Gjest undrende_far Skrevet 12. februar 2003 Del Skrevet 12. februar 2003 Nja.. Det er vel alle de positive sidene ved han jeg ikke kan leve ut.. Smilene, armene rundt meg, måten han er når han først er snill. jeg er for redd for å miste han, tør ikke engang å risikere det..Men ja, jeg vet jeg burde, jeg hører det flere ganger hver dag.Hvor svak og ynkelig jeg er - og jeg vet jeg er det, men jeg lever i et svakt ønske om at en dag! - da vil han forandre seg. At han var på god vei nå, og at alle kan forandres? takk for oppmuntrende ord.. Hei Henriette! Jeg vet hva du utsettes for , jeg har vært der, men kommet løs, tror jeg da! Det kommer mange trøstens ord her, men de hjelper egentlig ikke for deg slik at du kommer ut av det "nettet" som holder deg fast. Og det nettet er psykologisk betinget. Det er "noe" i hodet DITT som hindrer deg i å komme løs. Gjennom ulike aktiviteter i livet er jeg blitt trent i psykisk styrke. Det har gjort meg trygg på meg selv. Derfor evner jeg å "se" min situasjon litt fra "utsiden". Jeg er ikke redd for å se egne svakheter. Jeg har vel erfart at ved å prøve å rette på dem blir jeg sterkere psykisk. Jeg vil gi deg et tips som virket for meg. Når jeg begynnte å ane at noe var galt, så "analyserte" jeg meg selv og min ex. Jeg stilte etter hvert spørsmålet: Hva er det som gjør at jeg er i den situasjonen jeg er i? Hvorfor akkurat meg? Jeg fant meg selv veldig tolerant, jeg liker ikke at andre har det vondt, jeg liker å hjelpe andre ofte på bekostning av meg selv. Det gjør at jeg også har vanskelig for å si nei når noen spør. Det kan være gode kvalifikasjoner, men det gjør meg også sårbar for den som vil utnytte det til sin egen fordel. I møte med en psykopat ble jeg derfor et yndet offer. Når man først er fanget i nettet ser man ikke selv sin rolle i det spillet som foregår. Det stilles stadig nye forventninger fra en psykopat. Som offer vil man stadig prøve å innfri disse forventningene. Problemet er bare at det du oppfattet som en forventning egentlig ikke var det psykopaten ønsket. For klarer du og oppfylle forventningen, så venter en ny forventning fra psykopaten. Jeg tror ikke et psykopatisk individ egentlig vil ha infridd de forventningene de stiller, tvert i mot vil de holde deg okupert med å innfri stadige nye forventninger. Du ser kanskje hvor det ender. Du trettes ut og blir utslitt. Det gjør deg sårbar. Du havner i en evig rundans av en labyrint, du kommer ikke ut. Jo mer du prover, jo lengere inn synker du. Når du føler at du ikke klarer å innfi alle forventningene retter du anklager mot deg selv. Du føler ikke du strekker til, du føler deg underlegen, du føler DU svikter han og da er du fanget i nettet. Fordi du ser ikke dette selv. Psykopaten ser det og vet å utnytte det.Det er det hele hans spill går ut på. Psykopaten trenger deg og i redsel for å miste deg binder han deg til seg i et nett du ikke ser. Se med deg selv du skriver at du stadig vil gi han en sjanse, gang på gang gjør du det. Han sier en ting og du får en følelse av å måtte innfri forventningen. Gjør du det så bryr han seg ikke. Det kommer tvert i mot en annen forventning. Forstår du.....det slutter aldri før DU innser hvilke svakheter hos deg som han utnytter. Når du vet om de, så merker du også at det er nettop de "knappene" han trykker på for å holde deg i sitt nett. Det går ikke an å hjelpe en psykopat, han vet ikke han er psykopat! Ikke vær redd for å innrømme for deg selv at du er svak, en slik erkjennelse viser at du egentlig er sterk! For deg er det kanskje bare ord du ikke forstår, men skriv det ut og la det synke inn. Finn dine egne svakheter, da finner du igså nøkkelen til å komme fri... Stå på, bare psykopaten vinner på at du gir opp. Det letteste er å gi opp, det kreves styrke å sloss! Men du sloss for deg selv, det er en motivasjon du ikke må glemme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93127-er-han-psyk/page/2/#findComment-517036 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henriette1365380130 Skrevet 12. