Gå til innhold

Er jeg deprimert?

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 33 år som i de siste 5 månedene har vært plaget med store humørsvingninger. Jeg er ofte trøtt og uopplagt, sover dårlig og har ingen lyst på sex.

Humørsvingningene arter seg slik at jeg kan fare opp i raseri for den minste ting, og jeg har lett for å begynne å gråte dersom jeg føler at jeg plages eller at ting går meg i mot. Jeg kjefter og smeller hele tiden, noe som særlig går ut over min samboer og hans 12 år gamle datter.

Jeg sluttet å røyke for ca. 4 mnd. siden, og gikk da noe opp i vekt. Jeg trener imidlertid regelmessing og har begynt å legge om kostholdet, spiser mye frukt, grønt og fiber, og tar vitamintilskudd i tillegg.

Likevel har jeg altså disse humørsvingningene og de andre plagene jeg nevner, og jeg skjønner ikke hva det kommer av.

I fjor sommer var min samboer, hans datter og jeg i Hellas i 14 dager, og hadde den beste ferien vi noen sinne har hatt. P.g.a dårlig økonomi har vi ikke hatt anledning til å ta slike ferier tidligere. Jeg syntes det var en skikkelig nedtur å komme hjem, og slet med dette hele høsten og vinteren. I juleferien ble det bedre, jeg tok lang ferie og koste meg med forberedelsene og det sosiale samværet i juleuka. Nå er det imidlertid nesten like ille som det var i den verste perioden i høst, og jeg begynner å bli veldig sliten av det. Kan det være at jeg lider av en form for depresjon, eller kan det være noe annet?

Hilsen

lei og sliten

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92324-er-jeg-deprimert/
Del på andre sider

Fortsetter under...

det første som slår meg, er hormoner. at det kan være hormonell ubalanse, av ein eller annan grunn. men eg har altså ikkje faglig greie på ting, det var berre intuisjonen min som slo til (den pleier forøvrig å være god).

få deg iallfall ein legetime, og forklar åssen du har det. be om å bli sjekka for f.eks vitamin- og mineralmangler, og så kanskje også hormoner?? legen vil sikkert meine noko lurt (lurere enn meg ;) )

eg trur ikkje det dreier seg om depresjon, ettersom du svinger sånn. beskrivelsen din av korleis du har det ligner ikkje depresjon. men ulike mangler og ubalanser i kroppen kan føre til så mangt oppi hue, så det var iallfall min første tanke.

lykke til! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92324-er-jeg-deprimert/#findComment-510797
Del på andre sider

happy1365380345

Det er jo umulig å si om du har en depresjon på bakgrunn av det du beskriver. På meg så virker det mer som du generelt er litt lei de trivielle tingene i livet ditt.

Det er jo ikke unaturlig av og til å være sliten, uopplagt og også oppfarende.

Det er mulig disse svingningene kan skyldes PMS.

Legg merke til om dette er hele tiden, eller om det har fobindelse med eggløsning og menstruasjon.

Når det gjelder trøtthet og det å være uopplagt - så kan jo det skyldes så mangt. For lite søvn - for mye søvn. Kanskje får du ikke i deg det du trenger av vitaminer, mineraler etc.

Det kan jo være en depresjon også - men ikke vær for kjapp til å stille den diagnosen på deg selv.

Ta deg en tur til legen din - ta blodprøver for evnt å utelukke evnt sykdommer.

Kan dette skyldes PMS - så anbefaler jeg deg å prøve Don Quai (påvirker hormonsystemet) og Balansert Mega-B-stress + Solary (påvirker nervesystem) Du sover bedre og blir roligere.

Men først og fremst - ta kontakt med lege og få luftet problemene dine.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92324-er-jeg-deprimert/#findComment-511186
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

det første som slår meg, er hormoner. at det kan være hormonell ubalanse, av ein eller annan grunn. men eg har altså ikkje faglig greie på ting, det var berre intuisjonen min som slo til (den pleier forøvrig å være god).

få deg iallfall ein legetime, og forklar åssen du har det. be om å bli sjekka for f.eks vitamin- og mineralmangler, og så kanskje også hormoner?? legen vil sikkert meine noko lurt (lurere enn meg ;) )

eg trur ikkje det dreier seg om depresjon, ettersom du svinger sånn. beskrivelsen din av korleis du har det ligner ikkje depresjon. men ulike mangler og ubalanser i kroppen kan føre til så mangt oppi hue, så det var iallfall min første tanke.

lykke til! :)

Det kan godt være hormonelt, som de andre her er inne på, men det kan også være et begynnende tegn på utbrenthet, har du det bra i jobben din? Ettersom du har det bedre i ferier og fritid, kan det tyde på at det er hverdagen som sliter deg ut. Kanskje det, kombinert med ubalanse i hormonene. Ta en legesjekk, det er en god ide. Alt dette kan sammenlagt føre til en depresjon, hvis det ikke blir tatt på alvor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/92324-er-jeg-deprimert/#findComment-511879
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...