Gå til innhold

Ciparmil, vil du dele dine erfaringer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Var litt svimmel og "surrete" i hodet de første dagene, samt sov mindre(sov alt for mye før) den første tiden jeg gikk på cipramil. Vil si problemene var bagatellmessige for min del. Dog syntes jeg det var et lite helvete å slutte.. Stort fysisk ubehag(svimmel, kvalm, slapp, vondt i hodet) og psykisk veldig ustabil.

Bivirkninger utarter seg vel forskjellig fra menneske til menneske..

Mvh

Gjest Windsong

Jeg ble så kvalm at jeg var sykemeldt i 8 uker. Og fikk ilinger gjennom hele kroppen. Men la ikke på meg et gram.

Jeg har brukt Cipramil i sju uker mot angstproblemer. Føler en viss effekt, men ikke tilfredsstillende. Har noe færre panikkanfall, men den generelle uroen jeg sliter med gnager som bare det. Men akkurat søvnmønsteret har jeg merket en gunstig effekt på - Jeg er våknere om morgenen. I årevis har jeg hatt et kjempeproblem med morgentretthet, men etter en uke på Cipramil var jeg plutselig blitt en morgenful :o).

Jeg har ikke bivirkninger utover at jeg hadde elendig matlyst første uka. Det normaliserte seg igjen, og jeg har heller gått ned enn opp i vekt.

Siden jeg ikke har hatt tilfredsstillende effekt av Cipramilen, snakket psykiateren om å forsøke Efexor i stedet. Menmen, man får ta det som det kommer. Det kan jo hende du har bedre effekt av Cipramil enn jeg har hatt.

Om du begynner på laveste dose og trapper sakte opp til vedlikeholdsdose, så trenger du ikke få bivirkninger i det hele tatt.

Gjest ikke undertegnet

Opp 20 kg. Har gått ned bare 5.

Går nok lettere å gå ned hvis en er yngre. Er snart 50, så da blir det jo generelt vanskeligere å gå ned i vekt (hører jeg de sier).

Jeg ble veldig 'flat' i humøret med Cipramil.

Svetting er en annen bivirkning jeg husker godt.

Annonse

Gjest ikke undertegnet

Opp 20 kg. Har gått ned bare 5.

Går nok lettere å gå ned hvis en er yngre. Er snart 50, så da blir det jo generelt vanskeligere å gå ned i vekt (hører jeg de sier).

Jeg ble veldig 'flat' i humøret med Cipramil.

Svetting er en annen bivirkning jeg husker godt.

En ting jeg glemte å nevne. Cirpramil gjorde meg totalt flat i humøret. Reagerte verken på godt eller vondt. For meg som er et følelsesmenneske var det nesten som å være levende død.

Med Efexor så slapp jeg det. Kunne fortsatt føle glede og tristhet på en normal måte.

Gjest ikke undertegnet

Jeg har brukt Cipramil i sju uker mot angstproblemer. Føler en viss effekt, men ikke tilfredsstillende. Har noe færre panikkanfall, men den generelle uroen jeg sliter med gnager som bare det. Men akkurat søvnmønsteret har jeg merket en gunstig effekt på - Jeg er våknere om morgenen. I årevis har jeg hatt et kjempeproblem med morgentretthet, men etter en uke på Cipramil var jeg plutselig blitt en morgenful :o).

Jeg har ikke bivirkninger utover at jeg hadde elendig matlyst første uka. Det normaliserte seg igjen, og jeg har heller gått ned enn opp i vekt.

Siden jeg ikke har hatt tilfredsstillende effekt av Cipramilen, snakket psykiateren om å forsøke Efexor i stedet. Menmen, man får ta det som det kommer. Det kan jo hende du har bedre effekt av Cipramil enn jeg har hatt.

Om du begynner på laveste dose og trapper sakte opp til vedlikeholdsdose, så trenger du ikke få bivirkninger i det hele tatt.

Stort sett bare positive erfaringer. Jeg la ikke på meg, gikk ned 4-5 kg, noe som jeg tror skyldes økt aktivitet. Fikk mye mer ovrrskudd. Men jeg sov dårlig den første tiden, dette jevnet seg ut etter ca 1mnd. Etter ca 1/2 års bruk merket jeg riktignok at jeg var mer glemsom og surrete, men jeg fungerte i jobb som vanlig.Men jeg synes det er litt rart at du får disse tablettene for å endre søvnmønsteret, hvis det er "bare" det, burde du vel heller fått noen sovepiller som ikke er vanedannene, f.eks. vallergan.

Cipramil flater ut følelsene, noe de også gjorde i mitt tilfelle. Forøvrig gikk det greit å slutte også.

Gjest aldri mer

En ting jeg glemte å nevne. Cirpramil gjorde meg totalt flat i humøret. Reagerte verken på godt eller vondt. For meg som er et følelsesmenneske var det nesten som å være levende død.

Med Efexor så slapp jeg det. Kunne fortsatt føle glede og tristhet på en normal måte.

Jeg ble også flat. Mistet all gleden men depresjonen satt i selv det det hjalp endel.

Hei.

Jeg har vel brukt Cipramil 20mg. nå i sikkert over 50 dager (Husker ikke her og nå).

Og den første uken var det heller lite trivelig: Svimmel de 2 første dagene, sliten kjeve, små hodepine. Så på den 3de dagen fikk jeg monsterhodepine som var ille. Dagen etterpå normal hodepine, og det var alt.

Jeg hadde altså noen få bivirkninger den første uken, men det var også alt. Jeg har ikke lagt på meg noe, og heller ikke mistet vekt pga. Cipramil.

Sexlyst forsvant vel egentlig, men ærlig talt så var ikke det noe jeg brydde meg om der og da (i begynnelsen), for den verste bivirkninga av alle er vel depresjonen ikke sant?

Ellers, hva har medisinen gjort mot depresjonen og angsten min? Vel, jeg la ikke merke til noen forandringer i begynnelsen, men nå tror jeg at jeg kan se at ting "skjer", flere dager som er gode enn onde, fremdeles er ting tungt, men jeg kan gå ut å handle uten å være nervøs f.eks..

Depresjonen min ser ut til å være av svakere grad enn før. (Har også vært i terapi, så det kan sikkert også være en faktor her)

Når det gjelder "flating" av følelsene sine så tror jeg ikke, eller, -vet- ikke om det har skjedd. Som jeg sa, jeg har gode dager av og til, og da smiler jeg, ler, etc.. Og det virker da rimelig "normalt" for meg da.. :)

Det er så mange forskjellige erfaringer med SSRI, du får bare prøve, og vær tolmodig - Det tar tid. Men det er verdt å kunne smile, kunne le, og det å kunne føle ro igjen...

Bruker Cipramil nå og har benytta det i en periode tidligere. Har ikke opplevd vektøkning. En del kvalme og jævla mye gjesping (!) de første dagene, men det var forbigående.

Ellers relativt god effekt mot depresjonen, kan også merke en generell "nevrosedempende" virkning, noe jeg tror er felles for SSRIene. Ser at mange nevner flatt følelsesliv som en bivirkning; jeg opplever også dette til en viss grad, en viss indifferens i forhold til ting, men for mitt vedkommende er dette på alle måter å foretrekke i forhold til depresjonen. Er ellers jevnt over happy, men kan bli temmelig kokelimonke i og noe ustabil i fylla.

Det er ellers viktig å trappe langsomt ned når du seponerer, for å unngå bivirkninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...