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2003 Hei Henriette! Jeg vet hva du utsettes for , jeg har vært der, men kommet løs, tror jeg da! Det kommer mange trøstens ord her, men de hjelper egentlig ikke for deg slik at du kommer ut av det "nettet" som holder deg fast. Og det nettet er psykologisk betinget. Det er "noe" i hodet DITT som hindrer deg i å komme løs. Gjennom ulike aktiviteter i livet er jeg blitt trent i psykisk styrke. Det har gjort meg trygg på meg selv. Derfor evner jeg å "se" min situasjon litt fra "utsiden". Jeg er ikke redd for å se egne svakheter. Jeg har vel erfart at ved å prøve å rette på dem blir jeg sterkere psykisk. Jeg vil gi deg et tips som virket for meg. Når jeg begynnte å ane at noe var galt, så "analyserte" jeg meg selv og min ex. Jeg stilte etter hvert spørsmålet: Hva er det som gjør at jeg er i den situasjonen jeg er i? Hvorfor akkurat meg? Jeg fant meg selv veldig tolerant, jeg liker ikke at andre har det vondt, jeg liker å hjelpe andre ofte på bekostning av meg selv. Det gjør at jeg også har vanskelig for å si nei når noen spør. Det kan være gode kvalifikasjoner, men det gjør meg også sårbar for den som vil utnytte det til sin egen fordel. I møte med en psykopat ble jeg derfor et yndet offer. Når man først er fanget i nettet ser man ikke selv sin rolle i det spillet som foregår. Det stilles stadig nye forventninger fra en psykopat. Som offer vil man stadig prøve å innfri disse forventningene. Problemet er bare at det du oppfattet som en forventning egentlig ikke var det psykopaten ønsket. For klarer du og oppfylle forventningen, så venter en ny forventning fra psykopaten. Jeg tror ikke et psykopatisk individ egentlig vil ha infridd de forventningene de stiller, tvert i mot vil de holde deg okupert med å innfri stadige nye forventninger. Du ser kanskje hvor det ender. Du trettes ut og blir utslitt. Det gjør deg sårbar. Du havner i en evig rundans av en labyrint, du kommer ikke ut. Jo mer du prover, jo lengere inn synker du. Når du føler at du ikke klarer å innfi alle forventningene retter du anklager mot deg selv. Du føler ikke du strekker til, du føler deg underlegen, du føler DU svikter han og da er du fanget i nettet. Fordi du ser ikke dette selv. Psykopaten ser det og vet å utnytte det.Det er det hele hans spill går ut på. Psykopaten trenger deg og i redsel for å miste deg binder han deg til seg i et nett du ikke ser. Se med deg selv du skriver at du stadig vil gi han en sjanse, gang på gang gjør du det. Han sier en ting og du får en følelse av å måtte innfri forventningen. Gjør du det så bryr han seg ikke. Det kommer tvert i mot en annen forventning. Forstår du.....det slutter aldri før DU innser hvilke svakheter hos deg som han utnytter. Når du vet om de, så merker du også at det er nettop de "knappene" han trykker på for å holde deg i sitt nett. Det går ikke an å hjelpe en psykopat, han vet ikke han er psykopat! Ikke vær redd for å innrømme for deg selv at du er svak, en slik erkjennelse viser at du egentlig er sterk! For deg er det kanskje bare ord du ikke forstår, men skriv det ut og la det synke inn. Finn dine egne svakheter, da finner du igså nøkkelen til å komme fri... Stå på, bare psykopaten vinner på at du gir opp. Det letteste er å gi opp, det kreves styrke å sloss! Men du sloss for deg selv, det er en motivasjon du ikke må glemme. Oi, tusen takk for langt og utfyllende svar.. Skal nok printe det ut og leste ordentlig gjennom etterpå. Tusen takk for at du tok deg tid! bra du kom deg ut av det, forresten klem til deg fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93127-er-han-psyk/page/2/#findComment-517107 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 Du er bare 19 år og har livet foran deg. Hvis du ikke vil ødelegge det livet du har foran deg så har jeg dessverre bare ett råd å gi deg: KOM DEG BORT OG DET FORT. