Gå til innhold

Første døgn på Efexor

Anbefalte innlegg

Gjest Windsong

Så ble det til at jeg byttet ut Cipramilen med Efexor da. Psykiateren nevnte at jeg kunne oppleve litt indre uro i starten. Det var en underdrivelse! Truet meg først på skolen, men måtte dra hjem fordi jeg følte meg så inni hampen uvel. Har ikke kommet meg ut av huset resten av dagen. Mistenker denne Efexoren for å være synderen.Får bare håpe det forandrer seg til det bedre i nær framtid...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92082-f%C3%B8rste-d%C3%B8gn-p%C3%A5-efexor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenkte eg skulle lime inn loggen min fra min første tid på efexor, slik at du og andre kan sjå korleis dei første to vekene forløp seg hos meg - som hadde litt bivirkninger, men ikkje verre enn at eg fortsatte. Det er jo såklart veldig individuelt hvilke/kor mykje bivirkninger man får, men slik blei det for meg:

-----------------------------------

Eventuelle fysiske reaksjoner på Efexor

01.12.2000

Kort tid etter å ha tatt den aller første pillen, var eg heilt utslått - så sliten og utkjørt i kroppen som eg ikkje kan huske å ha vært nokon gong. Kan ha vært søvnmangel (men synest ikkje den er SÅ ekstrem), eller forkjølelsen (ikkje SÅ ekstrem, den heller)........eller evt. ein kombinasjon....

Var etterkvart også uvel, nesten kvalm. Kjenner kvalmefornemmelse kvar gong eg gjesper.

02.12.2000

Sliten og lett uvel, som i går. Høg puls/hjertebank av og til, ikkje sterkt.

03.12.2000

Mindre sliten og uvel, litt hjertebank.

04.12.2000

Kl. 06.30: Våkna av hjertebank, panikkangstanfall, Legevakten. Hjertebank, skjelvinger resten av dagen. Dårlig matlyst. (Hadde drukke 3 gl vin 2 gl cognac kvelden før)

05.12.2000

Lett hjertebank, OK matlyst. Litt skjelvinger.

06.12.2000

Lettere bivirkninger: Hjertebank, skjelvinger, matthet, måtelig matlyst, litt nummenhet.

Sov til 12-13, stod opp 17.30. Måtelig matlyst.

Seinere på kvelden: Litt høgt tempo i kroppen, hektisk. Litt generell angst.

07.12.2000

Våkna 03.45 med hjertebank/høg puls, var våken i nærmere 2 timer og jobba med å kontrollere pusten. Sov deretter til 11-12-tida.

Lettere hjertebank, hektiskhet, lett generell angst.

08.12.2000

Vært i OK form, måtelig matlyst.

Litt hjertebank og høg puls seint på kvelden, fikk ikkje sove på ei stund.

09.12.2000

Sliten morgen, skjelvinger, litt hjertebank. Bedre utover dagen.

Natta: utvida blodkar på nesen. Hektisk (ganske).

10.12.2000

Sliten og hektisk (sove knappe 5 timer). Fysisk følelse av «pannebånd»/«hatt»/ «lokk» på hodet. Rød på nesen seinere på natta.

11.12.2000

Urolig i kroppen. Ellers ok. Følelsesmessig har det gått nedover over fleire dager, og nådd bunnen (?) 10.-11.12.

12.12.2000

Sove dårlig. Skjelvinger, uro i kroppen. Fått mensen. Var seint ute til ein avtale og takla fysisk stress bra. Følelsesmessig stress, derimot.... Pannebåndfølelse.

13.12.2000

Sove dårlig. Hodepine heile dagen.

14.12.2000

Sove bedre, bedre form generelt. Lett uro/skjelving. Liten matlyst, spiste kl. 09 og 01...

15.12.2000

Sove ok (men litt kort), leika snekker i studio - ok form. Blei lett svimmel når eg reiste meg etter å ha jobba lenge.

16.12.2000

Drakk 1 (stort) glass vin på fest hos går. I dag har eg vondt i hodet. Så det var tydeligvis alt eg tålte (og meir til).

Gjest annette

Hei Windsong!

Jeg har også gått på Cipramil,men bytta til Efexor.Nå har jeg gått på det i 21/2 år og er *veldig* fornøyd med den.Bruker Efexor Depot 225 mg(to tabletter).

De tar jo kanskje ikke bort all angsten og depresjonen,det gjør vel ingen tabletter,men de hjelper godt på slik at man ikke er så deprimert.Jeg har vært plaget av angstanfall...husker jeg fikk det på Rimi en gang,det var jævlig...Men etter at jeg har begynt på Efexor tar de det verste.Men jeg bruker endel andre medikamenter i tillegg.På diabetesen har jeg ikke merket noe forskjell.Efexor har ingenb innvirkning på insulinen jeg setter vaffal.

klem

Gjest Windsong

Hei Windsong!

Jeg har også gått på Cipramil,men bytta til Efexor.Nå har jeg gått på det i 21/2 år og er *veldig* fornøyd med den.Bruker Efexor Depot 225 mg(to tabletter).

De tar jo kanskje ikke bort all angsten og depresjonen,det gjør vel ingen tabletter,men de hjelper godt på slik at man ikke er så deprimert.Jeg har vært plaget av angstanfall...husker jeg fikk det på Rimi en gang,det var jævlig...Men etter at jeg har begynt på Efexor tar de det verste.Men jeg bruker endel andre medikamenter i tillegg.På diabetesen har jeg ikke merket noe forskjell.Efexor har ingenb innvirkning på insulinen jeg setter vaffal.

klem

Hei annette!

