vær så snill: VÆR NYANSERT!

Jeg synes faktisk det er enda mer skremmende at personer som engasjerer seg og arbeider ved krisesentre ikke opptrer mer nyansert enn at den småbrune Ola Nordmann på DOL ikke gjør det.

Til slutt vil jeg oppfordre alle dere som er opptatt av innvandrerkvinners rettigheter til å komme mer på banen når nordmenn begår overgrep i sine hjem. Burde ikke alle ofre uansett kultur eller hudfarge få like mye oppmerksomhet og støtte?

Overgrep, æresdrap eller konedrap er vel noe vi alle fordømmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvis noen offentlig forfektet vold, ville jeg selvsagt fordømt dem nord og ned, og helt uavhengig av hudfarge, kultur og skostørrelse! ;-)"

Og hvis de kun uoffisielt forfektet og praktiserte det, som en del av den kulturbakgrunnen de har - så vil du selvsagt ikke fordømme det...??

Mvh

Det står "offentlig", ikke "offisielt"! :-)

Men selvsagt fordømmer jeg de som forfekter drap - uansett.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men da er det allerede for sent.

Poenget er jo å få gjort noe med problemene og ukulturen FØR det skjer flere nye mord.

Visst finnes det drap begått av nordmenn som kan defineres som "æresdrap". Men som flere andre her har sagt - disse møter intet annet enn forakt fra sine "egne". Det motsatte skjer fra flere andre kulturer enn vår "egen".

I tillegg er æresdrap begått av våre nye landsmenn fra noen spesifikke kulturer (med noen fellesnevnere) prosentvis svært overrepresentert i forhold til hvor få de faktisk er her i landet. Og når det i tillegg kan virke som om dette er svært vanlig og utbredt der de kommer fra, så er det også svært viktig å få satt fokus på dette i Norge - FØR det får utarte seg.

Det vi snakker om er en holdningsendring, og jeg synes det er skremmende at mennesker som har bodd i Norge i mange år, har norskt statsborgerskap etc - ikke har klart å legge denne ukulturen bak seg.

Da er det noe som er svært galt, og det er årsaken til det vi må finne ut av.

Og da hjelper det lite å vise til Norske "æresdrap" og hva som bør gjøres med overgrep mot kvinner generelt.

Hvis disse neandertalholdningene viser seg å være utbredt i Norge, så må det gjøres noe med det NÅ! Og da nytter det svært lite å forsøke å se på volden og overgrep mot norske kvinner generelt sett.

De menneskene vi snakker om her lever i svært lukkede miljøer i Norge - og det er disse miljøene det må fokuseres på - uansett hudfarge!

Mvh

Du kan fremdeles ikke sende folk fra Kristiansand på "ikke voldta og drep jenter" kurs, selv om Viggo Kristiansen var derfra, like lite som du kan sende alle "kurdere" på "ikke-æresdrap" kurs med begrunnelse i fødested.

Det vet du selvsagt godt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er hvordan andre i drapsmennenes miljø reagerer på æresdrapet.

Ved "norske æresdrap" viser alle sin avsky mot drapet.

Ved æresdrap begått av menn fra noen fremmedkulturelle miljøer, så blir drapsmannen vist stor forståelse og støtte i egne miljøer.

Det er disse holdningene som skremmer Sør - og ofte mer enn selve drapet.

Mvh

Ja, og i norske rettssaler blir voldtektsmenn frikjent fordi mindreårige jenter ikke "sloss nok"... Skremmende holdninger...

Men det er faktisk slik at det ikke er mot straffeloven å inneha "skremmende holdninger". Det er en del av ytringsfriheten, som du formodentlig forsvarer?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står "offentlig", ikke "offisielt"! :-)

Men selvsagt fordømmer jeg de som forfekter drap - uansett.

