Gå til innhold

Norsk politi merker asylsøkere med tusj


Goliath

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner historien veldig godt fordi jeg har satt meg inn i den.

Men å trekke med seg følelser fra over 50 år tilbake tjener ingen. En av mine slektninger overlevde den tida og har STORE problemer med f eks å høre tysk språk. Men h*n ber meg ikke å ha fordommer og kopiere det til vår tid.

Ettersom du nå innrømmer at du kjenner historien, er det dobbelt alvorlig at du tilsynelatende kan akseptere at mennesker merkes som kveg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 237
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    68

  • Goliath

    63

  • Ulv I Faarikaal

    24

  • Taj Mahal

    17

Mest aktive i denne tråden

På fødeavdelingene merkes barna rundt arm og fot. Hvordan eller merke folk som ikke kan gjøre rede for seg (enten fordi de er nyfødte eller fordi de ikke snakker språket).

Hei,

Joda, men man skriver ikke fødselsnummeret med tusj på huden av babyer...

Ei heller på eldre på pleiehjem.

Det har noe med verdighet å gjøre.

Her kunne de jo bare ha skrevet nummeret på en lapp og gitt den til asylsøkerene...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Er dette kun et sterkt innslag av dobbeltmoral, eller ligger det noe annet bak?"

Ja, det du skriver er et "sterkt innslag av dobbelmoral". Din dobbelmoral.

Hvis de hadde skrevet fødselsnummeret i pannen på etnisk norske barn på en fødselsstue hadde du reagert. Og du ville aldri skrevet om hvor "ufarlig" det var.

Hvis de skrev nummeret på armene til eldre nordmenn på pleiehjem, ville du skrevet hvor grusomt dette var. Eller, du ville aldri postet innlegget ditt.

Men her er det, som kjent, snakk om *asylsøkere*, (som i likhet med jødene var på vei til et mottak - noe som gir sterkere assossiasjoner) og da mener du plutselig det er "OK"?

Politiet kunne bare gitt dem en papirlapp med nummeret til bagasjen sin på....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Ettersom du nå innrømmer at du kjenner historien, er det dobbelt alvorlig at du tilsynelatende kan akseptere at mennesker merkes som kveg.

Med vennlig hilsen

Altså :

det er noen tusjmerker, ikke noe annet.

Det finnes mange slike assosiasjoner, hundrevis, som folk fra den tida kan ramse opp som vekker _grusomme_ minner, men å la neste generasjon få det med seg er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autobahn'er er en idé som er over 100 år gammel.

Jeg går utifra at du også synes det er "OK" at vi merker pensjonister på aldershjem med et nummer på pannen, slik at vi kan holde styr på dem?

Med vennlig hilsen

Spiller ingen rolle hvem som hadde ideen, det var Hitler som gjennomførte det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de eksemplene du oppgir merker menneskene. Du kan ikke sammenligne "kølapper".

Hvorfor kunne de ikke bare gitt dem en lapp med baggasje-nummeret på?

Med vennlig hilsen

Hvis det blir funnet noe snusk i bagasjen er det enkelt å finne ut hvem som eier den. Derfor. Hvis det ble funnet narkotika fx, kunne jo eieren bare kastet lappen og nektet for at han eide det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ettersom du nå innrømmer at du kjenner historien, er det dobbelt alvorlig at du tilsynelatende kan akseptere at mennesker merkes som kveg.

Med vennlig hilsen

Daaaakar kua, skal vi ikke sette igang en aksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å ikke ha, og å være så totalt uvitende om vår historie at du faktisk ikke skjønner det.

Med vennlig hilsen

Hitler gjorde det fordi det var praktisk, ikke fordi det var rasisitisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler*

Dumhet overlater jeg til deg. Sammen med historieløshet! :-)

Med vennlig hilsen

Sør, du bruker de samme argumentene i hvert eneste innlegg. Når noen kommer med motargumenter er det kjekt å svare på dem og ikke bare komme med akkurat det samme du så i forrige innlegg. Sånn generelt liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle hvem som hadde ideen, det var Hitler som gjennomførte det!

Autobahner eksisterte før Hitler kom til makten.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir funnet noe snusk i bagasjen er det enkelt å finne ut hvem som eier den. Derfor. Hvis det ble funnet narkotika fx, kunne jo eieren bare kastet lappen og nektet for at han eide det...

*ler*

Bagasjen skulle jo utleveres til dem uansett, Spirito.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså :

det er noen tusjmerker, ikke noe annet.

Det finnes mange slike assosiasjoner, hundrevis, som folk fra den tida kan ramse opp som vekker _grusomme_ minner, men å la neste generasjon få det med seg er feil.

Det er fremdeles mennesker som lever som ble "påskrevet"...

Uansett er det feil å behandle mennesker som kveg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hitler gjorde det fordi det var praktisk, ikke fordi det var rasisitisk...

Å merke mennesker (f. eks. eldre mennesker på et aldershjem) er ikke "praktisk" men nedvedigende, og totalt forkastelig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør, du bruker de samme argumentene i hvert eneste innlegg. Når noen kommer med motargumenter er det kjekt å svare på dem og ikke bare komme med akkurat det samme du så i forrige innlegg. Sånn generelt liksom...

Spirito,

Du kommer med irrelevante "poeng" (Sitat: "Daaaakar kua, skal vi ikke sette igang en aksjon?") i innlegg etter innlegg.

Jeg repeterer det jeg skriver fordi diverse personer forsøker å spore av debatten, ved å snakke om "antall asylsøkere" og annet tull som ikke har noe med saken å gjøre.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Er dette kun et sterkt innslag av dobbeltmoral, eller ligger det noe annet bak?"

Ja, det du skriver er et "sterkt innslag av dobbelmoral". Din dobbelmoral.

Hvis de hadde skrevet fødselsnummeret i pannen på etnisk norske barn på en fødselsstue hadde du reagert. Og du ville aldri skrevet om hvor "ufarlig" det var.

Hvis de skrev nummeret på armene til eldre nordmenn på pleiehjem, ville du skrevet hvor grusomt dette var. Eller, du ville aldri postet innlegget ditt.

Men her er det, som kjent, snakk om *asylsøkere*, (som i likhet med jødene var på vei til et mottak - noe som gir sterkere assossiasjoner) og da mener du plutselig det er "OK"?

Politiet kunne bare gitt dem en papirlapp med nummeret til bagasjen sin på....

Med vennlig hilsen

Både eldre og syke får ofte små lapper rundt håndleddet for å si hvem de er og annen evt relevant informasjon.

Og vi har alle legitimasjon som politi o.a. kan kreve å se.

Hva er så galt med at vi forenkler identifikasjonen av disse personene for å koble person og eiendeler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autobahn'er er en idé som er over 100 år gammel.

Jeg går utifra at du også synes det er "OK" at vi merker pensjonister på aldershjem med et nummer på pannen, slik at vi kan holde styr på dem?

Med vennlig hilsen

De merket dem ikke i pannen. Det er stor forskjell på det og å gi dem et nummer på armen.

Dette ble ikke gjort for at folk skal kunne kjenne igjen asylsøkere, men fordi identifikasjonen blir enklere.

Å gi dem lapper som lett forsvinner, byttes eller jukses med er lite praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du nå innrømmer at du kjenner historien, er det dobbelt alvorlig at du tilsynelatende kan akseptere at mennesker merkes som kveg.

Med vennlig hilsen

Merkes kuer med sprittusj nå? Trodde de ble brennmerket jeg, noe helt annet enn tusj.

Er ikke du så god i historie og slikt da? Og så kommer du med slikt tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...