snufseguri Skrevet 23. februar 2003 Del Skrevet 23. februar 2003 Hei! Jeg har nå gått hos psykiater i et halvt år, og føler vel at det ikke er noe særlig fremgang. Dvs. jeg føler meg like dårlig nå som da jeg begynte. Jeg sliter med dårlig selvtillit, depresjon og tvangstanker, og litt angst. Har gått på Zoloft siden juni, og de siste månedene har jeg vært oppe i 100 mg. Har prøvd 200 mg, men det tålte jeg ikke (hallusinasjoner m.m). I tillegg har jeg vært innom en del antipsykotika, og har til slutt havnet på 400 mg Seroquel. Sistnevnte er for å få bukt med tvangstanker og ansikter o.l. som jeg ser overalt. De siste ukene er jeg blitt mer og mer svingende i humøret. Har vært plaget av humørsvingninger siden tenårene, men nå er det veldig ille. Psykiateren sier jeg er emosjonelt ustabil, og det tror jeg nok selv også... Skader meg selv en del også, når livet blir for vanskelig og alt er svart. I journalen min står det at jeg har unnvikende, avhengige og schizotype trekk. Jeg synes det blir veldig mange "antakelser" eller diagnoser etter hvert, og er fortvilet over at psykiateren ikke finner den "rette" medisinen for meg. De siste ukene har jeg vært veldig deprimert, sliter med tanker om å dø og skader meg selv. Midt oppe i dette har psykiateren bestemt at jeg skal halvere Zoloft-dosen pga. hallusinasjonene. Da er jeg redd for at jeg skal bli enda mer deprimert. Som du skjønner er jeg ganske forvirret nå, og jeg lurer på hvilken mening du har angående de medisinene jeg tar, og om de er riktige i forhold til min "tilstand". Finnes det ikke noe som jevner ut humøret litt, så jeg slipper disse humørsvingningene? Humøret svinger fra minutt til minutt, og jeg er redd jeg kommer til å slite ut familien min og samboeren min. Dette var nok veldig rotete skrevet, men håper du kan hjelpe meg. Jeg har problemer med å snakke når jeg er hos psykiateren, så jeg har ingen å snakke med dette om. Takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94447-nhd-hva-slags-medisiner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
happy1365380345 Skrevet 24. februar 2003 Del Skrevet 24. februar 2003 Hei Bare et lite spm i forbindelse med innlegget ditt. Hadde du hallusinasjoner før du startet med Zoloft? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94447-nhd-hva-slags-medisiner/#findComment-526928 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Windsong Skrevet 24. februar 2003 Del Skrevet 24. februar 2003 Hei Bare et lite spm i forbindelse med innlegget ditt. Hadde du hallusinasjoner før du startet med Zoloft? Hei snufseguri! Vondt å høre at du har det så tøft!! Det kan være litt av en tålmodighetsprøve å finne medisiner som passer. Du sier at du sliter med uttalte humørsvingninger. Jeg er så langt i fra noen psykiater, men jeg kom til å tenke på stemningsstabiliserende. F.eks. Lamictal, Tegretol eller Lithium. Kunne dette være noe å ta opp med psykiateren? Skjønner veldig godt at det er vanskelig å snakke i timene med psykiateren. Ofte er man nervøs, og glemmer hva man skal si eller man tør ikke spørre. Slik er i alle fall jeg. Mitt råd er at du skriver ned det du lurer på. Ta gjerne utskrift av innleggene du har skrevet på DOL. Jeg synes du er flink til å formidle hvordan du har det igjennom dem. Ønsker deg alt godt, fortell gjerne hvordan det går etter hvert! *klem* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94447-nhd-hva-slags-medisiner/#findComment-527140 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snufseguri Skrevet 24. