Gå til innhold

Slutte i terapi?

Anbefalte innlegg

Så kom vi endelig dit: Han spurte om jeg ville slutte hos ham og begynne hos en annen, ettersom vi har så få resultater å vise til etter tre års terapi.

Og det var da det slo meg; sammen med en bølge av deilig frihetsfølelse: Jeg kan jo slutte helt og holdent! Ingen mer terapi! Hurra - så deilig det hadde vært! Er dette en vanlig reaksjon? Trodde jeg ville føle meg forlatt og forrådt av psykiateren min...

Men så kommer følelsen av å henge i løs luft - over stupet - han er det eneste faste holdepunktet jeg har. Til tross for at jeg har mistet tilliten og troen på ham. Og med det kommer: Hjelper det virkelig med en ny, dersom jeg ikke bare har mistet troen på ham, men også hele psykiatrien? Burde ikke håpet gjenfinnes hvor det er mistet? Og dersom jeg ikke stoler på min nåværende psykiater etter tre år - og så begynne på nytt - vil ikke det også ta mange år før vi i det hele tatt kommer i gang?

Sitter her og føler meg litt rådvill. Må bestemme meg innen imorgen for hva jeg vil, men jeg vil jo ingenting annet enn å avslutte alt: Terapien, livet. Kanskje er det en innleggelse jeg trenger, etter å ha vært sengeliggende i tre uker med depresjon?

Etter hvor lang tid oppgir man pasientene? Er det riktig å oppgi dette, selv om jeg vet at det er hans fortjeneste at jeg ikke er innlagt prdd.? Altså må terapein ha en viss effekt...

At alt skal være så vanskelig! Kunne vi enda bare ha begynt helt på nytt...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85346-slutte-i-terapi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mia-veronica

Hei Ulva.

Kan du ikke ta noen timer hos en annen/ny behandler og så vurdere om du skal slutte i terapi? Trenger du å gjøre noe så drastisk som å slutte tvert?

Når det gjelder den behandleren du har nå, så kan det jo være at dere har kjørt dere fast i et uheldig mønster? Kanskje nye synspunkter ang. deg og din situasjon fra en annen behandler er akkurat det som trengs nå?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85346-slutte-i-terapi/#findComment-463782
Del på andre sider

Hei ulva!

Psykiateren din har vel ikke gitt deg opp - men gitt deg et valg mht hvorvidt du ønsker å fortsette i behandling hos ham...

Noen ganger kan en lang pause være bra - kanskje et år eller flere uten terapi. Kanskje er det mulig å være engasjert i å få til hverdagen og ikke i å forandre seg selv eller livet. Kanskje er det mulig å jobbe med å akseptere mer enn protestere på virkeligheten...?

Det viktige nå er vel at du foretar noen aktive valg selv - ingen kan vite sikkert hva som er best mht fremtiden og behandling...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85346-slutte-i-terapi/#findComment-463971
Del på andre sider

Hei Ulva.

Kan du ikke ta noen timer hos en annen/ny behandler og så vurdere om du skal slutte i terapi? Trenger du å gjøre noe så drastisk som å slutte tvert?

Når det gjelder den behandleren du har nå, så kan det jo være at dere har kjørt dere fast i et uheldig mønster? Kanskje nye synspunkter ang. deg og din situasjon fra en annen behandler er akkurat det som trengs nå?

Jeg ville forandre overskriften, ulva. Og poenget.

Jeg har skiftet behandler tre ganger. Like vondt og smertefult hver gang. Men jeg tror, når jeg ser tilbake, at det var riktig i min prosess. -Men herregud så forferdelig og så vondt.

Nå står jeg ved terskelen til en alenetilværelse etter 6 år.

Første skifte hadde jeg etter 1 år. Så gikk jeg 3 år til neste. Deretter hang jeg i løse lufta (gikk hos fastlege) i 2 år. Jeg kaller ikke det terapi. Så endte jeg opp hos den siste nå. Det nærmer seg 2 år hos henne.

Jeg håper og tror at det skal gå bra nå. Jeg har vært livredd for denne avslutningen og har sagt til psykologen at hun må hjelpe meg med å rive meg løs fra henne.

Hos hun jeg gikk i tre å fikk jeg mange vonde følelser i avslutningen som har hengt i helt til nå.... Jeg tror sistemann har gjordt underverker med meg.

Alle tre har gjordt det, men de har hatt sin misjon der de har vært i prosessen.

Jeg tror også at nr.2 ikke kunne hjelpe meg slik nr. 3 i rekka har gjordt.....Det har med tilnærmingsmåten faglig å gjøre...

Det kan også være slik at noen behandlere ikke har kunnet hjelpe meg (kjemi og faglig dyktighet).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85346-slutte-i-terapi/#findComment-464127
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke undertegnet

Kan du ikke spørre om du kan få 'permisjon' fra han da? Prøve en annen i en periode, virker ikke det bedre, og du ønsker han tilbake, så får du det. Skulle vel være mulig.

Det kan være noe med din og hans personlighet som trigger hverandre på en måte at det ødelegger for terapien. Jeg hadde det slik med min 'forrige' som også var min første utenom gruppeterapi.

Men jeg skjønte det altså ikke før jeg begynte hos den nye. Her var liksom alt helt greit fra første dag. Han 'gamle' var så lett å 'lese' på en måte at jeg fikk problemer med hans reaksjonsmønster. Tok for mye hensyn til han. Han tålte ikke så lett at jeg gikk imot han. Trodde derfor det var meg det var noe galt med. Men nå har jeg skjønt at det var noe med hans personlighet som irriterte meg litt og gjorde at jeg 'ertet' han litt. Og det tålte han ikke. Slike 'behov' har jeg overhodet ikke med denne nye, så det er ikke et fast personlighetstrekk hos meg heldigvis. Ble nesten redd for det etterhvert. (Gikk der i to år.) Nå kan jeg helt konsentrere meg om temaene. Deilig. Tenker ikke engang på hvordan terapeuten er eller ikke er. Han er liksom en ikkeperson for meg. Et redskap bare. Og det er vel slik det må være skal du få bra utbytte av det. Du må på en måte verken like terapeuten din for godt eller for dårlig, hvis du skjønner. Det virker forstyrrende på 'prosessen' tror jeg.

Konklusjonen er at magne har hatt utbytte av et bytte. Men etter som jeg husker så har du plundret ganske mye, derfor tenkte jeg at dette med en 'permisjon' kunne være en trygghet for deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85346-slutte-i-terapi/#findComment-464653
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Har du prøvd å sagt det til psykologen din? det du forklarte for "oss" her? Mulig det hadde hjulpet (men hva vet jeg..er jo ingen proff heller... tenkte bare jeg skulle dele min mening..). Si det til han du! Hadde jeg gjort.. think about it:) klem.

Ville bare si at jeg hadde sansen for det nicket ditt! Hehe. Det hadde igrunnen passte på meg også...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85346-slutte-i-terapi/#findComment-464655
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...