Gå til innhold

sterkt nedsatt kondisjon


Tvilling-81

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vært hos legen for å måle blodprosent og jernlager. Disse verdiene viste seg å være lave.

Jeg spiller håndball, men i det siste har jeg hatt unormalt dårlig kondisjon. Kan dette komme av de lave verdiene? Er det på noen måte farlig å drive fysisk aktivitet under slike forhold?

Håper noen kan gi meg svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har vært hos legen for å måle blodprosent og jernlager. Disse verdiene viste seg å være lave.

Jeg spiller håndball, men i det siste har jeg hatt unormalt dårlig kondisjon. Kan dette komme av de lave verdiene? Er det på noen måte farlig å drive fysisk aktivitet under slike forhold?

Håper noen kan gi meg svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei

Dårlig jernstatus kan være årsak til dårlig kondisjon. De som trener bør ligge over følgende verdier: Hemoglobin (blodprosent) over 11,5 for jenter og over 12,5 for gutter

Serum ferritin (jernlager) over 30 for begge kjønn.

Hvis dine verdier var lavere enn dette, bør du snakke med en lege om jerntilskudd. Det bør du i såfall bruke i 3 mnd før du tar en ny prøve. Det har ingen hensikt å bruke jerntilskudd hvis du ikke har dårlig jernstatus.

Uansett bør du prøve å øke jerntilførselen fra kosten din. Spis grovt brød hver dag; bruk brunost, prim og leverpostei som pålegg; spis fjærfe eller kjøtt til middag noen ganger hver uke. I tillegg kan du drikke appelsinjuice til brød- og kornmåltider (vitamin C øker jernopptaket) og unngå kaffe og te til måltidene (de reduserer jernopptaket).

Det er ikke farlig å trene med dårlig jernstatus, men du vil øke både velvære og treningskvalitet hvis du får bedre jernstatus. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei

Dårlig jernstatus kan være årsak til dårlig kondisjon. De som trener bør ligge over følgende verdier: Hemoglobin (blodprosent) over 11,5 for jenter og over 12,5 for gutter

Serum ferritin (jernlager) over 30 for begge kjønn.

Hvis dine verdier var lavere enn dette, bør du snakke med en lege om jerntilskudd. Det bør du i såfall bruke i 3 mnd før du tar en ny prøve. Det har ingen hensikt å bruke jerntilskudd hvis du ikke har dårlig jernstatus.

Uansett bør du prøve å øke jerntilførselen fra kosten din. Spis grovt brød hver dag; bruk brunost, prim og leverpostei som pålegg; spis fjærfe eller kjøtt til middag noen ganger hver uke. I tillegg kan du drikke appelsinjuice til brød- og kornmåltider (vitamin C øker jernopptaket) og unngå kaffe og te til måltidene (de reduserer jernopptaket).

Det er ikke farlig å trene med dårlig jernstatus, men du vil øke både velvære og treningskvalitet hvis du får bedre jernstatus. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

hvordan er det¨å trene? Går det lett eller sliter du? Svetter mye og lett? Fort andpusten med pulsøkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...