Gå til innhold

Har jeg nå blitt splitter pine gal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bakgrunn er en som består av lengre tids mer eller mnidre beskjedne psykiske problemer. En del i disse problemene er at jeg dessverre har fantisert sammen at jeg kan ha vært utsatt for seksuelle overgrep. I virkeligheten har jeg imidlertid ikke vært det, og jeg er 100% klar over at disse tankene er et produkt av min fantasi.

Så kommer problemet: Sist lørdag fikk jeg vite en stor hemmelighet, og jeg reagerer alltid kraftig på hemmeligheter. Denne gangen var en av mine kompiser som ikke hadde fortalt meg om noe som på et senere tidspunkt såret meg noe enormt. Det var ikke innholdet i hemmeligheten som såret mest, men det faktum at han visste om det, men ikke sa noe.

Denne hendelsen satte i gang panikkreaksjoner hos meg. Jeg begynte å håperventilere, jeg skjelver, all muskulatur i kroppen spenner seg, jeg blir veldig fokusert på alle lyder og jeg blir fysisk redd for folk. Jeg må understreke at alt dette er følelser. Rent tankemessig vet jeg at folk ikke vil skade meg, men dette gjør følelsene bare enda mer uforståelige. Panikkanfallene kommer hver gang jeg tenker på at "...jeg kan ikke si noe", og at ting må være hemmelig. Utover det klarer jeg i all vesentlighet å roe ned kroppen slik at skjelvingene og hyperventileringen kommer under kontroll. Derimot er musklene stadig spent og jeg har forhøyt blodtrykk (90-100 slag i minuttet).

Så til de konkrete spørsmål:

1. Er det mulig å integrere en fantasi inn i ens egen psyke slik at det fantiserte overgrepet fra min side nå har blitt en integrert del av min personlighet?

2. Kan hemmeligheten som min kompis visste om fungere som en utløsende årsak for panikkangst?

3. Behøver jeg bry meg om det forhøyde blodtrykket eller vil dette gå bort av seg selv over tid? Jeg bør kanskje tillegge i denne sammenheng at jeg er en 31 år gammel mann som er i rimelig god fysisk form.

Takk for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...