Gå til innhold

Om diagnoser, depresjonsmestring og medikamenter NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er 38 år og har de siste 8 årene vært svært psyk. Har diagnosene F60.3, F31.4 og F31.5. Kan du si litt om hva disse diagnosene er for noe?

Jeg føler meg veldig deprimert, men innimellom har jeg hatt noen uker der jeg har vært veldig glad, hatt mye energi og fremtidsplaner (som det ikke blir noe av). Jeg er psykotisk noen ganger, når depresjonene er tyngst. Tåler nesten ikke motgang, før jeg blir psykotisk. (Legen sier jeg har lav p-terskel)

Jeg bruker seroxat 80 mg og tolvon 60 mg. Cisordinol akutard i psykoser, ellers ikke slike medisiner, da jeg har prøvd de fleste uten effekt.

Kan det være noen andre medisiner -litium, som jeg ikke tåler, som jeg kunne hatt nytten av? Lever sunt, trener og hverken drikker eller doper meg. Hva mer kan jeg gjøre for å dempe depresjonene?

Håper du kan svare!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

F60.3: Emosjonelt ustabil pf/borderline

F31.4: Bipolar lidelse, aktuell episode alvorlig depresjon uten psykotiske symptomer

F31.5: ........med psykotiske symptomer.

Din medikasjon er adekvat for behandling av depressive episoder.

Dog ville jeg tenkt alvorlig på Lamictal.

Jeg mener at alle med bipolar lidelse skal ha et stemningsstabiliserende medikament "i bunnen" som basismedikasjon. Hos deg mener jeg at Lamictal må være mest nærliggende å prøve først (i tillegg til Seroxat og Tolvon).

Skrevet

F60.3: Emosjonelt ustabil pf/borderline

F31.4: Bipolar lidelse, aktuell episode alvorlig depresjon uten psykotiske symptomer

F31.5: ........med psykotiske symptomer.

Din medikasjon er adekvat for behandling av depressive episoder.

Dog ville jeg tenkt alvorlig på Lamictal.

Jeg mener at alle med bipolar lidelse skal ha et stemningsstabiliserende medikament "i bunnen" som basismedikasjon. Hos deg mener jeg at Lamictal må være mest nærliggende å prøve først (i tillegg til Seroxat og Tolvon).

Jeg har noen spørsmål ang. den pf-diagnosen: Frem til jeg var i slutten av 20-årene fungerte jeg "normalt", med ansvarsfull lederjobb og familie. Hadde aldri vært innom helsevesenet, tatt medisiner osv.

Så går ekteskapet i oppløsning. Alt faller fra hverandre etter noe jeg føler var en voldtekt. Jeg havner i det psykiatriske system som pasient.

Jeg lurer på hvor lite/mye som skal til for å få denne diagnosen? Jeg drev da med selvskading, parasuicid, selvmordsforsøk, følte meg helt tom, hadde "angst for livet". En veldig tristhet. Noen perioder på 2-3 dager til uker der jeg var glad og følte meg "stor".

Jeg forundres over å ha fått denne diagnosen i så voksen alder? Trodde dette var noe som viste seg ganske tidlig. Ble, før denne voldtekten/separasjonen, beskrevet å være til å stole på, pliktoppfyllende og rolig. Slik er jeg nå i gode perioder. I dårlige, meget deprimert og psykotisk.

Håper spørsmålene mine var klare nok? Er det mulig å ha en pf i noen år etter en voldtekt, før man så blir bra igjen?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har noen spørsmål ang. den pf-diagnosen: Frem til jeg var i slutten av 20-årene fungerte jeg "normalt", med ansvarsfull lederjobb og familie. Hadde aldri vært innom helsevesenet, tatt medisiner osv.

Så går ekteskapet i oppløsning. Alt faller fra hverandre etter noe jeg føler var en voldtekt. Jeg havner i det psykiatriske system som pasient.

Jeg lurer på hvor lite/mye som skal til for å få denne diagnosen? Jeg drev da med selvskading, parasuicid, selvmordsforsøk, følte meg helt tom, hadde "angst for livet". En veldig tristhet. Noen perioder på 2-3 dager til uker der jeg var glad og følte meg "stor".

Jeg forundres over å ha fått denne diagnosen i så voksen alder? Trodde dette var noe som viste seg ganske tidlig. Ble, før denne voldtekten/separasjonen, beskrevet å være til å stole på, pliktoppfyllende og rolig. Slik er jeg nå i gode perioder. I dårlige, meget deprimert og psykotisk.

Håper spørsmålene mine var klare nok? Er det mulig å ha en pf i noen år etter en voldtekt, før man så blir bra igjen?

Etter de opplysninger du gir her, er det ikke korrekt å stille diagnosen F60.3 i en slik situasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...