Gjest tosome Skrevet 9. februar 2003 Skrevet 9. februar 2003 Hva ligger i begrepet "manglende impulskontroll". Noe som man har fra tidligere barndom eller er det noe man kan få etterhvert ? Kan det oppstå plutselig ved alkoholbruk. Hva sier fagtermen om dette begrepet ? 0 Siter
Gjest Aina E Skrevet 9. februar 2003 Skrevet 9. februar 2003 Det kan komme av både traumer, oppvekst, biologiske forstyrrelser, alkohol/stoffmisbruk eller sykdom. Det handler om å ikke kunne kontrollere impulsene som blir sendt til hjernen. Dvs. at du f.eks. ikke har spesielt god vurderingsevne, eller gjør ting du normalt ville tenkt nøye over om du hadde normal impulskontroll. Drap f.eks. blir ofte begått av folk med manglende impulskontroll. Jeg har manglende impulskontroll pga. bipolar lidelse. Med medisiner fungerer jeg bortimot 100% normalt. Glemmer jeg de, kan det hende jeg blir ekstremt kreativ og ikke greier helt å styre hvor grensen går. Heldigvis er jeg ikke av den verste sorten, så i mitt tilfelle, er tingene jeg gjør ofte litt komiske og ikke så alvorlig tragiske. Hittil har jeg ikke gjort noe veldig alvorlig. 0 Siter
Gjest undrende_far Skrevet 9. februar 2003 Skrevet 9. februar 2003 Det kan komme av både traumer, oppvekst, biologiske forstyrrelser, alkohol/stoffmisbruk eller sykdom. Det handler om å ikke kunne kontrollere impulsene som blir sendt til hjernen. Dvs. at du f.eks. ikke har spesielt god vurderingsevne, eller gjør ting du normalt ville tenkt nøye over om du hadde normal impulskontroll. Drap f.eks. blir ofte begått av folk med manglende impulskontroll. Jeg har manglende impulskontroll pga. bipolar lidelse. Med medisiner fungerer jeg bortimot 100% normalt. Glemmer jeg de, kan det hende jeg blir ekstremt kreativ og ikke greier helt å styre hvor grensen går. Heldigvis er jeg ikke av den verste sorten, så i mitt tilfelle, er tingene jeg gjør ofte litt komiske og ikke så alvorlig tragiske. Hittil har jeg ikke gjort noe veldig alvorlig. Hei! Prøv om du kan finne noen svar på www.likestilling.com , klikk på personlighetsforstyrrelser. Under aktuelle linker er det også samlet mye innfo. Håper det hjalp! 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. februar 2003 Skrevet 9. februar 2003 I dette ligger først og fremst det å utsette behovstilfredsstillelse der det er ønskelig. Eksempler: Ikke slå eller drep om en "hattkaill" har kjørt på bilen din. Ikke bruke opp lønna lenge før neste lønning. Ikke kaste innpå tabletter selv om livet går en i mot. Ikke tilfredsstille røykesuget når du er gravid. osv osv 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.