Gå til innhold

Innvandrerungdom frykter æresdrap


Grip

Anbefalte innlegg

Plutselig?

Det du påstår her har jeg aldri påstått.

Kan du ikke innestå for, og dokumentere, dine påstander om andre her, så er du intet annet enn en løgner Sør.

Mvh

Bare å lese oppover og nedover i tråden, og forøvrig definere hva du mener.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 199
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    80

  • Goliath

    47

  • nick

    19

  • Ulv I Faarikaal

    19

Mest aktive i denne tråden

Selvsagt er du like lite ansvarlig for et mord begått av en annen nordmann, som en kurder er for et mord begått av en annen kurder.

I den grad vi kan snakke om "felles ansvar", så gjelder det selvsagt alle personer i et samfunn, og for mord begått av alle, uavhengig av påstått hudfarge/kultur.

Med vennlig hilsen

Det "felles ansvaret" som du kaller det, øker med ditt engasjement eller deltakelse i det miljøet du er en del av.

Dess mindre miljø og/eller økende grad av "aktiv" deltakelse (eller mulighet for påvirkning) i dette miljøet, øker din grad av ansvaret.

Hvorfor gjøre det "vanskligere" enn det er?

Av og til er bruken av sunn fornuft noe man kommer vesentlig lengre med, enn kverulering av definisjonsbegreper og prinsipper.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "felles ansvaret" som du kaller det, øker med ditt engasjement eller deltakelse i det miljøet du er en del av.

Dess mindre miljø og/eller økende grad av "aktiv" deltakelse (eller mulighet for påvirkning) i dette miljøet, øker din grad av ansvaret.

Hvorfor gjøre det "vanskligere" enn det er?

Av og til er bruken av sunn fornuft noe man kommer vesentlig lengre med, enn kverulering av definisjonsbegreper og prinsipper.

Mvh

Du skriver: "Av og til er bruken av sunn fornuft noe man kommer vesentlig lengre med, enn kverulering av definisjonsbegreper og prinsipper."

Det er du selvsagt velkommen til å prøve.

Er du nå ferdig med drittkastingen din?

===

Du skriver: "Det "felles ansvaret" som du kaller det, øker med ditt engasjement eller deltakelse i det miljøet du er en del av."

Selvsagt. Det gjelder alle.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev: "Jeg snakker om hvilket ansvar den enkelte person skal, eller i det minste bør, ha for holdninger og ukulturer i det miljøet han/hun tilhører."

Så får du definere hva du mener med "det miljøet han/hun tilhører"...

Både "miljøet" og på hvilken måte du mener de "tilhører".

Med vennlig hilsen

Det "felles ansvaret" som du kaller det, øker med ditt engasjement eller deltakelse i det miljøet du er en del av.

Dess mindre miljø og/eller økende grad av "aktiv" deltakelse (eller mulighet for påvirkning) i dette miljøet, øker din grad av ansvaret.

Hvorfor gjøre det "vanskligere" enn det er?

Av og til er bruken av sunn fornuft noe man kommer vesentlig lengre med, enn kverulering av definisjonsbegreper og prinsipper.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Hei Pasa,

Velkommen hit!

Ikke bare er det forskjeller i "kulturen" - det er jo også stor forskjell mellom individene. Du er jo ikke lik "alle andre fra Iran"...

Og akkurat som jeg ikke vil holdes ansvarlig for det en annen nordmann måtte finne på, så er selvsagt ikke du ansvarlig for det en annen iraner måtte finne på.

Alt godt.

Med vennlig hilsen

Det en iraner gjør VIL sverte de andre iranerne fordi vi mennesker assosierer negative opplevelser med utseende og andre kjennetegn.

Dette er en grunnleggende egenskap som var nyttig den gangen vi var samlere og jegere. Hvis du vil lære vanlige folk, som har hatt en dårlig erfaring med en iraner, at iranere egentlig er hyggelige mennesker, må du endre et grunnleggende område i hjernen som assosierer. Et negativt førsteinntrykk vil aldri kunne endres, samme hvor mye du maser.

