Gå til innhold

Anspent?!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei :)

Du bør tenke over hvilke situasjoner du blir anspent.

Er det noen situasjoner hvor du ikke føler deg anspent?

Hvis du har angst så kan enkelte typer antidepressiva hjelpe.

Noen finner også god hjelp i terapi.

Hvis du vil henvises til psykiater eller psykolog må du gå gjennom legen din.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94420-anspent/#findComment-526755
Del på andre sider

Gjest Windsong

Lykke til!

Hei du leeie!

Har du i tillegg problemer med at du har lett for å bekymre deg for ting, og at det er vanskelig å få kontroll over bekymringene? Om dette har vart i over seks måneder, kan det være generalisert angst.(Obs, jeg er ikke lege og vil ikke stille diagnose.)

Om dette plager deg mye, er det beste at du tar kontakt med legen din og forteller hvordan du har det. H*n kan henvise deg til psykolog eller psykiater. En spesiell type terapi som heter kognitiv terapi er ofte til stor hjelp når man sliter med angst-tanker. Denne terapiformen tar i korthet sikte på å erstatte negative tankerekker med positive.

Når det gjelder medisiner er de nyere antidepressiva effektive for mange. Jeg har selv generalisert angst, og bruker noe som heter Efexor. Dette må du også diskutere med legen.

Mot spenninger i kroppen er psykomotorisk fysioterapi til god hjelp for mange. Det er en form for fysioterapi som tar for seg hele kroppen. Bla. lærer du avslapningsøvelser, riktig holdning, pusteteknikk osv. Ta gjerne et søk, så får du bedre informasjon enn jeg gir deg :-). Du må ha rekvisisjon fra legen din.

Yoga er også en fin måte å slappe av på. Har ingen erfaring med dette selv, men har hørt andre skryte av det. Akupunktur har jeg derimot erfaring med, og det er å anbefale. Utrolig nok får det kroppen til å slappe av.