Gå til innhold

ikke les

Anbefalte innlegg

frosken skrev (På 2.2.2003 den 15.26):

Hei goliane:-)

Jeg er som regel enig i det meste av det du skriver - men i dette innlegget til trrrish skriver du noe som jeg ikke synes er så klokt:

"Tror nå jeg ville vært lettet hvis legen mente jeg var frisk nok til å klare meg uten medisin eller innleggelse".

Slik jeg ser det er det ikke nødvendigvis de "sykeste" som får medikamenter eller legges inn - i like stor grad er det de som har en type problemer som er egnet for den type behandling. Mange av de som sliter med personlighetsforstyrrelser opplever at hjelpeapparatet ikke har så mye å tilby - medikamenter har begrenset virkning og innleggelser kan virke mot sin hensikt fordi de kan øke tendensen til regresjon istedenfor det motsatte.

I min omgangskrets har det gått bedre på lang sikt med personer som har diagnosen bipolar lidelse - selv om dette er ansett som en alvorlig sinnslidelse - enn de som har vært preget av personlighetsforstyrrelser. De med bipolar lidelse har hatt svært god effekt av medikamenter - og opplever seg selv som "friske" mesteparten av tiden. De som derimot har hatt lettere problemer i utgangspunktet har ikke orket å gjennomføre den langvarige egeninnsatsen som kreves for å bli bedre - og har endt opp svært pregede av sine problemer. Dette gjelder selvfølgelig ikke uten unntak!

Grunnen til at jeg skriver om dette er at min erfaring er at en del selvskading og utagering foregår i håp om å få hjelpeapparatet til å forstå lidelsens styrke. En del bærer også i seg dype behov for omsorg og ivaretakelse - og forestiller seg at sykehusinnleggelser skal gi den trygghet og nærhet de savner. Slik er det dessverre normalt ikke i virkeligheten - og i allefall ikke for de som sliter med nærhet i utgangspunktet...

Jeg vet ikke om jeg har uttrykt så klart hva jeg mener - men du får uansett ha en fortsatt god søndag!

Skjønner godt hva du mener, og er ikke uenig med deg.Ser klart at sjølskading er en måte å be om hjelp på, samtidig som fysisk smerte også døver den psykiske smerten for en liten stund.

Vet også at det ikke alltid er de sykeste som får innleggelse, fordi psykiatrien ikke har noe reelt tilbud til dem.

Formuleringen min til trrrish var kanskje uheldig. Selv har jeg aldri hatt behov for psykiatrisk hjelp, og burde derfor ikke synse om hvordan jeg tror jeg ville ha taklet en sånn situasjon.

Har ei datter med en alvorig personlighetsforstyrrelse (sjølskading, overdoser, utagering), så jeg vet litt om hva som fungerte og ikke fungerte i forhold til henne. Innleggelse fungerte dårlig. Medisinering fungerte meget dårlig. Fengselsopphold og kognitiv terapi fungerte!

Datteren min er på vei til å bli frisk. Det har krevd en stor egeninnsats henne. Hun ønsker nå å få en utdannelse der hun kan hjelpe andre i samme situasjon.

Jeg er kjempestolt av datteren min.

Så til dere som sliter med samme problematikk: Det går an å bli frisk, men det er en smertefull prosess.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91649-ikke-les/page/2/#findComment-507079
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...