Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvordan vet en om ens kjære sliter tungt og har problemer eller om han rett og slett er psykopat?

Min ex, (jeg skrev om trusler i et tidl. innlegg) har kjørt meg ganske hardt psylisk en stund nå. Jeg velger å tro at det er for at han har det veldig tøft, og om ham får den rette hjelpen så vil ting bli så mye bedre. Men tanken på at han faktisk kan være en farlig mann å være for nær har jo dukket opp med jevne mellomrom. Hvordan i alle dager vet man?!?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94568-psykopater/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er umulig å si om han er psykopat eller ikke. Det er kanskje ikke så viktig heller.

Det viktige er at han har truet deg, og han prøver å forklare det med at han har hatt det tøfft.

Hvorfor skal han true deg, hans kjæreste og hans barns mor, selv om han har det tøfft?

Han vil helt sikkert får det "tøfft" igjen. Det får vi alle med visse mellomrom. Skal han da få true deg igjen?

Alle har det tøfft i blant, men de færreste truer sine kjære.

Problemet ligger (som vanlig) mellom ørene og ikke i omgivelsene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94568-psykopater/#findComment-527866
Del på andre sider

Gjest undrende_far

Hei!

Det NHD sier i sitt svar til deg berører et viktig punkt. Hva man kaller de ulike lidelsene er ikke det viktige. Det viktige er hvordan DU blir behandlet, hvordan du opplever situasjonen.

Jeg har vært igjennom det samme som deg. Jeg vil anbefale deg å skaffe deg kunnskap, for derved å være bedre i stand til å bedømme det du opplever SELV.

HVIS det er en psykopat du står ovenfor vil du oppleve at omgivelsene dine (venner, leger, psykologer o.a.) ikke tror deg. Se bare hvordan NHD svarer deg, han vil heller ikke ta ordet i sin munn. Og jeg forstår han godt, for det er en vanskelig diagnose å stille i tillegg har den elementer som samsvarer med andre PFS. Det gjør det vanskelig. Dessuten er det en MEGET alvorlig diagnose.

Du kan imidlertid lese om de ulike PFS og således danne deg ditt EGET intrykk av hva du står ovenfor. Kanskje er det ingenting, kanskje er det en psykopat, kanskje er det noe annet!

Jeg deler gjerne de opplysnigene jeg har samlet med deg, og det er MYE!

Gå inn på www.psykopat.no.

Under PERS.FORSTYRRELSER

og AKTUELLE LINKER

skulle du finne nok lesestoff til de nermeste månedene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94568-psykopater/#findComment-528199
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Det er umulig å si om han er psykopat eller ikke. Det er kanskje ikke så viktig heller.

Det viktige er at han har truet deg, og han prøver å forklare det med at han har hatt det tøfft.

Hvorfor skal han true deg, hans kjæreste og hans barns mor, selv om han har det tøfft?

Han vil helt sikkert får det "tøfft" igjen. Det får vi alle med visse mellomrom. Skal han da få true deg igjen?

Alle har det tøfft i blant, men de færreste truer sine kjære.

Problemet ligger (som vanlig) mellom ørene og ikke i omgivelsene.

En person som truer når han møter motgang, vil alltid gjøre det igjen. Ingen går igjennom et liv uten motgang og i perioder kan ha det ganske tøfft. Ingen kan ture frem som de vil for det. Ganske typisk at du unskylder hans opførsel med at han har det tøfft. Og tror du ikke at han vet å utnytte det? Ikke vet jeg om han kan kalles psykopat eller ikke, hvis du synes hans væremåte blir vanskelig å takle så er det igrunnen nok. Synes du skal sette foten ned for uønsket adferd og vær klar på at du ikke aksepterer det. Kanskje blir du nødt til å avslutte forholdet hvis dette blir en tendens som vedvarer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94568-psykopater/#findComment-528380
Del på andre sider

En person som truer når han møter motgang, vil alltid gjøre det igjen. Ingen går igjennom et liv uten motgang og i perioder kan ha det ganske tøfft. Ingen kan ture frem som de vil for det. Ganske typisk at du unskylder hans opførsel med at han har det tøfft. Og tror du ikke at han vet å utnytte det? Ikke vet jeg om han kan kalles psykopat eller ikke, hvis du synes hans væremåte blir vanskelig å takle så er det igrunnen nok. Synes du skal sette foten ned for uønsket adferd og vær klar på at du ikke aksepterer det. Kanskje blir du nødt til å avslutte forholdet hvis dette blir en tendens som vedvarer.

Når du kjenner at en person skaper vonde følelser i deg og rundt deg over lang tid så er det grunn til å være obs.

Og hvis han/hun er uvillig til å ta imot hjelp er det også grunn til å være obs.

Og hvis det alltid er alle andre som har skylden for uføret, da er det også grunn til å være obs.

Og hvis vedkommende i tillegg ikke viser særlig mye innlevelse i andre enn seg selv, så......

Og hvis kjærlighetsevnen til vedkommende også tangerer nullpuntet ville jeg vurdere sterkt å skygge unna.

Og hvis du alltid sitter med en smertefull følelse av utilstrekkelighet og skyldfølelse. Da....

Og du får aldri gjordt nok for vedkommende så ville jeg være glad for at jeg har kommet meg unna.

De er også utrolig smarte psykopater, de kan være sjarmerende ved siden av og ikke minst de bruker veldig mange "snille" metoder også ift. sine kjære.

Men det som til slutt blir det vondeste i dette er at de nærmeste kan få psykiske problemer og blir helt utslitte.

Vær obs. Du vet hva du går tilbake til. Kjenn på magefølelsen. Trusler er ikke til å spøke med.

I den senere tid har det skjedd mange tragiske mord med menn i familier og i kjærlighetsforhold. Vi kvinner er ofte naive og vil tro det beste....

Til det motsatte er bevist. det har ikke vært særlig lurt. Vi kvinner ønsker oss familie med mor, far og barn.

Vi kvinner kan faktisk klare å skape en god oppvekst for barn uten å leve med en tidsinnstilt bombe ved siden av oss!

Over tid kan mennesker som lever sammen med psykopater blir helt ødelagte psykisk. Det skal jeg virkelig underskrive på.

Ikke ta noen sjanser, det er i tilfelle deg og barnet ditt du ofrer....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/94568-psykopater/#findComment-528974
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...