Gå til innhold

Han jeg er sammen med er gal.


Gjest Tahiti

Anbefalte innlegg

Gjest Tahiti

Uff, jeg har vært sammen med en type i snart et år nå, og jeg elsker han av hele mitt hjerte. men det er ett problem. han er gal, altså han var psykotisk for 4 år siden, og ble innlagt med tvangstrøye og fikk behandling. To år etter, altså i fjor sommer fikk han diagnosen manisk/depressiv, ble innlagt på psykiatrisk igjen og fikk behandling. Nå går han på medisiner som han tar 2 ganger dagen. Jeg tror et av de heter Lithium, eller noe i den duren...

Hva vil det egentlig si å være psykotisk? Hva er egentlig Lithium imot? Er disse sinnslidelsene arvelig, i tilfelle vi får en unge?

Hvordan kan jeg vite/se/merke at han blir syk igjen???

Jeg vet ikke om brevet ble ganske uleselig eller hva, men jeg håper noen kan svare, eller bare si noe, om dere også kjenner noen med disse sinnslidelsene.

takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg beveger meg nå inne på NHD sitt felt og vil si at jeg ikke er lege, men jeg har lest at litium (Litarex) er medisin for bipolar lidelse (manisk, depresiv lidelse). Dette for å stabilisere stemningsleiet. Andre medisiner som brukes er orfiril som og virker stemningsregulerende. NHD kan gi deg mer presist svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Hva vil det egentlig si å være psykotisk?

Svar: kort sagt vil det si å ha mistet grepet på hva som er virkelig og hva som er fantasi. Hos mange ser en vrangforestillinger og/eller hallucinasjoner. Det hører også med at en har liten/ingen sykdomsinnsikt dvs. at en ikke selv oppfatter seg som syk.

Hva er egentlig Lithium mot?

Svar: Litium er en medisin som skal forebygge nye utbrudd av sykdommen. Dersom den likevel bryter ut, vil episodene bli langt mindre alvorlige.

Er disse sinnslidelsene arvelig?

Svar: Ja, de er arvelige. Det er ca 25% risiko for at det arves til et barn mot ca 1% i normalbefolkningen.

Hvordan kan jeg vite/se/merke at han blir syk igjen?

Svar: Manier starter oftest med søvnproblemer. Kortere søvn, mer aktivitet, ukritiskhet og irritasjon når en blir korrigert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...