Gå til innhold

OL uten kosttilskudd


jul_hansen

Anbefalte innlegg

Noen her som tror at vi kan ta noen medaljer i fremtidige OL hvis staten forbyr utøverene å ta kosttilskudd?

Personlig mener jeg at han luringen som kom med dette forslaget er naiv og ikke vet hva han prater om.

Uten kosttilskudd måtte jo utøverene hatt 10.000,- i matpenger hver måned for å få i seg en brøkdel av de nærnigsstoffene de får i seg i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei hadde nok ikke kommi langt der igården..

Disse gutta trenger mer næring enn de fleste av oss, og dopingpolitikken har vel alltid vært naiv. Er vel derfor doperne ligger milevis forran dopinggjerne og ikke klarer å ta andre enn de som driter seg ut på feil kosttilskudd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hadde nok ikke kommi langt der igården..

Disse gutta trenger mer næring enn de fleste av oss, og dopingpolitikken har vel alltid vært naiv. Er vel derfor doperne ligger milevis forran dopinggjerne og ikke klarer å ta andre enn de som driter seg ut på feil kosttilskudd....

I Aftenposten var det et godt innlegg om kosttilskudd, som skilte mellom vanlig kosttilskudd (jern, vitaminer, og slikt som visse utøvere kan ha mangel på) og ergogene (arbeidsevneøkende) kosttilskudd som skal forbedre prestasjonsevnen. Men selv der manglet kosttilskudd som dere vel mener over, nemlig proteinpulver eller annet som egentlig bare skal være næring (proteiner, fett eller karbohydrater) for å fylle opp behovet utover det man rekker å få i seg fra vanlig mat. Selv lille meg tar en proteindrink i ny og ne, fordi kostholdet mitt er litt proteinfattig - kan ikke tenke meg at det er skummelt i det hele tatt.

Altså: kunne journalister og andre være litt mer presise og ikke minst vite litt mer om det de skriver om, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Aftenposten var det et godt innlegg om kosttilskudd, som skilte mellom vanlig kosttilskudd (jern, vitaminer, og slikt som visse utøvere kan ha mangel på) og ergogene (arbeidsevneøkende) kosttilskudd som skal forbedre prestasjonsevnen. Men selv der manglet kosttilskudd som dere vel mener over, nemlig proteinpulver eller annet som egentlig bare skal være næring (proteiner, fett eller karbohydrater) for å fylle opp behovet utover det man rekker å få i seg fra vanlig mat. Selv lille meg tar en proteindrink i ny og ne, fordi kostholdet mitt er litt proteinfattig - kan ikke tenke meg at det er skummelt i det hele tatt.

Altså: kunne journalister og andre være litt mer presise og ikke minst vite litt mer om det de skriver om, så...

Jeg leste det samme, men så lenge utøverne kjøper tilskuddet i norge (viktig!) og bruker annerkjente produsenter er det ikke noe problem å dytte i seg så mye proteiner man vil.

Det er mye av det man kjøper i utlandet av relativt ukjente produsenter som man ikke alltid kan stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

I Aftenposten var det et godt innlegg om kosttilskudd, som skilte mellom vanlig kosttilskudd (jern, vitaminer, og slikt som visse utøvere kan ha mangel på) og ergogene (arbeidsevneøkende) kosttilskudd som skal forbedre prestasjonsevnen. Men selv der manglet kosttilskudd som dere vel mener over, nemlig proteinpulver eller annet som egentlig bare skal være næring (proteiner, fett eller karbohydrater) for å fylle opp behovet utover det man rekker å få i seg fra vanlig mat. Selv lille meg tar en proteindrink i ny og ne, fordi kostholdet mitt er litt proteinfattig - kan ikke tenke meg at det er skummelt i det hele tatt.

Altså: kunne journalister og andre være litt mer presise og ikke minst vite litt mer om det de skriver om, så...

Hei

Proteinpulver vil klassifiseres som kosttilskudd fordi det gir ekstra tilførsel av næringsstoffet protein. Proteinpulver kan brukes hvis du ikke klarer å få i deg nok protein gjennom kosten. Det er imidlertid relativt enkelt å få i seg nok fra mat og drikke, selv for de som har det største proteinbehovet (ved mye styrketrening og ønske om økning i muskelvekt). Da tar jeg utganspunkt i at du har et kaloriinntak som dekker kaloriforbruket ditt. Det er ikke farlig å bruke proteinpulver, men som nevnt ikke nødvendig eller hensiktsmessig hvis proteininntaket gjennom kosten er tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

I Aftenposten var det et godt innlegg om kosttilskudd, som skilte mellom vanlig kosttilskudd (jern, vitaminer, og slikt som visse utøvere kan ha mangel på) og ergogene (arbeidsevneøkende) kosttilskudd som skal forbedre prestasjonsevnen. Men selv der manglet kosttilskudd som dere vel mener over, nemlig proteinpulver eller annet som egentlig bare skal være næring (proteiner, fett eller karbohydrater) for å fylle opp behovet utover det man rekker å få i seg fra vanlig mat. Selv lille meg tar en proteindrink i ny og ne, fordi kostholdet mitt er litt proteinfattig - kan ikke tenke meg at det er skummelt i det hele tatt.

Altså: kunne journalister og andre være litt mer presise og ikke minst vite litt mer om det de skriver om, så...

Hei

Proteinpulver vil klassifiseres som kosttilskudd fordi det gir ekstra tilførsel av næringsstoffet protein. Proteinpulver kan brukes hvis du ikke klarer å få i deg nok protein gjennom kosten. Det er imidlertid relativt enkelt å få i seg nok fra mat og drikke, selv for de som har det største proteinbehovet (ved mye styrketrening og ønske om økning i muskelvekt). Da tar jeg utganspunkt i at du har et kaloriinntak som dekker kaloriforbruket ditt. Det er ikke farlig å bruke proteinpulver, men som nevnt ikke nødvendig eller hensiktsmessig hvis proteininntaket gjennom kosten er tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...