Fra dyreriket: F eks en katt oppfatter ikke en hund som farlig før den blir jaktet på eller bitt av en hund. Dermed betrakter den etter det alle hunder som farlige, selv om noen ikke er det. Katten vil i tillegg lære sine unger og andre katter å være redd hunder.

Det er urettferdig, men en realitet. Så det er nok enklere å ta tak i forøverne uansett hvem de er, i stedet for å skjelle ut de som bare observerer og følger et nedarvet instinkt.

Iranere er de som kjenner iransk kultur og tenkemåte og er de som best kan lære sine egne norsk kultur når de selv har lært om det eller erfart. En iraner som betrakter nordmenn som vantro og svin, vil ikke høre på nordmenn, men hører på sine egne. Det ser vi på våre nye landsmenn som befinner seg i tillitsverv, de blir hørt av sine egne.

En person sa til meg: "Jeg er fortvilet over at noen få drittsekker blant oss ødelegger for en hel rase mennesker !" Jeg spør "Hva gjør du med det ?" Han sier "Ingenting, våre tradisjoner og kultur krever at jeg må beskytte dem, være solidarisk og ikke tyste på dem !" Med en slik holdning blant personer vil dette aldri ta slutt, det blir bare verre og verre.

F eks en far er nødt til å lyve for å beskytte en ungdomskiminell sønn, uansett hva han har gjort. Han er nødt til å angripe alle som forsøker å påstå at sønnen er kriminell, selv om alle vet at han er det, hans familie og kultur krever det.

Personer av en bestemt slekt og rase samles to ganger i året på en stor parkeringsplass. Hver gang de har reist bruker kommunen tre-fire dagsverk på å rydde opp etter dem. Personenes kultur innbefatter å kaste søppel som f eks bleier ut av vinduene fra campingvognene og unga gjør fra seg i friluft. Jeg har sett området etter de har reist, og det ser ut som et helvete. Dette ser folk som skal til jobben via jernbanestsjonen hver dag, og har full utsikt over området og vet godt hvem "gjestene" er. Det skal ikke mye innsikt til å forstå at de som ser dette får et negativt inntrykk av dette bestemte folkeslaget. Selv er jeg blitt bestjålet og svindlet av dette folekslaget, og det skal mye til at jeg stoler på dem. Hva er det som er galt i dette bildet ?

Jeg VIL ikke være mistenksom eller ha et slikt syn på et helt folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver: "Av og til er bruken av sunn fornuft noe man kommer vesentlig lengre med, enn kverulering av definisjonsbegreper og prinsipper."

Det er du selvsagt velkommen til å prøve.

Er du nå ferdig med drittkastingen din?

===

Du skriver: "Det "felles ansvaret" som du kaller det, øker med ditt engasjement eller deltakelse i det miljøet du er en del av."

Selvsagt. Det gjelder alle.

Med vennlig hilsen

Og poenget var....?

Forslag: å ro deg ut av påstander du ikke har hold for?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det en iraner gjør VIL sverte de andre iranerne fordi vi mennesker assosierer negative opplevelser med utseende og andre kjennetegn.

Dette er en grunnleggende egenskap som var nyttig den gangen vi var samlere og jegere. Hvis du vil lære vanlige folk, som har hatt en dårlig erfaring med en iraner, at iranere egentlig er hyggelige mennesker, må du endre et grunnleggende område i hjernen som assosierer. Et negativt førsteinntrykk vil aldri kunne endres, samme hvor mye du maser.

Fra dyreriket: F eks en katt oppfatter ikke en hund som farlig før den blir jaktet på eller bitt av en hund. Dermed betrakter den etter det alle hunder som farlige, selv om noen ikke er det. Katten vil i tillegg lære sine unger og andre katter å være redd hunder.

Det er urettferdig, men en realitet. Så det er nok enklere å ta tak i forøverne uansett hvem de er, i stedet for å skjelle ut de som bare observerer og følger et nedarvet instinkt.

Iranere er de som kjenner iransk kultur og tenkemåte og er de som best kan lære sine egne norsk kultur når de selv har lært om det eller erfart. En iraner som betrakter nordmenn som vantro og svin, vil ikke høre på nordmenn, men hører på sine egne. Det ser vi på våre nye landsmenn som befinner seg i tillitsverv, de blir hørt av sine egne.

