Gå til innhold

muskelbygning


Gjest Nybyggern

Anbefalte innlegg

Gjest Nybyggern

Hei jeg er en 16 år gammel gutt som er intresert i å "bygge opp" kroppen min. Og få et pumpa look liksom. Jeg har i 2,5 uker kjørt et programm jeg kjøpte over internett, dette skulle være akkuratt for dette. Treningsprogrammet bygger veldig på få repitisjoner og tunge vekter. Jeg trener kun 3 ganger i uken. De fleste øvelsene er slik : 2 oppvarmingsett av 8 rep, 1 set av 8-6 rep, så 1 sett av 6-4, så ett av 4-2, så et på 1-2 rep og til slutt et "burnout" set av 10-12 rep, og til slutt en isolasjonsøvelse av lett vekt til "musclefailure". Da jeg møtte på en instruktør igår sa han at et slikt programm var for proforsjonelle og ville gi meg styrke, ikke noe større muskelvolum, skulle jeg få det måtte jeg kjøre vært sett på ca. 10 rep. Stemmer dette ???

+ at han mente så få repitisjoner ville sette meg i en veldig stor risiko for å få ledd og scene skader.

Ved siden av kjører jeg et helt bestemt koshold a' 6 måltider per dag der hvert består av ca. 30% karbohydrater, 30 % fett og 40 % proteiner. Jeg bruker suplementene whey protein, kreatin, linfrøolje, vitamin C(3x1000mg per dag!) og multivitamin.

Før jeg begynnte med dette programmet hadde jeg ikke drivet nesten noe med styrketrening. Er dette kostholdet nødvenig? Kaster jeg bare bort penger på disse tilskuddene og all maten eller vill det gi meg en mye raskere framgang å spise slik???

Jeg har gått opp ca. 0,7 kg hittil..

En annen ting jeg lurer på er; Jeg tror ikke jeg er fullt utvokst ennå og lurer på om slik kost eller trening kan stopppe veksten min (i høyde)???

Tenker særlig på når jeg kjører helt ned til 1-2 rep. på øvelser for beina.

Hvis noen har noen kommentarer, tips eller treningsoplegg som de tror ville passe bedre for å oppnå målet mitt hadde jeg vært glad om noen kunne svare på dette innlegget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1-6 rep bygger nok mest styrke og det er litt få rep for din alder. 6-8 rep gir veldig god økning i masse.

Mange vil si at det er tryggere å kjøre flere rep, men på den annen side vil du aldri igjen kunne øke like fort i styrke og masse som under de første månedene. Da er det jo greit å benytte seg av dette, uansett hva du ønsker å oppnå med treningen senere.

Hvis du velger å kjøre så få rep som 6-8 i en alder av 16 år, er det viktig at du bruker perfekt teknikk og minst 2 oppvarmingsset/muskelgruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

For det første: Jeg har alltid hørt at det er lurt å kjøre noen uker (gjerne 4) med mange rep (ca 15) før man begynner på færre rep.

Grunnen til dette er at sener og senefester trenger lengre tid på å utvikle seg for å tåle større belastning enn musklene bruker på å øke i styrke.

En annen utrolig stor fordel er at med lettere vekter og flere rep får du virkelig sjansen til å innarbeide teknikken. Å trene med rett teknikk er noe av det viktigste når du skal bli sterkere og større.

Skal du bli flink til å bygge er det lurt å lære seg teknikkene samtidig alltid videre fokusere på om du løfter rett. Det er mye vanskeligere å løfte rett enn de fleste tror. En haug med folk rundt forbi trener med dårlig teknikk. Dermed får de ikke den framgangen de kunne fått og kaster vekk mye tid. I tillegg utsetter en seg mye lettere for skader om en trener med dårlig teknikk. Blir du skadd går du glipp av en masse trening og det gir ikke framgang.

Let på nettet, spør folk som har peiling om å se på deg og fokuser på å gjør hele rolige bevegelser uten å vugge rundt og vri deg. Stopp settet når du ikke klarer å gjøre løftet perfekt.

Har du sjekket ut John Gunnar Oppheim sin nettside? Han tilbyr skreddersydde programmer ut fra de målsettinger og den tidligere erfaringen du måtte ha. Ut fra egne erfaringer kan jeg anbefale ham på det varmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-6 rep bygger nok mest styrke og det er litt få rep for din alder. 6-8 rep gir veldig god økning i masse.

Mange vil si at det er tryggere å kjøre flere rep, men på den annen side vil du aldri igjen kunne øke like fort i styrke og masse som under de første månedene. Da er det jo greit å benytte seg av dette, uansett hva du ønsker å oppnå med treningen senere.

Hvis du velger å kjøre så få rep som 6-8 i en alder av 16 år, er det viktig at du bruker perfekt teknikk og minst 2 oppvarmingsset/muskelgruppe.

Du har fått veldig bra råd over her, så jeg vil bare videreføre det beste råde jeg har fått noen gang. Varm opp, det er så utrolig viktig å varme opp skikkelig. Kjør et sett meg lette vekter, og da mener jeg latterlig lette. Selv kjører jeg 12-15 reps i oppvarmingen(enkelte vil si du må ta enda flere) selv om jeg kjører 6 reps perioden min. Du vil spare deg selv for mye skader hvis du gjør oppvarming til en obligatorisk del av treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei!

Jeg vil anbefale at du ligger på minimum 6 reps. 10 reps er fint. Personlig ville jeg anbefale at du la et godt grunnlag med trening som innebar mindre intensitet før du satte i gang med så hard trening som dette. I starten kan det lønne seg å trene med større volum og ikke så tungt. Kostholdet er viktig, og supplementene vil kun gi større framgang på toppen av et fungerende basis kosthold. Sammenlagt spiller ernæringen en avgjørende rolle for treningens framgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei!

Jeg vil anbefale at du ligger på minimum 6 reps. 10 reps er fint. Personlig ville jeg anbefale at du la et godt grunnlag med trening som innebar mindre intensitet før du satte i gang med så hard trening som dette. I starten kan det lønne seg å trene med større volum og ikke så tungt. Kostholdet er viktig, og supplementene vil kun gi større framgang på toppen av et fungerende basis kosthold. Sammenlagt spiller ernæringen en avgjørende rolle for treningens framgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har fått veldig bra råd over her, så jeg vil bare videreføre det beste råde jeg har fått noen gang. Varm opp, det er så utrolig viktig å varme opp skikkelig. Kjør et sett meg lette vekter, og da mener jeg latterlig lette. Selv kjører jeg 12-15 reps i oppvarmingen(enkelte vil si du må ta enda flere) selv om jeg kjører 6 reps perioden min. Du vil spare deg selv for mye skader hvis du gjør oppvarming til en obligatorisk del av treningen.

Overbelastning er grunnen til muskelvekst. Muskelvekst er en tilpasningsprosess. Musklene svarer i form av å vokse for å tilpasse seg overbelastningen.

Hvis du ikke mater musklene dine med konstant overbelastning så vokser de ikke - enkelt og greit. Og hva er overbelastning? Hvertfall ikke 15 reps! Høye reps gir melkesyre, dette er dårlig for muskeltilveksten. 4-6 reps er det du trenger. Høyt inntak av proteiner er avgjørende. Muskler ER proteiner. De reparerer muskelvevet etter at overbelastningen mikroskopisk har revet dem opp. Det er dette som er muskelbygging!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...