Gå til innhold

Borderline/orfiril/SSRI - NHD - hva er mest gunstig?

Anbefalte innlegg

firebird1365380441

Jeg har brukt Zoloft i nærmere 3 år mot min Emosjonelle Ustabile Personlighetsforstyrrelse/Borderline. Jeg har forsøkt å slutte/trappe ned en rekke ganger det siste året , men det har ikke gått særlig bra.Selv om jeg trappet stille og rolig ned, fikk jeg etter bare noen dager gråtetokter, verbale aggressjonsutbrudd, svetting, diare', hodepine, kramper( har tidligere hatt epilepsi , men har vært anfallsfri i snart 3 år), søvnproblemer ...you name it!

Jeg er i en fase hvor jeg har vært veldig bra over lang tid, nærmere 2 år hvor "symptomene" på BP har vært få.

Jeg synes det virker ganske skummelt at jeg på sett og vis ikke klarer meg uten zoloft'en. På grunn av det ønsker jeg å slutte eller i det minste bytte over til noe annet. Jeg står per i dag på 200 mg i døgnet, fordelt på 2 doser. De bivirkningene jeg har merket har vært svetting, hetetokter og i noen tilfeller krampelignende "anfall" når jeg blir stressa eller sliten. Etter at jeg gikk opp på 200 mg har jeg følt at jeg er blitt ganske flat i humøret, noe jeg ikke synes er særlig ok.

Nå ser jeg at mange skriver om Orfiril her inne og jeg har også en venninne som bruker dette medikamentet.

Hva slags medikament er egentlig Orfiril? Kan ikke huske å ha hørt det vært nevnt av min nåværende behandler eller noen av mine tidligere.

Er det vanlig å gi Orfiril mot BPD? Hva slags bivirkninger har det etter lengre tids bruk? Og hva med bivirkninger når en slutter med det?

Hva er vanlige doser å gå på?

Og sist , men ikke minst; hva bør jeg argumentere med ovenfor min behandler hvis jeg skulle ønske å bytte fra zoloft til orfiril?

Mvh

Fortsetter under...

firebird1365380441

Orfiril brukes vanligvis for Bipolar lidelse. Men hvorfor slutte med zoloft hvis den virker fint?

..fordi jeg har begynt å føle meg avflatet i humøret i det siste. 200 mg gjør meg flat, mens alt under 200 mg får meg til å svinge opp og ned som en annen jojo.....

Sukk...

Mvh

Jeg skal ikke svare på alt det du spør om - men bare en tanke:

Er det ikke lurt å vente med slutting/nedtrapping i noen måneder nå? Du går jo tross alt inn i en tid med store omveltninger i livssituasjonen din. Slike perioder er vanligvis de minst gunstige tidspunktene å slutte med medisin på.

Forøvrig kan jeg forstå ditt ønske om å slutte, altså :)

mvh

Annonse

Jeg ville gjort et forsøk på å bytte uten tvil. Orfiril er opprinnelig en epilepsimedisin som man fant ut at samtidig virket stemningsstabiliserende. Den gjør at du selv kan kontrollere impulsene dine i stedet for å få ukontrollerte utbrudd, gråteanfall, depresjoner, osv...

Jeg fikk zoloft for samme diagnose som deg for 3 års tid siden, men etterhvert fant de ut at jeg i tillegg/i steden var manisk-depressiv... Når jeg sluttet på zoloft og begynte på orfiril fikk jeg et nytt liv.

Det er helt fullstendig vanlig å ta feil av eller ha begge diagnosene samtidig, spesielt siden de har nøyaktig samme symptomene.

Det som er fint med medisinen da, er at hvis den ikke virker, så har du ikke diagnosen og da er det bare å slutte. Det kan ikke skade å gjøre et forsøk, t.o.m. barn tar Orfiril.

Derimot kan det skade å gå for lenge på zoloft, men jeg vil i samråd med legen din anbefale at du trapper sakte ned på zoloft SAMTIDIG som du trapper sakte opp på orfiril. Du må være klar over at Orfiril er veldig vanskelig å justere doseringen på, så det kan hende du kommer til å slite med humørsvingninger i overgangsfasen. Men så snart du er stabil på Orfiril (etter noen uker), kan du sannsynligvis se tilbake på hvordan du har hatt det og smile over fremtiden...! (Forutsatt at den virker på deg).

Selv har jeg slitt med depresjoner og humørsvingninger siden jeg var 16 år. (Er 28) Jeg trodde ikke det fantes et "normalt liv" før jeg fikk Orfiril og endelig forstod at jeg også kunne ha det bra.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...