Gå til innhold

Innbilde seg en psykose?

Anbefalte innlegg

Gjest Frk.Nothing

Avogtil lurer jeg på om jeg kan innbilde meg selv at jeg er psykotisk når jeg ikke er det.. jeg har vært lettere psykotisk før, men

f.eks i går før jeg la meg, ble jeg plutselig helt overparanoid og fikk følelser av at vinden ute skulle ta meg, og hørte bilene utenfor, selv om vinduet var lukket godt igjen.. Jeg følte på meg at jeg gikk inn i noe, og når telefonen ringte var det som om jeg hoppet ut av noe. Men jeg lurer på om det kan være at jeg innbilder meg at jeg er psykotisk pga det har vært mye oppstyr rundt det i det siste? Eller vil dere si det kan kalles en psykose?

..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/91891-innbilde-seg-en-psykose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mia-veronica

Ut fra det lille du skriver, ville jeg vel si at dette ikke er noen psykose. Psykose er vel neppe noe du er i et øyeblikk for så å "hoppe ut av" i neste øyeblikk.

Dette er bare min oppfatning, jeg er ikke lege eller noe, men har slitt med tunge psykoser selv. Det som sterkest preger mine psykoser, er vrangforestillninger og hallusinajoner.

Det er riktig det du sier at en psykose forverrer seg med stress. Det er derfor viktig med mye ro og hvile og nok søvn. Medisiner er også et godt hjelpemiddel når man er psykotisk. Det demper tankevirksomheten.

Bruk søkefunksjonen, så finner du mye info.

Det kan være en tilstand av svekket bevissthet og forvirring. Ikke nødvendigvis en psykose.

Merker du at det glir ut og at du mister grepet på virkeligheten bør du ta kontakt med lege/behandler for å få medisiner evt. oppfølging på annen måte.

Tror en slik opplevelse må ha en viss intensitet og varighet om det skal klassifiseres som psykose.

Kan likevel hende du kunne finne hjelp i et antipsykotisk medikament som Haldol, feks en periode.

Det viktigste er uansett å holde seg frisk! :)

Håper det ordner seg..

Gjest Frk.Nothing

Det kan være en tilstand av svekket bevissthet og forvirring. Ikke nødvendigvis en psykose.

Merker du at det glir ut og at du mister grepet på virkeligheten bør du ta kontakt med lege/behandler for å få medisiner evt. oppfølging på annen måte.

Tror en slik opplevelse må ha en viss intensitet og varighet om det skal klassifiseres som psykose.

Kan likevel hende du kunne finne hjelp i et antipsykotisk medikament som Haldol, feks en periode.

Det viktigste er uansett å holde seg frisk! :)

Håper det ordner seg..

Takk for svar. Får høre litt rundt og se om jeg finner noe hjelp i medisiner.

Håper det ordner seg, jeg og :)

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...