Gå til innhold

NHD Sponsing fra legemiddelindustrien

Anbefalte innlegg

Gjest costarara

Vi leser fra tid til annen om sponsing fra legemiddelindustrien og til den enkelte behandler/ institusjon.

Oppleves dette som et problem i forhold til valg av preparater for den enkelte pasient?

Uten å på noen måte å være påtrengende lurer jeg også på om du har noen avtale med Glaxo Smith Kline, jeg har ofte lagt merke til at du anbefaler deres preparater lamictal og seroxat. Hva er det vesentligste som skiller disse to preparatene fra andre antidepresiva og stemningsstabiliserende.

Jeg bruker selv både stemningsstabiliserende og antidepresiva, men ingen av disse to merkene, og lurer selvsagt på om det er noe som taler for et bytte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/93595-nhd-sponsing-fra-legemiddelindustrien/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er korrekt at jeg har en avtale der jeg svarer på spørsmål på GSKs nettsted "Spør legen". For dette får jeg selvsagt lønn.

Så til de to preparater:

1. Seroxat er et SSRI. SSRIene anbefales i alle behandlingsveiledere jeg kjenner som et vanlig førstevalg ved depresjoner.

Jeg har utallige ganger her på DOL svart at på gruppenivå er det ikke påvist forskjeller verken hva gjelder effekt eller bivirkninger mellom SSRIene. Slik sett kan en velge det en tror er best. Jeg anbefaler dog den enkelte lege å velge seg et par blant disse fem og lære seg å bruke disse skikkelig. Også i bruken av medisiner er begrepet "volumkompetanse" av betydning.

Mer enn 50% av de deprimerte har en samtidig/komorbid angstlidelse. Av SSRIene er Seroxat den eneste som har sosial fobi og GAD (generalisert angstlidelse) som godkjent indikasjon.

Jeg har bevisst valgt å anbefale medikamenter _med_ godkjent indikasjon som førstevalg foran medikamenter _uten_ slik godkjent indikasjon. Jeg mener dette må være korrekt faglig praksis.

Siden sosial fobi og GAD er slike hyppige lidelser, vil det være naturlig at Seroxat ble anbefalt oftere enn andre SSRI om en ser på den totele svarmengde (uten at jeg har sjekket om det faktisk er slik).

Jeg må til slutt nevne at selv om SSRIene er likeverdige ved depresjon på gruppenivå, er det store individuelle variasjoner. Det finnes "Seroxatpasienter", "Cpramilpasienter" osv.

2. Når det gjelder Lamictal blir svaret noe anderledes.

De ulike stemningstabilisatorer (MS) har ulike egenskaper. Lamictal er spesielt egnet ved bipolare lidelser der det er de depressive episodene som volder mest ulempe for pasienten. Dette gjelder en del av de som har bipolar I og alle som har bipolar II.

Siden bipolar II er 3-5x mer hyppig enn bipolar I, vil Lamictal følgelig bli anbefalt svært ofte.

I tillegg kommer at dersom ikke pasienten får utslett i opptrappingsfasen, er Lamictal et medikament med utrolig få bivirkninger. Det gir f.eks. ikke vektøkning, og det kan også anvendes i graviditeten.

Håper dette var utførlig nok.

Når det gjelder deg konkret, skal du ikke vurdere et bytte dersom de medisiner du har fungerer tilfredsstillende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...