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93127-er-han-psyk/page/2/#findComment-517436 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest undrende_far Skrevet 13. februar 2003 Del Skrevet 13. februar 2003 Er emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse det samme som dyssosial/antisosial personlighetsforstyrrelser?? Jeg trodde at de med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse omtrent var det "motsatte" av anti/dyssosial? Folk med borderline har jo ofte for mange følelser i hyppig svingning, mens "psykopater" ikke har evne til å vise virlkelige følelser? Vel, uansett høre denne typen din ikke helt god ut. Hadde en venninne som opplevde det samme som deg. Hun kom seg unna, men måtte få voldsalarm og hemmelig adresse/telefonnummer.I dag har fyren jobb i helsevesenet!!! Tro det eller ei...det er fullstendig på vidda, synes jeg. Mitt råd til deg er - kom deg vekk fra denne galningen av en mann. Han kommer til å fortsette med å manipulere deg til du ikke har sjans i havet til å gjøre annet enn å gjøre som han sier. Synes du at det er enklere, enn å skaffe deg den hjelpen du trenger for å komme unna? Ønsker deg lykke til! Klemz - Hei! Noen skriver på en måte så du kan bli litt forvirret her. Husk Henriette at selv om en person har en PF så behøver han ikke ha ALLE trekkene ved denne PF. Det er ikke noe krav til psykopater at de skal ha alle enkeltrekkene som beskrives om psykopater. De fleste diagnosesystemer krever at ca. 60-70% av enkeltleddene i den enkelte PF er til stede for å stille diagnosen. Når vi så i tillegg vet at en person kan ha flere PF samtidig, men ikke alle enkeltleddene i hver PF blir det mer forståelig at det som tilsynelatende kan virke motstridende i to PF ikke behøver å være det. Nettop fordi alle enkeltleddene i en PF ikke behøver å være til stede for en spesiell person. Stå på henriette, jo mere du lærer og forstår jo lettere er det for deg selv i ditt liv og ta de riktige besluttningene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93127-er-han-psyk/page/2/#findComment-517625 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henriette1365380130 Skrevet 13. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2003 Du er bare 19 år og har livet foran deg. Hvis du ikke vil ødelegge det livet du har foran deg så har jeg dessverre bare ett råd å gi deg: KOM DEG BORT OG DET FORT. Han er 19, jeg er ikke det en gang 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93127-er-han-psyk/page/2/#findComment-517941 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henriette1365380130 Skrevet 15. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2003 Hei! Noen skriver på en måte så du kan bli litt forvirret her. Husk Henriette at selv om en person har en PF så behøver han ikke ha ALLE trekkene ved denne PF. Det er ikke noe krav til psykopater at de skal ha alle enkeltrekkene som beskrives om psykopater. De fleste diagnosesystemer krever at ca. 60-70% av enkeltleddene i den enkelte PF er til stede for å stille diagnosen. Når vi så i tillegg vet at en person kan ha flere PF samtidig, men ikke alle enkeltleddene i hver PF blir det mer forståelig at det som tilsynelatende kan virke motstridende i to PF ikke behøver å være det. Nettop fordi alle enkeltleddene i en PF ikke behøver å være til stede for en spesiell person. Stå på henriette, jo mere du lærer og forstår jo lettere er det for deg selv i ditt liv og ta de riktige besluttningene. jeg ville egentlig bare si tusen takk for dine fyldige om meget hjelpsomme svar Får håpe jeg klarer å ta noen inn i meg tusen takk klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/93127-er-han-psyk/page/2/#findComment-519016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.