Gå til innhold

psykokirurgi

Gjest jeg er ukjent

Anbefalte innlegg

Gjest jeg er ukjent

Hvorfor ikke finnes dette tilbudet i Norge?

Har lest at feks karolinske innstituttet i Sverige benytter psykokirurgi.

Mener dette er forsvarlig medisinsk behandling mot behandlingsressistente angst og deppresjonslidelser. Og mener å forstå at det er disse lidelsene man gjør et lite inngrep i hjernen for(mot).

Dette er ikke snakk om "gammeldags lobotomi" !

Mange som blir alvorlig rammet av disse lidelsene får ødelagt livene sine og det finnes ikke behandling for de. Verken medisinsk eller samtale terapi som vel er alternativene for psykiske sykdommer.

Det er ofte unge mennesker som blir hardest rammet, og her er det kun snakk om genetikk og biologi.Det er det vel ingen tvil om lenger..? (Vi vet i dag at gener og kjemi styrer sinnet vårt, det er vitenskapelig bevist)

Man opererer jo andre sykdommer i hjernen og nervesystemet,feks parkinson, eplepsi etc..

Det dør årlig mer folk av psykiske sykdommer enn i trafikken i Norge !

Kan jeg få en kommentar eller andres synspunkter ?

Nerveproblemer anngår alle !

Vennlig hilsen :

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92235-psykokirurgi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest jeg er ukjent

Jeg trodde psykokirurgi bare ble brukt ved OCD, og at den var sentralisert til Karolinska pga av det lave volumet på operasjoner. Ved å sentralisere sjeldne operasjoner, kan noen få større erfaring og bedre kompetanse til glede for pasientene.

OK, jeg er ikke sikker..

Er det andre som vet eller har kommentarer til innlegget ?

Takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92235-psykokirurgi/#findComment-510172
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...