En person sa til meg: "Jeg er fortvilet over at noen få drittsekker blant oss ødelegger for en hel rase mennesker !" Jeg spør "Hva gjør du med det ?" Han sier "Ingenting, våre tradisjoner og kultur krever at jeg må beskytte dem, være solidarisk og ikke tyste på dem !" Med en slik holdning blant personer vil dette aldri ta slutt, det blir bare verre og verre.

F eks en far er nødt til å lyve for å beskytte en ungdomskiminell sønn, uansett hva han har gjort. Han er nødt til å angripe alle som forsøker å påstå at sønnen er kriminell, selv om alle vet at han er det, hans familie og kultur krever det.

Personer av en bestemt slekt og rase samles to ganger i året på en stor parkeringsplass. Hver gang de har reist bruker kommunen tre-fire dagsverk på å rydde opp etter dem. Personenes kultur innbefatter å kaste søppel som f eks bleier ut av vinduene fra campingvognene og unga gjør fra seg i friluft. Jeg har sett området etter de har reist, og det ser ut som et helvete. Dette ser folk som skal til jobben via jernbanestsjonen hver dag, og har full utsikt over området og vet godt hvem "gjestene" er. Det skal ikke mye innsikt til å forstå at de som ser dette får et negativt inntrykk av dette bestemte folkeslaget. Selv er jeg blitt bestjålet og svindlet av dette folekslaget, og det skal mye til at jeg stoler på dem. Hva er det som er galt i dette bildet ?

Jeg VIL ikke være mistenksom eller ha et slikt syn på et helt folk.

Du skriver: "Det en iraner gjør VIL sverte de andre iranerne fordi vi mennesker assosierer negative opplevelser med utseende og andre kjennetegn."

Men da må jo du, og andre som lider av det samme, forsøke å gjøre noe med det, istedet for å bortforklare og unnskylde fordommene deres.

Det er ingen større grunn til at en iraner skal "sverte en annen iraner" enn at du skal svertes pga Viggo Kristiansen.

Eller mener du at det er OK at jeg setter deg og ham i samme "bås" siden dere er hvite, nordmenn, osv?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Du skriver: "Det en iraner gjør VIL sverte de andre iranerne fordi vi mennesker assosierer negative opplevelser med utseende og andre kjennetegn."

Men da må jo du, og andre som lider av det samme, forsøke å gjøre noe med det, istedet for å bortforklare og unnskylde fordommene deres.

Det er ingen større grunn til at en iraner skal "sverte en annen iraner" enn at du skal svertes pga Viggo Kristiansen.

Eller mener du at det er OK at jeg setter deg og ham i samme "bås" siden dere er hvite, nordmenn, osv?

Med vennlig hilsen

Jeg lider ikke, det er det ofrene, de snille individene blandt folkeslaget som gjør.

Eller mener du jeg lider av en sykdom ? At flesteparten av alle mennesker lider av en sykdom, dyr også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Du skriver: "Det en iraner gjør VIL sverte de andre iranerne fordi vi mennesker assosierer negative opplevelser med utseende og andre kjennetegn."

Men da må jo du, og andre som lider av det samme, forsøke å gjøre noe med det, istedet for å bortforklare og unnskylde fordommene deres.

Det er ingen større grunn til at en iraner skal "sverte en annen iraner" enn at du skal svertes pga Viggo Kristiansen.

Eller mener du at det er OK at jeg setter deg og ham i samme "bås" siden dere er hvite, nordmenn, osv?

Med vennlig hilsen

Du kommer ingen vei med fredsduementaliteten overfor folk som har opplevd mer skremmende, brutalt og negativt fra en enkelt folkerase i et lite område på et lite år enn fra resten av det norske folk i et helt langt og begivenhetsrikt liv.

De skjønner hva det er: en kultur og mennesker de ikke vil ha i sitt naboskap. Derfor flytter de vekk fra gærningene i flokkevis. Hele oppganger i blokker er rensket for norske, boligkjøperne er nesten utelukkende utlendinger. De norske ser jeg leser på postkassene nederst i oppgangen og finner ikke et norsk navn. Da snur de og går ikke på visningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lider ikke, det er det ofrene, de snille individene blandt folkeslaget som gjør.

