Gå til innhold

Anspent?!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei :)

Du bør tenke over hvilke situasjoner du blir anspent.

Er det noen situasjoner hvor du ikke føler deg anspent?

Hvis du har angst så kan enkelte typer antidepressiva hjelpe.

Noen finner også god hjelp i terapi.

Hvis du vil henvises til psykiater eller psykolog må du gå gjennom legen din.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94420-anspent/#findComment-526755
Del på andre sider

Gjest Windsong

Lykke til!

Hei du leeie!

Har du i tillegg problemer med at du har lett for å bekymre deg for ting, og at det er vanskelig å få kontroll over bekymringene? Om dette har vart i over seks måneder, kan det være generalisert angst.(Obs, jeg er ikke lege og vil ikke stille diagnose.)

Om dette plager deg mye, er det beste at du tar kontakt med legen din og forteller hvordan du har det. H*n kan henvise deg til psykolog eller psykiater. En spesiell type terapi som heter kognitiv terapi er ofte til stor hjelp når man sliter med angst-tanker. Denne terapiformen tar i korthet sikte på å erstatte negative tankerekker med positive.

Når det gjelder medisiner er de nyere antidepressiva effektive for mange. Jeg har selv generalisert angst, og bruker noe som heter Efexor. Dette må du også diskutere med legen.

Mot spenninger i kroppen er psykomotorisk fysioterapi til god hjelp for mange. Det er en form for fysioterapi som tar for seg hele kroppen. Bla. lærer du avslapningsøvelser, riktig holdning, pusteteknikk osv. Ta gjerne et søk, så får du bedre informasjon enn jeg gir deg :-). Du må ha rekvisisjon fra legen din.

Yoga er også en fin måte å slappe av på. Har ingen erfaring med dette selv, men har hørt andre skryte av det. Akupunktur har jeg derimot erfaring med, og det er å anbefale. Utrolig nok får det kroppen til å slappe av.

Håper dette var til litt hjelp! Vet hvor plagsomt dette kan være! Kanskje virker det skummelt å ta opp dette med legen, men du skal vite at fler enn du aner har slike problemer og snakker med legen om det. Med andre ord er legen vant til slikt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94420-anspent/#findComment-527154
Del på andre sider

Lykke til!

Føler vel egentlig ikke at jeg trenger noe psykolog,men iblant lurer jeg faktisk på om jeg har noen slags angst. Liker å omgås blant mennesker,men dette svette-problemet går utover alt i hverdagen og hindrer meg å gjøre ting jeg egentlig har lyst til,tenker at det kanskje kommer av at jeg er anspent. Til og med når jeg er alene. Omtrent bare når jeg er ute i natur eller påvirket av alkohol at dette ikke plager meg. Hva kan være gale? Har hørt at akupunktur kan hjelpe?! Men takk for tipset:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94420-anspent/#findComment-527158
Del på andre sider

Hei du leeie!

Har du i tillegg problemer med at du har lett for å bekymre deg for ting, og at det er vanskelig å få kontroll over bekymringene? Om dette har vart i over seks måneder, kan det være generalisert angst.(Obs, jeg er ikke lege og vil ikke stille diagnose.)

Om dette plager deg mye, er det beste at du tar kontakt med legen din og forteller hvordan du har det. H*n kan henvise deg til psykolog eller psykiater. En spesiell type terapi som heter kognitiv terapi er ofte til stor hjelp når man sliter med angst-tanker. Denne terapiformen tar i korthet sikte på å erstatte negative tankerekker med positive.

Når det gjelder medisiner er de nyere antidepressiva effektive for mange. Jeg har selv generalisert angst, og bruker noe som heter Efexor. Dette må du også diskutere med legen.

