Gå til innhold

Efexor - erfaringer søkes

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Ta et søk. Ligger MYE her fra før.

Kort fortalt er min erfaring at Efexor er en virksom medisin på generell angst.

Fikk et par panikkangstanfall nattestid i oppstartsfasen og en del strømilinger i hodet.

Senere var det svettingen som var verst. Og mangel på konsentrasjon.

Men den virket, det må jeg si.

Det verste med Efexor for meg var seponeringsproblemene. Fikk en voldsom uro og ble fort agressiv. Ufyselig. Ble bedre måned for måned. Nå er jeg snart like god som før Efexor, men nå mangeler det også bare et par måneder på et år.

For meg så ble det derfor slik at virkningen ikkehelt var verdt det som jeg måtte gjennom etterpå.

Cipramil gav meg ikke seponeringsproblemer, men den hadde jeg derimot veldig mye bivirkninger med.

Blir det noen 'neste gang' for meg , blir det over på stemningsstabiliserende. Lamictal. Men lysten til nye eksperimenteringer er svært lav, så får håpe jeg slipper.

Du må nesten bare prøve deg fram. Kanskje Efexor passer deg bra. Ingen kan love noe som helst. Ingen fasit finnes dessverre.

eg går på efexor. i likhet med ikke undertegnet her, fikk eg panikkangstanfall i oppstarten (hadde ikkje hatt det før), men ellers lite bivirkninger.

men pga angstbivirkningen, trappa legen min opp dosen langsomt, så det tok ei stund før den virka - muligens halvannen måned eller meir. eg regner med at virkningen ville ha komme raskere dersom det blei trappa opp raskere.

no har eg gått på efexor i 2 år og 2 mnd, og har god effekt av den. eg forsøkte seponering ein gang, men droppa det, fordi det var for tidlig. men eg regner med å få kraftige seponeringsbivirkninger når eg skal seponere, fordi eg kan kjenne såkalte "strømstøt" i hodet berre eg er litt sein med å ta den ein dag, og eg kjente -mykje- til det da eg forsøkte å seponere.

eg vil tru at dei kraftige seponeringsbivirkningene er noko individuelt, det er sikkert mange som ikkje har hatt slike problemer. og det er sikkert også mange som har hatt tilsvarende problemer på andre ssri. så å velge ssri-merke framstår for meg som noko lettere tilfeldig....ut fra kva den enkelte lege har erfaring med. (no skulle eg ønske nhd var her for å korrigere meg...)

men anyway - du var jo ute etter andres erfaringer, og ikkje legesvar. eg har som sagt god effekt av efexor no, og kan man leve med muligheten for bivirkninger ved oppstart/seponering (som er sannsynlig uansett merke), så er efexor eit bra valg. trur eg.

Gjest Windsong
  ikke undertegnet skrev (På 31.1.2003 den 7.25):

Ta et søk. Ligger MYE her fra før.

Kort fortalt er min erfaring at Efexor er en virksom medisin på generell angst.

Fikk et par panikkangstanfall nattestid i oppstartsfasen og en del strømilinger i hodet.

Senere var det svettingen som var verst. Og mangel på konsentrasjon.

Men den virket, det må jeg si.

Det verste med Efexor for meg var seponeringsproblemene. Fikk en voldsom uro og ble fort agressiv. Ufyselig. Ble bedre måned for måned. Nå er jeg snart like god som før Efexor, men nå mangeler det også bare et par måneder på et år.

For meg så ble det derfor slik at virkningen ikkehelt var verdt det som jeg måtte gjennom etterpå.

Cipramil gav meg ikke seponeringsproblemer, men den hadde jeg derimot veldig mye bivirkninger med.

Blir det noen 'neste gang' for meg , blir det over på stemningsstabiliserende. Lamictal. Men lysten til nye eksperimenteringer er svært lav, så får håpe jeg slipper.

Du må nesten bare prøve deg fram. Kanskje Efexor passer deg bra. Ingen kan love noe som helst. Ingen fasit finnes dessverre.

Takk skal dere ha!

Det med panikkangst hørtes jo ikke spesilet innbydende ut, men så lenge det bare er forbigående så... Jeg begynner jo nesten å bli vant til det i utgangspunktet ;-).

Jeg har forresten erfaringer med Lamictal mot epilepsi, og det var problemfritt for meg. Det er viktig at du trapper laaangsomt opp til vedlikeholdsdosen, da er bivirkninger mindre sannsynlig.

Efexor er vel noe forskjellig fra SSRI ved at det i tillegg til serotonin påvirker noradrenalin (obs jeg er ikke lege).

Jeg skal gi det en kjangse, for nå går jeg snart på veggen...

Windsong skrev (På 31.1.2003 den 13.56):

Takk skal dere ha!

Det med panikkangst hørtes jo ikke spesilet innbydende ut, men så lenge det bare er forbigående så... Jeg begynner jo nesten å bli vant til det i utgangspunktet ;-).

Jeg har forresten erfaringer med Lamictal mot epilepsi, og det var problemfritt for meg. Det er viktig at du trapper laaangsomt opp til vedlikeholdsdosen, da er bivirkninger mindre sannsynlig.

Efexor er vel noe forskjellig fra SSRI ved at det i tillegg til serotonin påvirker noradrenalin (obs jeg er ikke lege).

Jeg skal gi det en kjangse, for nå går jeg snart på veggen...

lykke til! :)

eg kom på at eg faktisk førte logg dei første 2 ukene på efexor. hjertebank, høy puls, skjelvinger dominerer. husk å ikkje drikke alkohol når du starter opp/øker dose! (les: eg har prøvd....) ;)

neuni skrev (På 31.1.2003 den 15.01):

lykke til! :)

eg kom på at eg faktisk førte logg dei første 2 ukene på efexor. hjertebank, høy puls, skjelvinger dominerer. husk å ikkje drikke alkohol når du starter opp/øker dose! (les: eg har prøvd....) ;)

...dessuten husker eg at sexlysta sank til null og blei der i ein måned. men så gjenoppretta det seg, og har vært normalt sia.

Annonse

Gjest Windsong
  neuni skrev (På 31.1.2003 den 15.04):

...dessuten husker eg at sexlysta sank til null og blei der i ein måned. men så gjenoppretta det seg, og har vært normalt sia.

Kva skjer om ein drikk alkohol i oppstarten eller ved doseauke? (Eg er berre nysgjerrig, har ikkje tenkt å gå på fylla for å finne det ut ;-) )

Windsong skrev (På 3.2.2003 den 6.13):

Kva skjer om ein drikk alkohol i oppstarten eller ved doseauke? (Eg er berre nysgjerrig, har ikkje tenkt å gå på fylla for å finne det ut ;-) )

ehh...vel, mitt bivirknings-panikkangstanfall i oppstarten på efexor kom grytidlig om morran etter å ha inntatt alkohol på kvelden. er ikkje i tvil om at det var iallfall -ein- sammenheng. i loggen min fra dei to vekene har eg også skrive at eitt glass rødvin på ein fest gikk rett i fletta på meg ;)

men etter tilvenningsperioden gikk det fint å nyte alkohol, eg merker ingenting spesielt no sammenligna med før eg begynte på medisinen. tåler like mykje som før. men det må nok kvar enkelt prøve seg fram til, trur eg - kor mykje ein tåler når ein går på medisin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...