Gå til innhold

Psykomotorisk fysioterapi, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Jeg sliter med fibromyalgi, tvangsspising, generalisert angst og depresjon.

Tar nå psykomotorisk fysioterapi. Jeg mener å merke at jeg, etter hver gang jeg er der, blir verre av stivhet, lemsterhet og smerter i kroppen.

Har også snakket med en annen pasient som også har slik forverring av kroppslige symptomer rett etter denne terapien.

Noen som vet om dette er vanlig? Og om det i såfall er et godt eller dårlig tegn?

Glemmer å spørre terapeuten hver gang jeg er der. Og nå er det lenge til neste gang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93249-psykomotorisk-fysioterapi-erfaringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Generelt vil jeg si at det er et godt tegn, basert på egne erfaringer med div fysioterapi, akupunktur og homeopati. Det har vist at behandlingen virker synes jeg. Med vondt skal vondt fordrive heter det:-)

Det har pleid å være et godt tegn at jeg har blitt dårligere, men selvsagt bedre etterhvert. Dette skal være forbigående. Kanskje en dag eller to, men generell bedring over tid:-)

Akkurat psykomotorisk fysioterapi har jeg liten erfaring med dog.

Hei!

Har erfaring fra pm-fysio, og har sånn ca samme "sykdomsbakgrunn"(smerteproblematikk, spiseproblemer) som deg.

Tror det du sier om forverring etter behandling er ganske vanlig. Det er ikke det samme som at en skal tåle det..."i det uendelige"!

Den første tiden opplevde jeg som deg at symptomene forverret seg...veldig.

Jeg tok det opp med fysioterapeuten, og vi gikk i gjennom ha vi holdt på med. Fant ut at mye av det vi gjorde, var "for mye". For meg dreide det seg å komme opp av benken, og gjøre ting selv, og jobbe med å finne mine (smerte)grenser.

Berøring fra fysio var i den perioden ikke bra for meg feks. Kroppen ragerte, og ble stiv og vond. Selv om ikke hodet skjønte det med en gang.

Dette (da vi "la om behandlingen) endret mye for meg etter timene. Jeg fikk mer energi, og hadde ikke så vondt.I tillegg lærte hun bort avspennings/strekk-teknikker som jeg kan gjøre når jeg er hjemme. Etterhvert har jeg fått god nytte av det også.

Men - når en har vært innom "vonde" områder (fysisk og psykisk), så merker jeg jo at jeg får mer vondt. Er litt i mot tanken om at "vondt skal vondt fordrive", som jeg ser blir nevnt her. Tror at godt skal vondt fordrive jeg da. Kroppen min blir ikke mindre smertefull av å gjøre ting som er vondt for den! Jeg tror det finnes en "god vei" å gå også!

Synes du skal ta det opp med fysioterapeuten din! Kanskje dere kan finne ut andre måter å gjennomføre behandlingen på, som gir deg mer? Etter ukesvis med økt smerte, kan jo motivasjonen få seg en trøkk også...

Lykke til!

Gjest ikke undertegnet

Hei!

Har erfaring fra pm-fysio, og har sånn ca samme "sykdomsbakgrunn"(smerteproblematikk, spiseproblemer) som deg.

Tror det du sier om forverring etter behandling er ganske vanlig. Det er ikke det samme som at en skal tåle det..."i det uendelige"!

Den første tiden opplevde jeg som deg at symptomene forverret seg...veldig.

Jeg tok det opp med fysioterapeuten, og vi gikk i gjennom ha vi holdt på med. Fant ut at mye av det vi gjorde, var "for mye". For meg dreide det seg å komme opp av benken, og gjøre ting selv, og jobbe med å finne mine (smerte)grenser.

Berøring fra fysio var i den perioden ikke bra for meg feks. Kroppen ragerte, og ble stiv og vond. Selv om ikke hodet skjønte det med en gang.

Dette (da vi "la om behandlingen) endret mye for meg etter timene. Jeg fikk mer energi, og hadde ikke så vondt.I tillegg lærte hun bort avspennings/strekk-teknikker som jeg kan gjøre når jeg er hjemme. Etterhvert har jeg fått god nytte av det også.

Men - når en har vært innom "vonde" områder (fysisk og psykisk), så merker jeg jo at jeg får mer vondt. Er litt i mot tanken om at "vondt skal vondt fordrive", som jeg ser blir nevnt her. Tror at godt skal vondt fordrive jeg da. Kroppen min blir ikke mindre smertefull av å gjøre ting som er vondt for den! Jeg tror det finnes en "god vei" å gå også!

Synes du skal ta det opp med fysioterapeuten din! Kanskje dere kan finne ut andre måter å gjennomføre behandlingen på, som gir deg mer? Etter ukesvis med økt smerte, kan jo motivasjonen få seg en trøkk også...

Lykke til!

Takk for svar begge to!

Da velger jeg å tro at det er et resultat av behandlingen. Skal ta det opp med henne neste gang.

Var litt redd at jeg var i ferd med å bli mye dårligere av fibromyalgien, men da er det forhåpentligvis ikke det. Men alt det der henger vel sammen alliekvel. Psyken og smerter.

Jeg har jo også akkurat begynt denne behandlingen. Har vel hatt en fem behandlinger. Hører at enkelte går et par år, og kanskje må ta en ny runde et par år etter det igjen. Så jeg får se lyst på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...