Eller mener du jeg lider av en sykdom ? At flesteparten av alle mennesker lider av en sykdom, dyr også ?

Sør har en svært spesiell oppfatning av verden han lever i og menneskene der.

"Alle" andre er syke - og det er kun han som er frisk....

Begynner ikke det å likne litt på en "spesiel diagnose"...? :-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Sør har en svært spesiell oppfatning av verden han lever i og menneskene der.

"Alle" andre er syke - og det er kun han som er frisk....

Begynner ikke det å likne litt på en "spesiel diagnose"...? :-)

Mvh

Ei politidame jeg fulgte rundt sa at de hun hadde hatt bråk med på tre dager var alle utlendinger. Vi besøkte en familie hvor mamman hadde truet med å drepe noen småbarn som hadde festet hoppestrikken på gjerdet hennes. Både unga og foreldrene var vettskremte. Hun snakket ikke norsk, kun spansk, men ordene "rasist", "drepe" og "hore" kunne hun si. Poltidama tok henne med, da det er straffbart å kalle polti for hore og rasist. Meg skulle hun drepe, dah... men poltidama skulle visst få leve.

Jeg har så mange slike historier og kun 5% dreier seg om nordmenn. Alltid er det de samme ordene og den samme åpenlyse forakten, sinnet og hevngjerrigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ei politidame jeg fulgte rundt sa at de hun hadde hatt bråk med på tre dager var alle utlendinger. Vi besøkte en familie hvor mamman hadde truet med å drepe noen småbarn som hadde festet hoppestrikken på gjerdet hennes. Både unga og foreldrene var vettskremte. Hun snakket ikke norsk, kun spansk, men ordene "rasist", "drepe" og "hore" kunne hun si. Poltidama tok henne med, da det er straffbart å kalle polti for hore og rasist. Meg skulle hun drepe, dah... men poltidama skulle visst få leve.

Jeg har så mange slike historier og kun 5% dreier seg om nordmenn. Alltid er det de samme ordene og den samme åpenlyse forakten, sinnet og hevngjerrigheten.

Og i følge "noen" her - så er det vi som er ansvarlig for både å gjøre noe med det, og at det i det hele tatt skjer.

Selv har "de" intet ansvar for være seg holdningene sine og ukulturen de bringer med seg og lærer bort videre - eller selv å sørge for at noe gjøres innad i de miljøene de lever i.

Selv forstår jeg ikke hvordan det er mulig å tenke slik.

Og jeg har en rekke eksempler jeg selv kunne gitt deg som går ut på nøyaktig det samme - og som er faktiske hendelser enten erfart selv eller gjennom flere nære "tredjeparter" som jobber innenfor yrker som gjør at de møter problemstillingene rundt fremmedkulturelle holdninger og ukulturer daglig.

Det er da ikke lite provoserende å møte "teoretikere" som lirer av seg flåsete påstander og tullete eksempler som ikke har rot i noen virkelighet - og som i tillegg forsøker å legge alt ansvaret for dette over på "oss".

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Og i følge "noen" her - så er det vi som er ansvarlig for både å gjøre noe med det, og at det i det hele tatt skjer.

Selv har "de" intet ansvar for være seg holdningene sine og ukulturen de bringer med seg og lærer bort videre - eller selv å sørge for at noe gjøres innad i de miljøene de lever i.

Selv forstår jeg ikke hvordan det er mulig å tenke slik.

Og jeg har en rekke eksempler jeg selv kunne gitt deg som går ut på nøyaktig det samme - og som er faktiske hendelser enten erfart selv eller gjennom flere nære "tredjeparter" som jobber innenfor yrker som gjør at de møter problemstillingene rundt fremmedkulturelle holdninger og ukulturer daglig.

Det er da ikke lite provoserende å møte "teoretikere" som lirer av seg flåsete påstander og tullete eksempler som ikke har rot i noen virkelighet - og som i tillegg forsøker å legge alt ansvaret for dette over på "oss".