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2003 Hei Bare et lite spm i forbindelse med innlegget ditt. Hadde du hallusinasjoner før du startet med Zoloft? Nei, jeg hadde overhodet INGEN hallusinasjoner før jeg begynte med Zoloft. Må kanskje legge til at samtidig som jeg doblet dosen med Zoloft, så begynte jeg å ta Zeldox i tillegg. Plutselig en kveld dukket disse hallusinasjonene opp, dvs. bilder som svevde foran øynene mine i mørket, og jeg så flere ansikter (slemme) overalt. Jeg ser fortsatt en del ansikter, men de svevende bildene ser jeg sjelden nå. Men de dukker ofte opp når jeg våkner om natten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94447-nhd-hva-slags-medisiner/#findComment-527440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snufseguri Skrevet 24. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2003 Hei snufseguri! Vondt å høre at du har det så tøft!! Det kan være litt av en tålmodighetsprøve å finne medisiner som passer. Du sier at du sliter med uttalte humørsvingninger. Jeg er så langt i fra noen psykiater, men jeg kom til å tenke på stemningsstabiliserende. F.eks. Lamictal, Tegretol eller Lithium. Kunne dette være noe å ta opp med psykiateren? Skjønner veldig godt at det er vanskelig å snakke i timene med psykiateren. Ofte er man nervøs, og glemmer hva man skal si eller man tør ikke spørre. Slik er i alle fall jeg. Mitt råd er at du skriver ned det du lurer på. Ta gjerne utskrift av innleggene du har skrevet på DOL. Jeg synes du er flink til å formidle hvordan du har det igjennom dem. Ønsker deg alt godt, fortell gjerne hvordan det går etter hvert! *klem* Jeg har ikke snakket om psykiateren om de medisinene du nevner. Jeg har knapt hørt om dem, bortsett fra Lithium. Er ikke dette medisin som de som er manisk depressive bruker? Så vidt jeg vet så er jeg ikke manisk depressiv. Humøret mitt svinger fra minutt til minutt, flere ganger om dagen. Det som er litt dumt er at jeg hadde den siste samtalen med psykiateren i dag. Han skal slutte, så jeg får en psykolog istedet. I tillegg skal en annen psykiater følge opp medisineringen. Håper denne nye psykologen kan komme med en klarere diagnose av meg, og at jeg kan få noen medisiner som virkelig hjelper, eller i hvert fall riktig dose av de jeg allerede tar. Jeg har prøvd utrolig mye medisiner, enten så tåler jeg dem ikke og får masse bivirkninger, eller så virker de ikke i det hele tatt. Men en dag må vel jeg også bli bedre, med eller uten medisiner. Jeg venter og venter... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94447-nhd-hva-slags-medisiner/#findComment-527442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Windsong Skrevet 24. februar 2003 Del Skrevet 24. februar 2003 Jeg har ikke snakket om psykiateren om de medisinene du nevner. Jeg har knapt hørt om dem, bortsett fra Lithium. Er ikke dette medisin som de som er manisk depressive bruker? Så vidt jeg vet så er jeg ikke manisk depressiv. Humøret mitt svinger fra minutt til minutt, flere ganger om dagen. Det som er litt dumt er at jeg hadde den siste samtalen med psykiateren i dag. Han skal slutte, så jeg får en psykolog istedet. I tillegg skal en annen psykiater følge opp medisineringen. Håper denne nye psykologen kan komme med en klarere diagnose av meg, og at jeg kan få noen medisiner som virkelig hjelper, eller i hvert fall riktig dose av de jeg allerede tar. Jeg har prøvd utrolig mye medisiner, enten så tåler jeg dem ikke og får masse bivirkninger, eller så virker de ikke i det hele tatt. Men en dag må vel jeg også bli bedre, med eller uten medisiner. Jeg venter og venter... Ønsker deg lykke til med den nye psykologen/psykiateren. Lithium og andre stemningsstabiliserende brukes ved mansik-depressiv lidelse. Hvor vidt de kan hjelpe på fra time til time-humørsvingninger vet jeg ikke. De to andre preparatene jeg nevnte (Lamictal og Tegretol) er egentlig epilepsimedisiner, men de har vist seg også å være stemningsstabiliserende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94447-nhd-hva-slags-medisiner/#findComment-527525 Del på andre sider Flere delingsvalg…
