Gå til innhold

Psykiske lidelser, psykofarmaka og graviditet

Anbefalte innlegg

Jeg skriver igjen, jeg...:)

Har alltid drømt om å få barn, fordi jeg er svært glad i barn, og har beholdt "barnligheten" i meg. Jeg er ikke så altfor gammel, så forsåvidt har jeg god tid, tid til at mine psykiske plager er stabilisert og jeg fungerer tilnærmet normalt. Før det vil jeg finne det uetisk å få barn. Dessuten vil barnet da antakelig bli tatt fra meg, og det ville jeg ikke ha kunnet leve med.

Saken er den, at jeg er forlovet med en som har schizofreni, men som fungerer rimelig godt, selv om noen innleggelser i året er umulig å komme utenom. Derfor synes jeg det er ekstra viktig at iallefall jeg fungerer godt og kan være en stabil voksenperson for barnet. Et barn er tross alt noe du (forhåpentligvis) har hele ditt liv, og jeg vil alltid være dette barnets mor.

Problemet er at jeg er usikker på hvorvidt det går an å fortsette å ta medisiner under en graviditet (Seroquel), eller om det blir en avveiing hva som er mest belastende for barnet - en ustabil mor eller medisintilførsel.

Er det noen halvveis "trygge" psykosemedisiner man kan skifte til dersom man blir gravid og ønsker å fullføre svangerskapet?

Har noen erfaringer med å være psykisk syk,medisinbruker, gravid, og foreldre?

Er det egoistisk av meg å ville ha barn? Eller uetisk?

Hvor sannsynlig er det at barnevernet "står på døra" noen dager etter fødselen fordi barnefaren og jeg begge har psykosediagnoser? Vi er riktignok på bedringens vei, men det er ikke like lett å "bli kvitt" wn psykiatrisk diagnose som en somatisk...

Takknemlig for innspill er

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kort svart vil jeg bestemt si at det ikke er medisinene som er den begrensende faktor eller det som skal avgjøre om dere skal ha barn eller ikke. Det er først og fremst fungeringsevnen og stabiliteten i dagliglivet.

Jeg bruker å si til mine pasienter at de ikke bør planlegge barn før de har greid seg uten innleggelse sammenhengende i minst to år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...