Med vennlig hilsen

Ble litt rart med "uoffentlig"...:-)

Det jeg tenkte på er det som foregår "under bordet" i lukkede miljøer - og det er disse vi må til livs, uansett hvor de kommer fra eller hvor lenge de har vært her (inklusive "de mørke vestlandsmiljøer" - om de skulle ta helt av:-).

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fremdeles ikke sende folk fra Kristiansand på "ikke voldta og drep jenter" kurs, selv om Viggo Kristiansen var derfra, like lite som du kan sende alle "kurdere" på "ikke-æresdrap" kurs med begrunnelse i fødested.

Det vet du selvsagt godt.

Med vennlig hilsen

Helt enig.

Og før man vet hva som må gjøres så må man få en bedre kunnskap om disse miljøer i Norge.

Og det får man ikke ved å lukke øynene for problemet.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt rart med "uoffentlig"...:-)

Det jeg tenkte på er det som foregår "under bordet" i lukkede miljøer - og det er disse vi må til livs, uansett hvor de kommer fra eller hvor lenge de har vært her (inklusive "de mørke vestlandsmiljøer" - om de skulle ta helt av:-).

Mvh

Hei,

Jo, men det er begripeligvis litt vanskelig å fordømme folk for deres "hemmelige" meninger...

Det blir like tåpelig som å springe rundt og fordømme "hvite nordmenn" *i tilfelle* de skulle finne på å bli rasist/nazist, osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og i norske rettssaler blir voldtektsmenn frikjent fordi mindreårige jenter ikke "sloss nok"... Skremmende holdninger...

Men det er faktisk slik at det ikke er mot straffeloven å inneha "skremmende holdninger". Det er en del av ytringsfriheten, som du formodentlig forsvarer?

Med vennlig hilsen

"Men det er faktisk slik at det ikke er mot straffeloven å inneha "skremmende holdninger". Det er en del av ytringsfriheten, som du formodentlig forsvarer?"

Visst forsvarer jeg ytringsfriheten. Og det finnes ingen ting i det jeg har skrevet som kan tolkes som at man skal straffes for de holdninger man har.

Men for å spille ballen over til deg - hva med rasister og nazister Sør? Hvor langt skal de få lov til å "videreutvikle" og spre sine holdninger uten at noe gjøres?

Og hvor langt skal ukulturen med æresdrap etc få lov til å spre sine holdninger før noe gjøres?

Og hvorfor leter du hele tiden etter argumenter for hva som ikke kan gjøres mot slike drittsekker - når det viktige er hva som blir gjort?

Du oppleves som en som forsvarer drittsekkene og miljøene/kulturene de kommer fra, og ergo bidrar til økt avsky mot de du "forsvarer/bortforklarer"...

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jo, men det er begripeligvis litt vanskelig å fordømme folk for deres "hemmelige" meninger...

Det blir like tåpelig som å springe rundt og fordømme "hvite nordmenn" *i tilfelle* de skulle finne på å bli rasist/nazist, osv.

Med vennlig hilsen

Nei Sør - her tar du helt feil.

Vi fordømmer hvite miljøer der vi vet at nazistiske holdninger finnes - uansett hvor "offentlige" eller ikke de måtte være....

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei Sør - her tar du helt feil.

Vi fordømmer hvite miljøer der vi vet at nazistiske holdninger finnes - uansett hvor "offentlige" eller ikke de måtte være....

Mvh

De du nevner er politiske miljøer som folk frivillig har meldt seg inn i. Da har man utført en handling, og forfekter offentlig f. eks. jødehat.

Å være "kurder" er noe man er født som, akkurat som man er født som "mann". Å fordømme/mistenke alle kurdere for æresdrap er like tåpelig som å fordømme/mistenke alle menn for voldtekt.

Det er kun en liten brøkdel av medlemmene i disse gruppene som utfører ugjerningene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

"Men det er faktisk slik at det ikke er mot straffeloven å inneha "skremmende holdninger". Det er en del av ytringsfriheten, som du formodentlig forsvarer?"

