Gå til innhold

hvordan slutte på sovemedisin/konsekvenser?

Anbefalte innlegg

Gjest vil være anonym denne gang...

tror jeg har blitt ganske avhengig av sovetabletter, etter 3 år, med Stilnoct, nå opptil 20 mg. pr natt. Hvordan skal jeg slutte? Vil ikke fortelle dette til lege/psykolog, vil ha råd/tips om hvordan jeg kan gjøre det selv....

Lurer også på psykiske/fysiske konsekvenser av dette etter så lang tid?

Fortsetter under...

Gjest vil være anonym

Hei :)

Du sier du ikke vil fortelle om dette til lege/psykolog. Er det ikke de som skriver ut medikamentet til deg da? De burde jo ha en viss peil på hvordan forbruket ditt er eller?

Bare lurer..........

de bare gir meg når jeg vil ha....

Nils Håvard Dahl, psykiater

Personer med søvnproblemer og sovemedisinoverforbruk har neste uten unntak "vrangforestillinger" om betydningen av søvn og konsekvensene av å være søvnløs en tid.

Alle søvnspesialister jeg har ørt på, sier at det ikke er mulig å venne seg av med sovepiller uten at en har noen døgn/uker med dårlig søvn. Hjernen har blitt tilvendt stoffet og trenger tid til å venne seg av.

Det er ingen fysisk eller psykiske farer forbundet med å være søvløs/ ha dårlig søvn en tid. Med det er ubehagelig, og det kan kreve en kortvarig sykemelding.

Det er bere å hoppe i det og ta ubehaget en tid. Ha vanlig døgnrytme, stå opp senest 08 og legg deg senest 23.30 uansett søvn eller ikke søvn. Ikke fall for fristelsen til å sove middag. Vær fysisk aktiv med lystfyllte aktiviteter. Har du en partner, finnes det et godt og naturlig sovemiddel som bør utnyttes for alt det er verdt.

Gjest vil være anonym...

Personer med søvnproblemer og sovemedisinoverforbruk har neste uten unntak "vrangforestillinger" om betydningen av søvn og konsekvensene av å være søvnløs en tid.

Alle søvnspesialister jeg har ørt på, sier at det ikke er mulig å venne seg av med sovepiller uten at en har noen døgn/uker med dårlig søvn. Hjernen har blitt tilvendt stoffet og trenger tid til å venne seg av.

Det er ingen fysisk eller psykiske farer forbundet med å være søvløs/ ha dårlig søvn en tid. Med det er ubehagelig, og det kan kreve en kortvarig sykemelding.

Det er bere å hoppe i det og ta ubehaget en tid. Ha vanlig døgnrytme, stå opp senest 08 og legg deg senest 23.30 uansett søvn eller ikke søvn. Ikke fall for fristelsen til å sove middag. Vær fysisk aktiv med lystfyllte aktiviteter. Har du en partner, finnes det et godt og naturlig sovemiddel som bør utnyttes for alt det er verdt.

men hvilke fysiske/psykiske konsekvenser vil inntak av sovetabletter hver kveld over 3-4 år være?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...