Gå til innhold

NHD. Hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Gjest hva er det med meg

Har slitt veldig de siste årene med depresjon, angst, søvnproblemer, hopepine og lav selvtillit. Har skilt meg etter et turbulent ekteskap og midt oppi elendigheten har jeg greid å videreutdanne meg. Har fungert dårlig i jobbsammenheng og vært mye sykemeldt. Har et hissig temperament og på et møte med sjefen i siste uke greide jeg ikke å styre det. Ble hysterisk, gråt og hevet stemmen, hun ble helt stram og avlyste møtet. Vet at jeg aldri kommer inn der mer. Sitter nå og tør ikke søke på andre jobber og er sikker på at sjefen kommer til å ødelegge referanser osv (det er skrevet et referat). Har vært veldig svingende og hatt lett for å miste kontrollen i det siste. Går til psykolog og fastlege. Fikk cipramil i desember (har tatt den før), greier ikke å sove uten nozinan og har ikke greid de siste fire årene. Fungerer relativt greit og jobber litt i en ekstrajobb som jeg har hatt i mange år og fått lov å fortsette i dersom det fungerer greit. Studerer også litt og det går greit etter at cipramilen begynte å virke på konsentrasjonen. De siste ukene før kunne jeg ikke se på tv, lese aviser eller gå ut av leiligheten.

Hvordan er sjansene for at jeg kan komme meg opp og fungere normalt igjen? Merket symptomene først for fem år siden, fikk cipramil da. Har svingt veldig opp og ned i disse årene, gått greit i perioder men dårlig i lengere perioder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94448-nhd-hva-kan-jeg-gj%C3%B8re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svingt opp og ned?

Mener du at du har hatt unormalt oppstemte perioder også? I såfall kan det hende at du har en bipolar lidelse.

Med riktig behandling kan du leve et helt normalt liv.

Om du har en bipolar lidelse bør du behandles med en stemningsstabiliserende medisin som tar både oppturene og nedturene. Om depresjon er det som preger bildet er Lamictal ofte valget. Ellers fins Litium (Lithionit), Orifiril og Tegretol. Alle bortsett fra Litium er egentlig medisiner for epilepsi.

Kan nevne hva som menes med hypomani og mani, slik at du vet hva som må til for å få de diagnosene. (Du må både ha hatt depresjon og mani eller hypomani for å få diagnosen bipolar)

Fra diagnosesystemet icd10:

F30.0 Hypomani

Lidelse kjennetegnet ved vedvarende lett heving av stemningsleiet , økt energi og aktivitet, som regel en sterk opplevelse av velvære og fysisk og psykisk effektivitet.

Økt omgjengelighet, pratsomhet, overdreven fortrolighet, økt seksuell energi og redusert søvnbehov er ofte til stede, men ikke i en slik grad at det fører til alvorlige vansker i arbeidet eller til sosial avvisning. Irritabilitet, innbilskhet og brautende atferd opptreden kan erstatte den mer vanlige euforiske utadvendthet.

Forstyrrelsene i stemningsleie og atferd ledsages ikke av hallusinasjoner eller vrangforestillinger.

F30.1 Mani uten psykotiske symptomer

Stemningsleiet er hevet slik at det ikke harmonerer med pasientens situasjon, og kan variere fra bekymringsløs jovialitet til nesten ukontrollerbar oppstemthet. Oppstemtheten ledsages av økt energi som fører til overaktivitet, taleflom og nedsatt søvnbehov.

Oppmerksomheten kan ikke holdes fast, og personen lar seg lett distrahere. Selvfølelsen er ofte økt, med grandiositet og overdreven selvtillit.

Tap av normale sosiale hemninger kan føre til atferd som er lettsindig, dumdristig eller upassende og utypisk for personen.

www.bipolardisorder.no

Gjest Windsong

Svingt opp og ned?

Mener du at du har hatt unormalt oppstemte perioder også? I såfall kan det hende at du har en bipolar lidelse.

Med riktig behandling kan du leve et helt normalt liv.

Om du har en bipolar lidelse bør du behandles med en stemningsstabiliserende medisin som tar både oppturene og nedturene. Om depresjon er det som preger bildet er Lamictal ofte valget. Ellers fins Litium (Lithionit), Orifiril og Tegretol. Alle bortsett fra Litium er egentlig medisiner for epilepsi.

Kan nevne hva som menes med hypomani og mani, slik at du vet hva som må til for å få de diagnosene. (Du må både ha hatt depresjon og mani eller hypomani for å få diagnosen bipolar)

Fra diagnosesystemet icd10:

F30.0 Hypomani

Lidelse kjennetegnet ved vedvarende lett heving av stemningsleiet , økt energi og aktivitet, som regel en sterk opplevelse av velvære og fysisk og psykisk effektivitet.

Økt omgjengelighet, pratsomhet, overdreven fortrolighet, økt seksuell energi og redusert søvnbehov er ofte til stede, men ikke i en slik grad at det fører til alvorlige vansker i arbeidet eller til sosial avvisning. Irritabilitet, innbilskhet og brautende atferd opptreden kan erstatte den mer vanlige euforiske utadvendthet.

Forstyrrelsene i stemningsleie og atferd ledsages ikke av hallusinasjoner eller vrangforestillinger.

F30.1 Mani uten psykotiske symptomer

Stemningsleiet er hevet slik at det ikke harmonerer med pasientens situasjon, og kan variere fra bekymringsløs jovialitet til nesten ukontrollerbar oppstemthet. Oppstemtheten ledsages av økt energi som fører til overaktivitet, taleflom og nedsatt søvnbehov.

Oppmerksomheten kan ikke holdes fast, og personen lar seg lett distrahere. Selvfølelsen er ofte økt, med grandiositet og overdreven selvtillit.

Tap av normale sosiale hemninger kan føre til atferd som er lettsindig, dumdristig eller upassende og utypisk for personen.

www.bipolardisorder.no

Anbefaler deg å få en henvisning til psykiater. En slik vet mer om hvordan h*n skal angripe sånne problemer enn en allmennlege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...