Gå til innhold

HVA er asosial og histrionisk pf

Anbefalte innlegg

Gjest trrrish
Skrevet

?????????

kan man virkelig sette slike diagnoser på en som bare er 11 år???? eller kunne man det for 9 år siden???

det står i journalen at jeg FLØRTET med en mannlig lærer på skolen jeg gikk på da jeg var "innlagt"...jeg har aldri flørtet med han! sier ikke det mer om HAN, som føler at han har blitt FLØRTET med av en 11-åring??????

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at barn normalt ikke skal få alvorlige psykiatriske diagnoser som du nevner her.

Men på den annen side kan det være at det har vært nødvendig å ha en diagnose pga ditt behandlingsbehov.

Jeg håper du tenker på diagnosen som et hjelpemiddel for behandleren for å gi deg den hjelpen du trenger. Diagnosen er ikke en beskrivelse av deg! :)

Diagnosene sier ingeting om dine ressurser heller, de forteller kun om hva som er galt.

Om du mener noe i journalen din er uriktig kan du kreve å få det endret eller slettet.

Dette står i diagnosesystemet icd10:

(Histrionisk)

F60.4 Dramatiserende personlighetsforstyrrelse

Personlighetsforstyrrelse kjennetegnet ved overfladiske og labile følelser, selvdramatisering, teatralske fakter, overdrevne følelsesuttrykk, suggestibilitet, egosentrisitet, selvmedlidenhet, mangel på hensyn til andre, lett sårbare følelser, og vedholdende søking etter anerkjennelse, spenning og oppmerksomhet.

Inkl: histrionisk personlighetsforstyrrelse

hysterisk personlighetsforstyrrelse

psykoinfantil personlighetsforstyrrelse

(Asosial)

F60.2 Dyssosial personlighetsforstyrrelse

Personlighetsforstyrrelse kjennetegnet ved likegyldighet for sosiale forpliktelser og uttalt mangel på forståelse for andres følelser. Det foreligger stor diskrepans mellom atferd og gjeldende sosiale normer. Atferden er ikke særlig påvirkelig av negative erfaringer, herunder straff. Pasienten har lav frustrasjonstoleranse og lav terskel for aggresjonsutbrudd, herunder voldshandlinger. Det er en tendens til å bebreide andre, eller til å gi plausible rasjonaliseringer for den atferden som bringer pasienten i konflikt med samfunnet.

Inkl: amoralsk personlighetsforstyrrelse

antisosial personlighetsforstyrrelse

asosial personlighetsforstyrrelse

psykopatisk personlighetsforstyrrelse

sosiopatisk personlighetsforstyrrelse

Ekskl: atferdsforstyrrelser (F91.-)

emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse

(F60.3)

Håper du ikke blir mer nedfor av denne informasjonen.

Skrevet

"A personality disorder is a severe disturbance in the characterological constitution and behavioural tendencies of the individual, usually involving several areas of the personality, and nearly always associated with considerable personal and social disruption. Personality disorder tends to appear in late childhood or adolescence and continues to be manifest into adulthood. It is therefore unlikely that the diagnosis of personality disorder will be appropriate before the age of 16 or 17 years."

http://www.traumasurvival.org/~medicaid/dis-eur/dis-pers-bord.htm

Jeg kan godt skjønne at du blir forbanna av at noen har satt de diagnosene på deg. Du virker ikke som noen psykopat på meg. Klem.

Gjest trrrish
Skrevet

"A personality disorder is a severe disturbance in the characterological constitution and behavioural tendencies of the individual, usually involving several areas of the personality, and nearly always associated with considerable personal and social disruption. Personality disorder tends to appear in late childhood or adolescence and continues to be manifest into adulthood. It is therefore unlikely that the diagnosis of personality disorder will be appropriate before the age of 16 or 17 years."

http://www.traumasurvival.org/~medicaid/dis-eur/dis-pers-bord.htm

Jeg kan godt skjønne at du blir forbanna av at noen har satt de diagnosene på deg. Du virker ikke som noen psykopat på meg. Klem.

for ordens skyld, var de kun "observasjonsdiagnoser" som ble forandret til diagnose: 313. hva nå enn det er for noe.

Gjest trrrish
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at barn normalt ikke skal få alvorlige psykiatriske diagnoser som du nevner her.

Men på den annen side kan det være at det har vært nødvendig å ha en diagnose pga ditt behandlingsbehov.

Jeg håper du tenker på diagnosen som et hjelpemiddel for behandleren for å gi deg den hjelpen du trenger. Diagnosen er ikke en beskrivelse av deg! :)

Diagnosene sier ingeting om dine ressurser heller, de forteller kun om hva som er galt.

Om du mener noe i journalen din er uriktig kan du kreve å få det endret eller slettet.

Dette står i diagnosesystemet icd10:

(Histrionisk)

F60.4 Dramatiserende personlighetsforstyrrelse

Personlighetsforstyrrelse kjennetegnet ved overfladiske og labile følelser, selvdramatisering, teatralske fakter, overdrevne følelsesuttrykk, suggestibilitet, egosentrisitet, selvmedlidenhet, mangel på hensyn til andre, lett sårbare følelser, og vedholdende søking etter anerkjennelse, spenning og oppmerksomhet.

Inkl: histrionisk personlighetsforstyrrelse

hysterisk personlighetsforstyrrelse

psykoinfantil personlighetsforstyrrelse

(Asosial)

F60.2 Dyssosial personlighetsforstyrrelse

Personlighetsforstyrrelse kjennetegnet ved likegyldighet for sosiale forpliktelser og uttalt mangel på forståelse for andres følelser. Det foreligger stor diskrepans mellom atferd og gjeldende sosiale normer. Atferden er ikke særlig påvirkelig av negative erfaringer, herunder straff. Pasienten har lav frustrasjonstoleranse og lav terskel for aggresjonsutbrudd, herunder voldshandlinger. Det er en tendens til å bebreide andre, eller til å gi plausible rasjonaliseringer for den atferden som bringer pasienten i konflikt med samfunnet.

Inkl: amoralsk personlighetsforstyrrelse

antisosial personlighetsforstyrrelse

asosial personlighetsforstyrrelse

psykopatisk personlighetsforstyrrelse

sosiopatisk personlighetsforstyrrelse

Ekskl: atferdsforstyrrelser (F91.-)

emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse

(F60.3)

Håper du ikke blir mer nedfor av denne informasjonen.

Men hva er det egentlig som er så alvorlig med histrionisk pers.forst?

Er det så alvorlig og farlig å være dramatiserende og åpen av seg? Skjønner ikke helt det jeg, men så finner jeg egentlig ingen utdypende beskrivelser av tilstanden heller...

Jeg snakket med psykologen igjen, og han hadde ikke ment asosial som i antisosial, men som i "usosial". Dette på grunnlag av at jeg var lite sammen med venner i EN sommer og min mor syntes jeg så for mye på tv den sommeren. Lol..

Gjest trrrish
Skrevet

Men hva er det egentlig som er så alvorlig med histrionisk pers.forst?

Er det så alvorlig og farlig å være dramatiserende og åpen av seg? Skjønner ikke helt det jeg, men så finner jeg egentlig ingen utdypende beskrivelser av tilstanden heller...

Jeg snakket med psykologen igjen, og han hadde ikke ment asosial som i antisosial, men som i "usosial". Dette på grunnlag av at jeg var lite sammen med venner i EN sommer og min mor syntes jeg så for mye på tv den sommeren. Lol..

vennene mine synes jo det bare er festlig at jeg er dramatisk..jaja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...