Gå til innhold

Christine Helle!


CARVE

Anbefalte innlegg

Hei!

Kan du si noe om avokado?

Jeg har lest at avocado er noe av det nærmeste vi kommer et komplett kosthold. Rik på mineraler som jern, magnesium, kalium og kalsium, samt proteiner og enumettet fett (30%).

Er enumettet fett det fettet vi bør spise?

Kan du si noe om hvilke matvarer en bør spise for å få i oss det fettet vi trenger?

Frukt og grønt er bra, men hva av frukt og grønt er det lureste en kan spise?

Er en avocado til dagen mye?

Jeg trener for å bli større og sterkere, men først og fremst for å ha fordel av det når jeg kjører snowboard og driver med brettseiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Kan du si noe om avokado?

Jeg har lest at avocado er noe av det nærmeste vi kommer et komplett kosthold. Rik på mineraler som jern, magnesium, kalium og kalsium, samt proteiner og enumettet fett (30%).

Er enumettet fett det fettet vi bør spise?

Kan du si noe om hvilke matvarer en bør spise for å få i oss det fettet vi trenger?

Frukt og grønt er bra, men hva av frukt og grønt er det lureste en kan spise?

Er en avocado til dagen mye?

Jeg trener for å bli større og sterkere, men først og fremst for å ha fordel av det når jeg kjører snowboard og driver med brettseiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei

Avokado er en fin kilde til flere næringsstoffer og spesielt enumettet fett. Det er bra å spise både enumettet og flerumettet fett. Det er det mettete fettet vi bør spise mindre av. Du får enumettet fett fra avocado, oliven, olivenolje og kylling. Flerumettet fett får du fra fet fisk (laks, ørret, sild, makrell), fiskepålegg, myk margarin, oljer og tran. Du kan gjerne spise avocado daglig.

Alle typer frukt og grønt er bra, og det er smart å inkludere mange forskjellige typer i kosten. Appelsin og -juice er spesielt bra fordi de inneholder mye C-vitamin. Ellers er alle frukt og grønnsaker med sterk farge (rød, oransje, grønn) bra fordi de inneholder mye antioksidanter. Prøv å spise friske og ferske grønnsaker og bearbeid de minst mulig, da beholder de mest av næringsstoffinnholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei

Avokado er en fin kilde til flere næringsstoffer og spesielt enumettet fett. Det er bra å spise både enumettet og flerumettet fett. Det er det mettete fettet vi bør spise mindre av. Du får enumettet fett fra avocado, oliven, olivenolje og kylling. Flerumettet fett får du fra fet fisk (laks, ørret, sild, makrell), fiskepålegg, myk margarin, oljer og tran. Du kan gjerne spise avocado daglig.

Alle typer frukt og grønt er bra, og det er smart å inkludere mange forskjellige typer i kosten. Appelsin og -juice er spesielt bra fordi de inneholder mye C-vitamin. Ellers er alle frukt og grønnsaker med sterk farge (rød, oransje, grønn) bra fordi de inneholder mye antioksidanter. Prøv å spise friske og ferske grønnsaker og bearbeid de minst mulig, da beholder de mest av næringsstoffinnholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...