Mvh

Jeg har før skrevet om tiltaksløse, late og redde kommuneansatte. De som driver "kulturkafè" som ingen besøker, nekter å snakke med problempersoner, avviser konkrete forslag og trakasserer frivillige over en lav sko. Brev med klager og bønner kastes som skulle arkiveres, informasjon fra politi og sosialkontor ignoreres.

I tillegg brukes konkrete tiltak som "våpen" i budsjettstrider. Får skolen mindre penger, legger de ned det prosjektet som vil skape mest mulig blest, så de skal få mer penger. Å spare inn på tiltak mot ungdomskriminelle syns vanvittig mye bedre i avisene enn å stramme inn på nyinnkjøp av skolepulter og gymutstyr.

At krim-tiltakene blir skadelidende er det ikke tvil om. De som rammes er verstingene, som trenger mest oppfølging og noe fornuftig å gjøre. Problemene tas ikke tak i før alt er ute av kontroll, og da skal alt gjøres på en gang, men da er kapasiteten for liten. De som skal gjøre jobben har ikke erfaring, for de har ikke gjort noe med det før. Og så sykmelder de seg når probleme blir følbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ingen vei med fredsduementaliteten overfor folk som har opplevd mer skremmende, brutalt og negativt fra en enkelt folkerase i et lite område på et lite år enn fra resten av det norske folk i et helt langt og begivenhetsrikt liv.

De skjønner hva det er: en kultur og mennesker de ikke vil ha i sitt naboskap. Derfor flytter de vekk fra gærningene i flokkevis. Hele oppganger i blokker er rensket for norske, boligkjøperne er nesten utelukkende utlendinger. De norske ser jeg leser på postkassene nederst i oppgangen og finner ikke et norsk navn. Da snur de og går ikke på visningen.

Så får de idiotene finne seg et annet sted å bo da.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lider ikke, det er det ofrene, de snille individene blandt folkeslaget som gjør.

Eller mener du jeg lider av en sykdom ? At flesteparten av alle mennesker lider av en sykdom, dyr også ?

Du lider isåfall av det samme som gjør at andre grupperte jøder sammen, og sa at de var "slemme".

Prinsippet er akkurat det samme, enten det er jøder eller muslimer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Du lider isåfall av det samme som gjør at andre grupperte jøder sammen, og sa at de var "slemme".

Prinsippet er akkurat det samme, enten det er jøder eller muslimer.

Med vennlig hilsen

Jeg skjønner godt at de ikke vil bo der. Jeg ga miljøet en sjanse i 10 år, men det viste seg å være så mange gærninger der etterhvert at jeg flytta. Så jeg vet hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at de ikke vil bo der. Jeg ga miljøet en sjanse i 10 år, men det viste seg å være så mange gærninger der etterhvert at jeg flytta. Så jeg vet hva jeg snakker om.

Som sagt - akkurat det samme som jødehatet for 70 år siden. Like idiotisk, og like farlig.

Men vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Som sagt - akkurat det samme som jødehatet for 70 år siden. Like idiotisk, og like farlig.

Men vennlig hilsen

De jeg snakker om er notoriske, ondskapsfulle, brutale og foraktfulle kriminelle, jødene var vel stort sett ikke det vel ?

Om de er utlendinger er ikke så interessant for meg, men det er det tydeligvis for deg. Om omtalte boplass var fylt av norskfødte kriminelle gærninger gjør ikke det saken bedre eller verre for de som bor der. På Lambertseter i gamle dager gjorde nordmenn fra seg i oppgangene og kastet søppel ut av vinduene. I New York ved århundreskiftet satte store, kriminelle norske immigrantgjenger skrekk i befolkningen, de drepte, ranet og voldtok. Norske prostituerte på samme tid var ettertraktede og de mest tallrike i visse områder. Innvandring av fremmedkulturelle ressurssvake skaper problemer samme hvilken farge det er på dem.

Løsningen er ikke å beskytte gærningene men finne ut hvorfor de ble slik og sørge for tiltak mot årsakene, noe som ikke blir gjort, eller kommer for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...