happy1365380345 Skrevet 24. februar 2003 Del Skrevet 24. februar 2003 Hei Nå er det sjelden at vi her inne kan gi svar på hvordan en person bør medisineres, til det vet vi alt for lite om både hverandres sykdommer og hvilket behov man evnt kan ha av den ene eller andre medisinen. Det som slår meg er at du benytter det ene medikamentet etter det andre og du blir ikke bedre. I tillegg har du fått hallusinasjoner som du ikke hadde før du begynte på medikamentene. Jeg synes det er merkelig at ingen reagerer på dette av de som behandler deg, eller gir de deg bare et ekstra medikament for å døyve bivirkningene av de andre? Både Zoloft og det andre medikamentet du nevnte i samme forb. kan i sjeldne tilfeller gi hallusinasjoner. Kanskje du som jeg er en av de få som ikke tåler disse preparatene. Hvorfor bruke Zoloft når du ikke blir bedre? Jeg synes virkelig at du skal ta opp medisineringen med din nye psykolog. Kanskje dere kan finne en annen løsning på dette. Noe som faktisk gjør deg bedre. Jeg ønsker deg i hvertfall lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94447-nhd-hva-slags-medisiner/#findComment-527670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. februar 2003 Del Skrevet 24. februar 2003 Blant sykdommer og symptomer må en sette opp et hierarki over hva som er viktigst å behandle først. Jeg mener at psykotiske symptomer må prioritares øverst. Dermed blir Seroquel basismedikasjonen. Jeg ville forsøkt seponering av Zoloft og økning av Seroquel til 6-800mg. Om ustabiliteten holdt seg, ville jeg deretter forsøkt Lamictal. Opptrapping iht Felleskatalogen til 200 mg. Deretter serumkonsentrasjonsmåling og evt dosejustering. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94447-nhd-hva-slags-medisiner/#findComment-527705 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snufseguri Skrevet 25. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2003 Hei Nå er det sjelden at vi her inne kan gi svar på hvordan en person bør medisineres, til det vet vi alt for lite om både hverandres sykdommer og hvilket behov man evnt kan ha av den ene eller andre medisinen. Det som slår meg er at du benytter det ene medikamentet etter det andre og du blir ikke bedre. I tillegg har du fått hallusinasjoner som du ikke hadde før du begynte på medikamentene. Jeg synes det er merkelig at ingen reagerer på dette av de som behandler deg, eller gir de deg bare et ekstra medikament for å døyve bivirkningene av de andre? Både Zoloft og det andre medikamentet du nevnte i samme forb. kan i sjeldne tilfeller gi hallusinasjoner. Kanskje du som jeg er en av de få som ikke tåler disse preparatene. Hvorfor bruke Zoloft når du ikke blir bedre? Jeg synes virkelig at du skal ta opp medisineringen med din nye psykolog. Kanskje dere kan finne en annen løsning på dette. Noe som faktisk gjør deg bedre. Jeg ønsker deg i hvertfall lykke til! Hei! Ja, det virker nesten som om jeg får en type medisin for å døyve bivirkningene av en annen medisin. Jeg får jo nå Seroquel bl.a. pga. hallusinasjone, og psykiateren min mener at hallusinasjonene er en bivirkning av Zoloft. Men nå har jeg i all fall halvert Zoloft-dosen, og jeg har ikke hatt slike svevende bilder for øynene når det er mørkt etter det. Men jeg ser fortsatt ansikter både her og der, men de er liksom bare der på de samme stedene hele tiden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94447-nhd-hva-slags-medisiner/#findComment-528780 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snufseguri Skrevet 25. