Gå til innhold

Norsk politi merker asylsøkere med tusj


Goliath

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke annet enn å smile.

For en tid tilbake ble USA kritisert for å merke fanger fra Afganistan mm, som var mistenkt for tilhørighet til Bin Laden & co samt terroren i USA, med sprittusj under transporten til fangeleiren.

Nå gjør norsk politi det samme av praktiske årsaker - for å koble bagasje med eierne - når asylsøkerne blir fraktet til asylmottak.

Man kan si svært mye negativt om Hitler og Nazi-tyskland, men av og til gjorde de ting praktisk og fornuftig.

Betyr det at det derved er "forbudt" å gjøre noe tilsvarende der det er hensiktsmessig og praktisk?

Eller er det bare jeg som synes det er litt merkelig - og ikke minst litt vel "hårsårt" så mange år etter?

Vi bruker - og setter tross alt pris på - f.eks alle autobahner, for ikke å snakke om bygg (også i Norge) som ble oppført av Nazistene.....

Er dette kun et sterkt innslag av dobbeltmoral, eller ligger det noe annet bak?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 237
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    68

  • Goliath

    63

  • Ulv I Faarikaal

    24

  • Taj Mahal

    17

Mest aktive i denne tråden

Gjest tatoooooooooo

Du forstår visst ikke hvor alvorlig dette er , du Goliat !

Og ikke jeg heller.

Det er jo in med tatoveringer, og de kan ALDRI fjernes.

Tusjen går tross alt bort etter en tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forstår visst ikke hvor alvorlig dette er , du Goliat !

Og ikke jeg heller.

Hei Ova,

Du skriver: "Og ikke jeg heller."

Må de sette gule stjerner på dem før du forstår da?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tatoooo

Hei Ova,

Du skriver: "Og ikke jeg heller."

Må de sette gule stjerner på dem før du forstår da?

Med vennlig hilsen

Det holder vel med tusj? Ikke for det, det kunne kanskje fått sysselsettingen opp her i landet, å sy fast de stjernene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Ova,

Du skriver: "Og ikke jeg heller."

Må de sette gule stjerner på dem før du forstår da?

Med vennlig hilsen

Gule stjerner var forbeholdt jøder, Sør, og brukes også i dag i overført betydning. Når israelske varer og tjenester boikottes av Norsk Menings- og Holdingspoliti, så er vi langt på vei å stigmatisere et folk for andres jævelskap.

Det beste hadde vært å kjørt disse lykkejegerne som kommer reknede inn her inn i interneringsleire inntil deres status var oppgjort og avslag eller innvilgelse forelå. Det er betimelig at ca 3000 luringer får drive omkring som de vil, mens politi og barnevernsnemd bruker store ressurser på å finne en mormor hvis forbrytelse er at hun ikke vil overgi sitt barnebarn til fremmede.

Mot dumheten kjemper selv gudene forgjeves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Hei Ova,

Du skriver: "Og ikke jeg heller."

Må de sette gule stjerner på dem før du forstår da?

Med vennlig hilsen

I forsvaret brukes vernepliktsnumre og dogtag, på disko får du stempel, i det offentlige får du personnummer, i skirennet får unga ofte lapp med mobilnummer, på Torshov får vi kølapp, på sykehuset får vi armbånd med personnummer, på jobben får vi ansattnummer, men skriver vi noe på folk med tusj blir vi jøder ? Hvis de ble tatovert, mener jeg en grense er overtrådd, men ikke ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gule stjerner var forbeholdt jøder, Sør, og brukes også i dag i overført betydning. Når israelske varer og tjenester boikottes av Norsk Menings- og Holdingspoliti, så er vi langt på vei å stigmatisere et folk for andres jævelskap.

Det beste hadde vært å kjørt disse lykkejegerne som kommer reknede inn her inn i interneringsleire inntil deres status var oppgjort og avslag eller innvilgelse forelå. Det er betimelig at ca 3000 luringer får drive omkring som de vil, mens politi og barnevernsnemd bruker store ressurser på å finne en mormor hvis forbrytelse er at hun ikke vil overgi sitt barnebarn til fremmede.

Mot dumheten kjemper selv gudene forgjeves.

Hei,

Du skriver: "Gule stjerner var forbeholdt jøder, Sør, og brukes også i dag i overført betydning."

Ja - de hadde f. eks. rosa trekanter for andre...

Å merke mennesker som kveg er under enhver kritikk.

Hvorfor kunne de ikke bare gitt dem en lapp med baggasje-nummeret på?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forsvaret brukes vernepliktsnumre og dogtag, på disko får du stempel, i det offentlige får du personnummer, i skirennet får unga ofte lapp med mobilnummer, på Torshov får vi kølapp, på sykehuset får vi armbånd med personnummer, på jobben får vi ansattnummer, men skriver vi noe på folk med tusj blir vi jøder ? Hvis de ble tatovert, mener jeg en grense er overtrådd, men ikke ellers.

Ingen av de eksemplene du oppgir merker menneskene. Du kan ikke sammenligne "kølapper".

Hvorfor kunne de ikke bare gitt dem en lapp med baggasje-nummeret på?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Ingen av de eksemplene du oppgir merker menneskene. Du kan ikke sammenligne "kølapper".

Hvorfor kunne de ikke bare gitt dem en lapp med baggasje-nummeret på?

Med vennlig hilsen

I noen land blir folk merket på kroppen når de har levert valgseddel. Det skyldes problemer med å identifisere folk sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen land blir folk merket på kroppen når de har levert valgseddel. Det skyldes problemer med å identifisere folk sikkert.

Spørsmålet var:

Hvorfor kunne de ikke bare gitt dem en lapp med baggasje-nummeret på?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest neonnero

Spørsmålet var:

Hvorfor kunne de ikke bare gitt dem en lapp med baggasje-nummeret på?

Med vennlig hilsen

En lapp forsvinner så lett..... like lett som en asylsøker som har fått avslag på sin søknad om opphold omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En lapp forsvinner så lett..... like lett som en asylsøker som har fått avslag på sin søknad om opphold omtrent.

Hallo???

Det er jo lappen til deres *egen* bagasje...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ova,

Du skriver: "Og ikke jeg heller."

Må de sette gule stjerner på dem før du forstår da?

Med vennlig hilsen

Tror du ærlig talt det er årsaken til at norsk politi merker asylsøkerne og bagasjen med tusj?

Er du blitt helt paranoid Sør? :-)

Med lattermild hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Spørsmålet var:

Hvorfor kunne de ikke bare gitt dem en lapp med baggasje-nummeret på?

Med vennlig hilsen

Ja si det, man tager hva man haver, ressursene i den etaten er ikke noe å skryte av. Hva med å ta inn færre og behandle resten bedre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ærlig talt det er årsaken til at norsk politi merker asylsøkerne og bagasjen med tusj?

Er du blitt helt paranoid Sør? :-)

Med lattermild hilsen

Nei, jeg tror det skyldes mangel på respekt for andre mennesker. Enkelt og greit.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du skriver: "Gule stjerner var forbeholdt jøder, Sør, og brukes også i dag i overført betydning."

Ja - de hadde f. eks. rosa trekanter for andre...

Å merke mennesker som kveg er under enhver kritikk.

Hvorfor kunne de ikke bare gitt dem en lapp med baggasje-nummeret på?

Med vennlig hilsen

Kanskje du skulle spurt dem om det - og til og med kanskje fått en meget god forklaring?

Å reagere på dette vil, som i så mange andre saker, kun medføre at de som reagerer møter mindre forståelse, respekt og medfølelse for det som virkelig betyr noe.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...