Visst forsvarer jeg ytringsfriheten. Og det finnes ingen ting i det jeg har skrevet som kan tolkes som at man skal straffes for de holdninger man har.

Men for å spille ballen over til deg - hva med rasister og nazister Sør? Hvor langt skal de få lov til å "videreutvikle" og spre sine holdninger uten at noe gjøres?

Og hvor langt skal ukulturen med æresdrap etc få lov til å spre sine holdninger før noe gjøres?

Og hvorfor leter du hele tiden etter argumenter for hva som ikke kan gjøres mot slike drittsekker - når det viktige er hva som blir gjort?

Du oppleves som en som forsvarer drittsekkene og miljøene/kulturene de kommer fra, og ergo bidrar til økt avsky mot de du "forsvarer/bortforklarer"...

Mvh

Dette er ikke myntet på noen spesiell debattant.

Ytringsfrihet for mennesker hva er det ?

Skal vi kalle det ytring at man kaster egg og hindrer andre i å si sin mening ? Eller er det ren vandalisme, brudd på ytringsfriheten og forbudt ?

Så kan vi definere: hvem er mennesker ?

Er disse mennesker: nazister, rasister, FrP'ere, muslimer, kristne, homofile, pedofile, mordere, mishandlere, ungdomskriminelle, fler ?

Hitler var veldig for ytringsfrihet og toleranse mellom mennesker, han hadde bare en litt spesiell mening om hvem som var mennesker, og hva som var lovlige ytringer. Hans ytring mot kommunistene var å drepe dem, og de var ikke mennesker etter hans mening.

Jeg er sterkt i mot de som skal bestemme hva som skal menes, og hva man skal mene noe om. En muslim må gjerne forsvare sine meninger og tro. En pedofil må få forsvare seg. En nazist må få lov å være det. Alt så lenge menneskeretter respekteres.

En nazist må ikke få drepe negre. En rasist må ikke påstå at utlendinger ikke er mennesker. En pedofil må ikke røre barn. Alt dette er lovbrudd, og så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De du nevner er politiske miljøer som folk frivillig har meldt seg inn i. Da har man utført en handling, og forfekter offentlig f. eks. jødehat.

Å være "kurder" er noe man er født som, akkurat som man er født som "mann". Å fordømme/mistenke alle kurdere for æresdrap er like tåpelig som å fordømme/mistenke alle menn for voldtekt.

Det er kun en liten brøkdel av medlemmene i disse gruppene som utfører ugjerningene.

Med vennlig hilsen

Holdningene kan man kritisere og fordømme - uansett hvordan de har "blitt til".

Og tilhører man (uansett årsak) et miljø som innehar en uakseptabel ukultur - så kan man (og skal man) ikke forvente annet enn at miljøet man tilhører fortjener å bli kritisert for det.

Og ansvaret for å "rydde opp" i miljøet faller først og fremst på de som tilhører der.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke myntet på noen spesiell debattant.

Ytringsfrihet for mennesker hva er det ?

Skal vi kalle det ytring at man kaster egg og hindrer andre i å si sin mening ? Eller er det ren vandalisme, brudd på ytringsfriheten og forbudt ?

Så kan vi definere: hvem er mennesker ?

Er disse mennesker: nazister, rasister, FrP'ere, muslimer, kristne, homofile, pedofile, mordere, mishandlere, ungdomskriminelle, fler ?

Hitler var veldig for ytringsfrihet og toleranse mellom mennesker, han hadde bare en litt spesiell mening om hvem som var mennesker, og hva som var lovlige ytringer. Hans ytring mot kommunistene var å drepe dem, og de var ikke mennesker etter hans mening.

Jeg er sterkt i mot de som skal bestemme hva som skal menes, og hva man skal mene noe om. En muslim må gjerne forsvare sine meninger og tro. En pedofil må få forsvare seg. En nazist må få lov å være det. Alt så lenge menneskeretter respekteres.