Godt å høre at du har god erfaring med Efexor! Jeg håper det går seg til for meg etter hvert også. Har mye generelle angstsymptomer i dag også, men jeg holder ut. Kom meg på skolen og gjennomførte terminprøven *stolt, selv om jeg ikke har høyere ambisjoner enn å stå om dagen*

Du er forresten ikke den eneste som har hatt angstanfall på Rimi. Det er noe dritt å få det sånne steder!!!

Annonse

Gjest Trientali

hei

jeg har også begynt på efexor for en uke siden. hvor stor dose tar du?

jeg ble anbefalt 75mg, 2 ganger om dagen, men det ble til at jeg kun greide 1 tablett om dagen. dette er egentlig ganske merkelig for jeg har gått på efexor før i nesten 1 år, men ville prøve noe nytt, har prøvd cipramil, zoloft, seroxat i mellomtida, men ikke noe av dette fungerte. husker den første tida jeg begynte med efexor så gikk det helt fint, og var oppe i 300 mg. om dagen. nå greier jeg knapt 75 mg. pga alle bivirkningene. de første dagene i forrige uke kastet jeg opp og lå med sterk hodepine, og merket at søvnløsheten slo inn. (men tar sovetabletter i tillegg). det har bedret seg nå i denne uken, håper det går fort over for deg også. ved de siste AD jeg har prøvd har jeg hatt sterke bivirkninger, mens de første jeg tok nesten ingen. mulig fordi depresjonen var sterkere da? er ikke sikker. gikk også ned i vekt da jeg gikk på efexor, men da jeg sluttet la jeg på meg endel....vet ikke om dette har noen sammenheng, men jeg mistet vel mye matlyst med efexor. starter på nytt nå fordi efexor er den "beste" AD jeg har prøvd, men langtifra så bra som jeg vil ha det....

håper du får noe utav dette!

og stå på, bivirkningene går over, men lover deg at jeg vet hvor ille det kan være!

Gjest Windsong

hei

jeg har også begynt på efexor for en uke siden. hvor stor dose tar du?

jeg ble anbefalt 75mg, 2 ganger om dagen, men det ble til at jeg kun greide 1 tablett om dagen. dette er egentlig ganske merkelig for jeg har gått på efexor før i nesten 1 år, men ville prøve noe nytt, har prøvd cipramil, zoloft, seroxat i mellomtida, men ikke noe av dette fungerte. husker den første tida jeg begynte med efexor så gikk det helt fint, og var oppe i 300 mg. om dagen. nå greier jeg knapt 75 mg. pga alle bivirkningene. de første dagene i forrige uke kastet jeg opp og lå med sterk hodepine, og merket at søvnløsheten slo inn. (men tar sovetabletter i tillegg). det har bedret seg nå i denne uken, håper det går fort over for deg også. ved de siste AD jeg har prøvd har jeg hatt sterke bivirkninger, mens de første jeg tok nesten ingen. mulig fordi depresjonen var sterkere da? er ikke sikker. gikk også ned i vekt da jeg gikk på efexor, men da jeg sluttet la jeg på meg endel....vet ikke om dette har noen sammenheng, men jeg mistet vel mye matlyst med efexor. starter på nytt nå fordi efexor er den "beste" AD jeg har prøvd, men langtifra så bra som jeg vil ha det....

håper du får noe utav dette!

og stå på, bivirkningene går over, men lover deg at jeg vet hvor ille det kan være!

Leit at du fikk så sterke bivirkninger! Merker også dårlig matlyst, men er heldigvis ikke kvalm og kaster opp. Det værste er angsten. Tar depottabletter, og bruker nå 75mg daglig. Skal trappe opp til 150 til mandag.

Gjest Trientali

Leit at du fikk så sterke bivirkninger! Merker også dårlig matlyst, men er heldigvis ikke kvalm og kaster opp. Det værste er angsten. Tar depottabletter, og bruker nå 75mg daglig. Skal trappe opp til 150 til mandag.

jeg har også veldig mye angst, og veldig mye uro som kommer i forbindelse med søvnløsheten....merker at jeg er mer rastløs og urolig, men håper det stabiliserer seg over litt tid igjen. angrer litt på at jeg sluttet og prøvde noe nytt, men efexor fungerte jo aldri "perfekt", men det var bedre enn det andre jeg prøvde.

vet du forskjellen på depot tabletter og vanlige tabletter?

var 150 mg mye å sette meg på med en gang? gikk jo tross alt på 300 mg...

jeg har også veldig mye angst, og veldig mye uro som kommer i forbindelse med søvnløsheten....merker at jeg er mer rastløs og urolig, men håper det stabiliserer seg over litt tid igjen. angrer litt på at jeg sluttet og prøvde noe nytt, men efexor fungerte jo aldri "perfekt", men det var bedre enn det andre jeg prøvde.

vet du forskjellen på depot tabletter og vanlige tabletter?

var 150 mg mye å sette meg på med en gang? gikk jo tross alt på 300 mg...

forskjellen på depotkapsler og tabletter er halveringstida. med tabletter må du ta to ganger i døgnet, fordi akkurat efexor brytes ned såpass raskt i kroppen. med kapslene trenger du berre ta éin gang om dagen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...