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2003 Blant sykdommer og symptomer må en sette opp et hierarki over hva som er viktigst å behandle først. Jeg mener at psykotiske symptomer må prioritares øverst. Dermed blir Seroquel basismedikasjonen. Jeg ville forsøkt seponering av Zoloft og økning av Seroquel til 6-800mg. Om ustabiliteten holdt seg, ville jeg deretter forsøkt Lamictal. Opptrapping iht Felleskatalogen til 200 mg. Deretter serumkonsentrasjonsmåling og evt dosejustering. Hei! Takk for svar. Jeg går nå på 400 mg Seroquel, som jeg tar på kvelden. Psykiateren sa jeg skulle ta 100 mg om morgenen i tillegg, men da gikk jeg rundt og var nærmest "dopet". Jeg blir også veldig trøtt etter kveldsdosen, men det er forsåvidt bare en fordel pga. litt søvnproblemer. Jeg har også halvert Zoloftdosen ned til 50 mg, og det virker som om noen av hallusinasjonene er borte (de som ser ut som svevende bilder i mørket). Jeg er overfølsom for en del medisiner, bl.a. Zoloft, så egentlig burde jeg vel kuttet ut den helt? Den har jo egentlig ikke hjulpet verken på tvangstanker eller depresjon heller. For tiden er mitt største problem disse humørsvingningene. Ble litt bekymret nda jeg leste om Lamictal, for det er jo en epilepsimedisin, ikke sant? Er det ikke farlig å bruke slik medisin i så høy dose som du foreslår når man ikke har epilepsi? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94447-nhd-hva-slags-medisiner/#findComment-528783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Hei! Takk for svar. Jeg går nå på 400 mg Seroquel, som jeg tar på kvelden. Psykiateren sa jeg skulle ta 100 mg om morgenen i tillegg, men da gikk jeg rundt og var nærmest "dopet". Jeg blir også veldig trøtt etter kveldsdosen, men det er forsåvidt bare en fordel pga. litt søvnproblemer. Jeg har også halvert Zoloftdosen ned til 50 mg, og det virker som om noen av hallusinasjonene er borte (de som ser ut som svevende bilder i mørket). Jeg er overfølsom for en del medisiner, bl.a. Zoloft, så egentlig burde jeg vel kuttet ut den helt? Den har jo egentlig ikke hjulpet verken på tvangstanker eller depresjon heller. For tiden er mitt største problem disse humørsvingningene. Ble litt bekymret nda jeg leste om Lamictal, for det er jo en epilepsimedisin, ikke sant? Er det ikke farlig å bruke slik medisin i så høy dose som du foreslår når man ikke har epilepsi? Nei, det er ikke farlig. Det er ofte slik i medisinen at mediskamenter får navn etter den lidelsen de først ble brukt mot. Etterhvert finner en ut at de hjelper også mot andre lidelser. Ta f.eks. Zoloft som du bruker. Den kalles et antidepressivt middel fordi den ble brukt først mot depresjon. Nå er den godkjent også mot panikkangst, tvangslidelse og PTSD. PS Siden du har fått slike bivirkninger av Zoloft, har du målt konsentrasjonen i blodet? DS 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94447-nhd-hva-slags-medisiner/#findComment-528904 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snufseguri Skrevet 26. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2003 Nei, det er ikke farlig. Det er ofte slik i medisinen at mediskamenter får navn etter den lidelsen de først ble brukt mot. Etterhvert finner en ut at de hjelper også mot andre lidelser. Ta f.eks. Zoloft som du bruker. Den kalles et antidepressivt middel fordi den ble brukt først mot depresjon. Nå er den godkjent også mot panikkangst, tvangslidelse og PTSD. PS Siden du har fått slike bivirkninger av Zoloft, har du målt konsentrasjonen i blodet? DS Hei, NHD. Nei, jeg har ikke målt konsentrasjonen i blodet. Jeg spurte om jeg kunne det da jeg var hos psykiateren i forrige uke, men han sa at det ikke har vært mulig fordi jeg har prøvd så mye forskjellige doser og forskjellige medisiner de siste månedene. Det virket egentlig som om han ikke var interessert i å ta blodprøve i det hele tatt. Nå skal jeg få ny psykolog, og da blir det kanskje enda vanskeligere, i hvert fall i begynnelsen, da han jo ikke kjenner til meg og min medisinhistorie fra før. Men jeg skal også ha en psykiater som skal følge opp selve medisineringen, så kanskje jeg skal spørre ham? Han er overlege på poloklinikken her jeg bor, så han har sikkert litt mer erfaring enn den forrige psykiateren også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/94447-nhd-hva-slags-medisiner/#findComment-529876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.