En nazist må ikke få drepe negre. En rasist må ikke påstå at utlendinger ikke er mennesker. En pedofil må ikke røre barn. Alt dette er lovbrudd, og så enkelt er det.

Helt enig.

En hver som ønsker å kritisere andres holdninger skal kunne gjøre det.

Synes samfunnet det er nødvendig å iverksette tiltak for å demme opp for holdninger som utvikler seg til straffbare handlinger, så må og skal de gjøre det.

Men det betyr ikke at holdningene i seg selv er straffbare.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Helt enig.

En hver som ønsker å kritisere andres holdninger skal kunne gjøre det.

Synes samfunnet det er nødvendig å iverksette tiltak for å demme opp for holdninger som utvikler seg til straffbare handlinger, så må og skal de gjøre det.

Men det betyr ikke at holdningene i seg selv er straffbare.

Mvh

Faktisk kan jeg gå på politistasjonen og si jeg er rasist, nazist, pedofil og satanist. Ingen kan arrestere meg, for jeg har ikke gjort noe som går på tvers av lover. Men rent sosialt blir jeg nok ikke så populær, og ville få mistankens lys over meg, og det er naturlig.

Jeg syns heller ikke det skal kunne dannes foreninger som "Pedofile pensjonisters aktivitetsforening" da de støtter opp om ulovligheter. Heller ikke aksjoner som "Drep en neger i dag !" eller holde "Kurs i menneskeofring" det kommer ikke under ytringsfrihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdningene kan man kritisere og fordømme - uansett hvordan de har "blitt til".

Og tilhører man (uansett årsak) et miljø som innehar en uakseptabel ukultur - så kan man (og skal man) ikke forvente annet enn at miljøet man tilhører fortjener å bli kritisert for det.

Og ansvaret for å "rydde opp" i miljøet faller først og fremst på de som tilhører der.

Mvh

Du skriver: "Og ansvaret for å "rydde opp" i miljøet faller først og fremst på de som tilhører der."

Og her er din første logiske kortslutning. En "kurder" som ikke begår æresdrap plikter da ikke å "rydde opp" i æresdrap mer enn du plikter å rydde opp i "voldtekt og drap av jenter" basert på at du er "hvit mann fra sørNorge"..

Det er da ikke hans feil at ANDRE begår mord!

"Miljøet" her burde defineres som "de som begår mord", og det gjør jo denne mannen ikke!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Og ansvaret for å "rydde opp" i miljøet faller først og fremst på de som tilhører der."

Og her er din første logiske kortslutning. En "kurder" som ikke begår æresdrap plikter da ikke å "rydde opp" i æresdrap mer enn du plikter å rydde opp i "voldtekt og drap av jenter" basert på at du er "hvit mann fra sørNorge"..

Det er da ikke hans feil at ANDRE begår mord!

"Miljøet" her burde defineres som "de som begår mord", og det gjør jo denne mannen ikke!

Med vennlig hilsen

Nei Sør- det finnes ingen logisk kortslutning her. Det er heller din "evne" eller vilje til å forstå det jeg skriver som innehar en kortslutning:-)

For å bruke ditt eksempel videre:

Hvis kurderen tilhører det miljøet som også innehar (og støtter opp om) de holdningene som medfører slike æresdrap - så plikter han også til å forsøke å gjøre noe med "sitt miljø", så fremt han ikke støtter opp om holdningene.

Når det gjelder æresdrap så er det som oftest miljøet, holdningene og presset derfra, som indirekte er skyld i æresdrapene. Og det er den store forskjellen mellom norske "æresdrap" og æresdrap med fremmedkulturell bakgrunn.

Alternativt får kurderen forlate miljøet der ukulturen florerer.

Men han kan ikke være en aktiv del av miljøet, og stille seg passivt til æresdrap utført innen miljøet - og si at dette føler jeg intet ansvar for.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...