Mot spenninger i kroppen er psykomotorisk fysioterapi til god hjelp for mange. Det er en form for fysioterapi som tar for seg hele kroppen. Bla. lærer du avslapningsøvelser, riktig holdning, pusteteknikk osv. Ta gjerne et søk, så får du bedre informasjon enn jeg gir deg :-). Du må ha rekvisisjon fra legen din.

Yoga er også en fin måte å slappe av på. Har ingen erfaring med dette selv, men har hørt andre skryte av det. Akupunktur har jeg derimot erfaring med, og det er å anbefale. Utrolig nok får det kroppen til å slappe av.

Håper dette var til litt hjelp! Vet hvor plagsomt dette kan være! Kanskje virker det skummelt å ta opp dette med legen, men du skal vite at fler enn du aner har slike problemer og snakker med legen om det. Med andre ord er legen vant til slikt!

Hei du windsong:)

Hørtes litt skummelt ut men takker for råd,begynner vel kanskje og innse at jeg br ta kontakt med en lege...det har pågått i mer enn 6mnd ja..er det et tegn? hmm...har hørt at akupunktur hjelper mot mye av dette,må jeg først til lege da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94420-anspent/#findComment-527165
Del på andre sider

Hei du leeie!

Jeg har ikke noe med det å gjøre men kan jeg spør åssen plager du hadde siden du fikk medisiner for angst,Efexor? åssen symptomer du hadde? takk:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94420-anspent/#findComment-527197
Del på andre sider

Annonse

Hørtes litt skummelt ut men takker for råd,begynner vel kanskje og innse at jeg br ta kontakt med en lege...det har pågått i mer enn 6mnd ja..er det et tegn? hmm...har hørt at akupunktur hjelper mot mye av dette,må jeg først til lege da?

Det er å få tak i en bra antiperspirant (svettehindrer) på apoteket. Tror det heter yerka. Det kan jo hjelpe noe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94420-anspent/#findComment-527220
Del på andre sider

Gjest Windsong

Hei igjen :-)

Mine symptomer var/er til dels ennå ukontrollert bekymring over det meste jeg kan bekymre meg over pluss en del fysisk ubehag. Anspenthet, muskelverk, skjelving, klamme hender, press/smerter i brystet, hjertebank, følelse av ikke å få nok luft ned i lungene, for mye magesyre og "klump" i halsen har plaget meg. Ofte har jeg en følelse av at jeg er i ferd med å gå på veggen, og blir redd for at jeg er i ferd med å bli gal.

Det kan jo være mange grunner til at man blir anspent, og det trenger absolutt ikke ha noe med det jeg skriver om. Det beste er nok at du tar det opp med lege, helst en som kjenner deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94420-anspent/#findComment-527522
Del på andre sider

happy1365380345

Jeg skjønner at dette er et problem for deg, men hvorfor sykeliggjøre det. Jeg synes dette høres ut til å være reaksjoner som er ganske vanlige blant folk flest. Vi har bekymringer. Er til tider anspente og urolige. Noen blir klamme i hendene, noen rødmer andre stammer. Jeg synes ikke det høres ut som om du trenger medisiner eller noe som helst annet enn kanskje å lære en avslapningsteknikk eller to - som igjen vil fjerne de muskulære spenningene dine.

:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94420-anspent/#findComment-527678
Del på andre sider

Jeg skjønner at dette er et problem for deg, men hvorfor sykeliggjøre det. Jeg synes dette høres ut til å være reaksjoner som er ganske vanlige blant folk flest. Vi har bekymringer. Er til tider anspente og urolige. Noen blir klamme i hendene, noen rødmer andre stammer. Jeg synes ikke det høres ut som om du trenger medisiner eller noe som helst annet enn kanskje å lære en avslapningsteknikk eller to - som igjen vil fjerne de muskulære spenningene dine.

:)

Takk for det,men det er da ikke normalt å gå med svette hender hele dagen? Føles ikke normalt vertfall,og det plager livet av meg! Vil bare bli kvitt det!!:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94420-anspent/#findComment-528635
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...