Gå til innhold

Undrende far - Psykopati &Borderline

Anbefalte innlegg

firebird1365380441

Jeg må ærlig innrømme at jeg føler meg litt såret når det gjelder måten du framstiller/betegner Borderline diagnosen på. Dette har å gjøre med min personlige mening, bare for å ha det klart. Men - når du nevner Borderline i sammenheng med Psykopati , får jeg en følelse av at Borderline er en slags form for psykopati. Jeg har selv Borderline/emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse og vet godt at denne diagnosen gjør at folk kan misforstå min måte å uttrykke mine følelser på. Borderlinere er ofte overfølsomme og hypersensitive , reagerer sterkt på f.eks negativ( og av og til positiv) kritikk ved å hisse seg kraftig opp. Følelseslivet svinger fra det ene ekstreme til det andre. Verden er sort/hvitt - ingen gråsoner what so ever.

Jeg synes bare at det høres litt rart ut å nevne borderline og psykopati m.m som en diagnose på en og samme person...men det er vel muligens her denne komorbiditeten kommer inn???

I følge en tidligere behandler av meg , er borderline og psykopati to helt forskjellige ting. Er dette riktig , eller er jeg helt på bærtur?

Problemet er at jeg føler det blir litt feil når borderline og psykopati omtrent blir beskrevet som to like diagnoser.

jeg vet at jeg er hårsår for slike ting... det er ikke alltid en god egenskap å ha sensitiviteten så til de grader skarpstilt.

Beklager hvis jeg har såret noen med dette innlegget, men jeg må bare vite.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93218-undrende-far-psykopati-borderline/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest appendix

Det er vel bare slik at mange diagnoser har innslag av de samme personlighetstrekkene. Så har kanskje noen oppfattet et trekk (eller en to-tre) som er like for borderline og psykopatlignende lidelser.

Fagfolk har jo vanskelig med å stille diagnoser. Så vi her inne 'leker' jo bare når vi slenger om oss med slike ting. Nesten. Ikke noe å ta seg nær av.

Forresten så synes jeg det er alt for mye snakk om personlighetsforstyrrelser. Det er liksom ingen som snakker om personligheter.

Det at en har sterke personlighetstrekk i en eller annen retning behøver ikke nødvendighvis bety at det er en 'forstyrrelse'. Grensen der er ikke tydelig.

Selv så merker jeg godt forskjell på min forrige behandler som var psykiater og han jeg nå har som er psykolog.

Psykiateren studerer sinnets sykdommer i hovedsak og psykologen mere det menneskelige sinns reaksjonsmønster. Det merket jeg godt i behandlingen. Psykiateren var ivrig etter å finne ut hva som 'feilte' meg.

Psykologen bryr seg ikke så mye om det, men vil ha meg til å forstå hvorfor jeg reagerer som jeg gjør, og hvordan jeg kan rette på det. Passer meg bedre!

Gjest undrende_far

Jeg tror du missforstår meg litt.

jeg har aldri sagt at borderline og psykopatui er det samme. For mitt vedkommende har jeg bare sagt at for å beskrive alle sider ved min ex så må det benyttes minst 3 ulike PFS fordi en ikke beskriver alle trekk ved henne.

Det jeg har stillt spørsmål ved er om en person kan ha flere PFS samtidig. Og det er mulig.

Enkelte trekk ved borderline finner vi igjen i andre PFS.

Diagnosen for den enkelte PFS som f.eks. psykopati bygger som kjent på en kombinasjon av mange forskjellige væremåter/beskrivelser.

Enkelte av disse væremåter/beskrivelser finner vi igjen i andre PFS. Det som derfor skiller de ulike PFS er derfor GRUPPEN av væremåter/beskrivelser som til sammen utgjør f.eks. psykopati.

Om du har borderline behøver du ikke ha noen andre PFS. jeg forstår at du er sårbar og kanskje nærtagende, men jeg mente ikke å fornerme noen. Jeg kjenner ikke deg og mitt utgangspunkt er at du er en helt OK person.

Jeg stempler ingen forde de er anderledes enn meg. Tvert i mot vil nok mange som kjenner meg si jeg er tollerant ovenfor de som er anderledes på ett eller annet vis. Det være seg hudfarge, væremåte ol. Jeg er gift med en kvinne fra en annen kultur og hudfarge og har ingen problemer med folk som er ulik meg.

For å styrke deg selv bør du være observang på dine svakheter. Og din nærtagenhet kan være en. er du bevisst på det kan du gjøre det til en styrke.

ved å fortelle andre at du har en "feil" at du gjør feil forteller også om en modenhet og om indre styrke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...